Dåp? Navnfest?

Blir nok dåp her, i den lokale kirken. MEn vi har ikke bestilt noen tid der, venter til nurket er født, blir nok ikke før på nyåret. Vet ikke med lokale, men blir vel et idrettshus eller lignende i nærheten av oss. Det som er dilemmaet er hvem skal vi invitere og hvem skal være faddere, jeg har veldig stor familie på min side.... har egentlig bestemt meg for at min tante og onkel skal være faddere og muligens min bestekamerat. Men er så usikker på hvem min samboer vil ha, for han sier ikke noe og er liksom litt unnvikende når jeg prater om det...

Blir nok dåp her, i den lokale kirken. MEn vi har ikke bestilt noen tid der, venter til nurket er født, blir nok ikke før på nyåret. Vet ikke med lokale, men blir vel et idrettshus eller lignende i nærheten av oss. Det som er dilemmaet er hvem skal vi invitere og hvem skal være faddere, jeg har veldig stor familie på min side.... har egentlig bestemt meg for at min tante og onkel skal være faddere og muligens min bestekamerat. Men er så usikker på hvem min samboer vil ha, for han sier ikke noe og er liksom litt unnvikende når jeg prater om det...
Jeg tror nok de fleste menn ikke mentalt er i nærhten av å kunne tenke dåp ennå. De har nok knapt kommet til å tenke på at de snart skal bli fedre ;-) Haha, nå var jeg litt stygg, men det er noe i det jeg sier. De klarer ikke helt å tenke så langt frem, og for dem må nok ungen komme ut før de klarer å være så veldig til stede i samtaler om dåp. Snakker selvfølgelig ikke om alle menn! Jeg er helt imponert over at jeg har fått ut av min mann hvilken kirke han har lyst til å bruke, fått han til å være enig i lokalet jeg har tenkt ut og så var han "enig" i mine tanker om faddere. Men om jeg spør han i dag, er det ikke sikkert han husker at vi har snakket om det engang, for jeg tror nok det gikk inn ett øre og ut det andre ;-)

Dåp i januar/februar tenker jeg.
Litt usikker på om vi bestemmer oss for dåp i kirken eller ikke. Mannen vil helst ha navnefest, mens jeg vil helst ha dåp. Men festen skal vi uansett ha i januar/februar en plass :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg tror nok de fleste menn ikke mentalt er i nærhten av å kunne tenke dåp ennå. De har nok knapt kommet til å tenke på at de snart skal bli fedre ;-) Haha, nå var jeg litt stygg, men det er noe i det jeg sier. De klarer ikke helt å tenke så langt frem, og for dem må nok ungen komme ut før de klarer å være så veldig til stede i samtaler om dåp. Snakker selvfølgelig ikke om alle menn! Jeg er helt imponert over at jeg har fått ut av min mann hvilken kirke han har lyst til å bruke, fått han til å være enig i lokalet jeg har tenkt ut og så var han "enig" i mine tanker om faddere. Men om jeg spør han i dag, er det ikke sikkert han husker at vi har snakket om det engang, for jeg tror nok det gikk inn ett øre og ut det andre ;-)
Du er inne på noe, men han er av typen som har sagt at vi skal gifte oss i kirken her i nærheten og at barna våre skal døpes der. Så hb har jo lagt seg noen tanker. Men mere kan jeg ikke forvente foreløpig.

Jeg har hatt som utgangspunkt at dåp/navnefest er noe som mannen får bestemme, fordi jeg personlig ikke har hatt noe stort behov for dåp (til min mors fortvilelse :P). Heldig for henne så er mannen fast bestemt på at barnet skal døpes, ferdig med det :) Er jo en koselig sermoni, ingen tar skade av det osv osv, så det blir nok en veldig bra dag :) Pga mannen sin jobb så blir nok dåpen i slutten av januar eller februar.

Har ikke planlagt noe, foruten bestemt hvilken kirke bolla skal døpes i (her jeg bor nå er det mange å velge mellom...men for langt til de kirkene som jeg og mannen har vært døpt/konfirmert i). Vi driver nå å diskuterer faddere. To er spurt, så gjenstår resten. Blir 7 stykker til bolla ser det ut for :)

Jeg har hatt som utgangspunkt at dåp/navnefest er noe som mannen får bestemme, fordi jeg personlig ikke har hatt noe stort behov for dåp (til min mors fortvilelse :p). Heldig for henne så er mannen fast bestemt på at barnet skal døpes, ferdig med det :) Er jo en koselig sermoni, ingen tar skade av det osv osv, så det blir nok en veldig bra dag :) Pga mannen sin jobb så blir nok dåpen i slutten av januar eller februar.

Har ikke planlagt noe, foruten bestemt hvilken kirke bolla skal døpes i (her jeg bor nå er det mange å velge mellom...men for langt til de kirkene som jeg og mannen har vært døpt/konfirmert i). Vi driver nå å diskuterer faddere. To er spurt, så gjenstår resten. Blir 7 stykker til bolla ser det ut for :)
Men er ikke 6 maks antall kirken godkjenner?

Men er ikke 6 maks antall kirken godkjenner?

Jeg ble fortalt at man kan ha så mange faddere man ønsker, så håper de godkjenner 7... :) Jeg har så mange jeg vil ha, så er vanskelig å fjerne så mange.. også skal jo sambo også ha.. I utgangspunktet skulle vi velge 3 hver, men så har jeg 4... :)

Jeg ble fortalt at man kan ha så mange faddere man ønsker, så håper de godkjenner 7... :) Jeg har så mange jeg vil ha, så er vanskelig å fjerne så mange.. også skal jo sambo også ha.. I utgangspunktet skulle vi velge 3 hver, men så har jeg 4... :)
Jeg kjenner ihvertfall flere som har fått beskjed om at 6 er maks, men har jo ikke vært borti problemstillingen selv, siden dette er vår første(og jeg tror vi ender på 3 eller 4 faddere). Men jeg ville ha undersøkt det om jeg var deg, før jeg spurte alle :-)

Det blir nok ikke dåp ihvertfall. Jeg ønsker navnefest, men vi har ikke snakket om det enda. Tenker vi har god tid, jeg :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Googla det nå, wikipedia sier det ikke er et tak på det.. men på kirken sine sider sier de maks 6... Ja, det er bare to som er spurt nå, de aller sikreste.. Skal vente til vi snakker med en prest om resten :)

Koselig at så mange ville dele :) spennende å se hva alle tenker og allerde har planlagt! Nå er det ikke lenge igjen til vi har barna våre i armene, og da flyr nok tiden forbi ♡

Her blir det dåp med familiens dåpskjole, han blir nr 8 som bruker den :) Alle navnene og datoene er brodert inn i rosa og blå.

Har funnet faddere og tenkt på maten.
Kjirke kan jeg ikke bokke før han er født og da kan jeg heller ikke holde av huset vi skal ha middagen i. (Populært hus)

Blir enten koldtbord eller sodd.

Skal se litt på ebay ang pynt osv :D

sendt fra Note 3 - sengekos

Last edited:
I dag har jeg satt opp budsjett til dåpen, og holdt av lokale og kirke.
I tillegg har jeg forhørt meg med de som skal lage invitasjoner og dåpskake. Har også funnet en vakker dåpskjole som jeg skal kjøpe ved neste lønning.
Mat og blomster får komme senere, men har vell egentlig slått meg til ro med lasagne, salat og brød.
Noen som vet om det går greit med fire faddere?
Kom gjerne med tips hvis det er noe jeg har glemt å tenke på:)

Back
Topp