Dåp/Navnfest

Glemte å svare på annet enn datoen vi håper på da, men skal døpes i en kirke i Trondheim, vi bor i en nabokomune, men den kirken er den jeg føler tilhørighet til, er på en måte "familiekirken" vår.

håper på at menighetshuset ved kirken er ledig ellers holder vi det hjemme hos oss, blir bare de nærmeste+ kjæresten til min avdøde bror og noe av hennes familie da hun er avhengig av hjelp etter den ulykken. (vi har ganske nært forhold til de også da) blir vel ca 15 +- 2-3 stk tror jeg at jeg regnet ut.

hadde sodd i dåpen til gutten og tenkte og ha enten det eller et lite, enkelt koldtbord vi lager selv, har ikke helt bestemt oss ennå :) mamma er ekstremt flink på kakebaking, har drevet eget firma hvor hun solgte selskapskaker så bakingen får hun ta seg av :-)

Last edited:
Vi skal ha dåp 1.februar og da tenkte vi å gifte oss i samme slengen :) Blir bare nærmeste familie, pluss noen til, så det blir hovedsakelig feiring av dåp den dagen, og så skal vi heller ha en bryllupsvennefest senere i år! Vil ikke ha det så stort eller stivt, heller mer uformelt og avslappet :)
Meny og budsjett til dåpen er under planlegging, får litt penger av mamma og :)

Vi skal ha navnefest. Og alt er så og si planlagt.

Med oss 4 blir det 38 gjester, men er alt mellom 1- 6 som ikke får kommet :(

Vi skal ha koldtbord denne gangen også og jeg skal lage alt sammen selv, nok en gang. Skal bake kaker selv også, men svigermor skulle også bake litt.

Vi har leid et grendahus her vi bor. Ikke så alt for dyrt og veldig nærme hjemmet vårt. Veldig greit med tanke på at det skal pyntes dagen før og vaskes etterpå.

Blir ikke navnefest før i mars. De har kun seremonier 1 gang (?) i måneden og ingen av de andre datoene passet. Veldig irriterende at vi må vente så lenge, men er ikke så mye jeg får gjort med det.

Har ikke noe budsjett på ting. Vi skal ha det vi må ha også får det koste det det må :p Jeg er ganske opptatt av priser på ting, så skal klare meg uten et oppsatt budsjett :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Absolutt ikke dåp, og heller ingen navnefest. Jeg synes navnefest blir litt snålt, da har jeg heller sansen for skikkelig, god, gammeldags dåp for dem som er troende. Å erstatte det med noe annet bli i mine øyne litt feil. Heller ikke fan av humanistisk forbund, det å skulle gjøre en big deal av å ikke være troende.

Det er jo ikke det å gjøre en big deal av å ikke være troende... HEF feirer jo barnet i seg selv. Det at barnet er født, ikke forde de ikke er troende.

Vi skal ha dåp. Blir lysmesse på kvelden den 1 desember:) skal ha kun kaker og kaffe først. :-) blir 30 stk.

Pynten kom seg på rundt 1300 ink duker
Brus runst 200,-
Kaffe har vi
Invitasjoner 200,-
Kaker baker familien, men 1000,- på en dåpskake vi bestilte selv:))

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Vi skal ha dåp 15. Desember. Hadde egentlig ikke lyst å ha den før jul, men det passet sånn i forhold til jobben til samboer:) ellers hadde det blitt i slutten av januar og da syns jeg hun begynner å bli stor. Har ingen budsjett, men noen lapper går det vel! Vi er ca 20 stk, har fått lånt en stor flott kantine fra jobben til mamma, gratis:) så bestiller vi gryterett og dåpskake fra en lokal som driver med sånt. 3600kr. Kaker skal flere i familien lage, og dåpspynt kjøper jeg på nille;)

Alt er planlagt og invitasjoner sendt. Vi skal ha dåp 26. januar. Skal ha lapskaus til mat + endel kaker. Blir 26 gjester om alle kommer. Jeg skal lage alt untatt dåpskaken selv. Skal ha det i menighetshuset i kirken der han blir døpt. Kommer vel på en 4000 med alt av invitasjoner, pynt, takkekort osv.

Her er mitt ca-budsjett btw. Regnet på 35 pers:

Lokale: 850 kr
Mat: 2500 kr
Invitasjoner: 400 kr
Pynt: 1200 kr
Kaffe, te og brus: 400 kr
Kaker: 500 kr (dugnad)
Div: 650 kr

Sum: 5500 kr.

Sendt fra mobilen.

Absolutt ikke dåp, og heller ingen navnefest. Jeg synes navnefest blir litt snålt, da har jeg heller sansen for skikkelig, god, gammeldags dåp for dem som er troende. Å erstatte det med noe annet bli i mine øyne litt feil. Heller ikke fan av humanistisk forbund, det å skulle gjøre en big deal av å ikke være troende.
Akkurat det samme som vi tenker! :)

Det er jo ikke det å gjøre en big deal av å ikke være troende... HEF feirer jo barnet i seg selv. Det at barnet er født, ikke forde de ikke er troende.

Jo, det er sikkert det HEF gjør på navnefest. Jeg tenker mer at HEF i seg selv (hvis man ser enkelt og snevert på det) eksisterer fordi de ønsker å "gjøre en big deal" av det å ikke tro.

Her blir det kirkelig dåp i januar, selskapet hjemme med ca 18 personer, tapas fra catering og kaker som er bakt av familien. Lager nok 2-3 stk selv. Invitasjoner skal jeg scrappe og pynt skal kjøpes på Ebay i disse dager. Der får man mye fint med navnet til babyen på,så lengd de ikke har æ/ø/å i seg da. Dåpskjolen har blitt brukt av barn i slekten til min mann i 53 år nå,og er tredje gang vi bruker den! Gleder oss!! :-)

Jo, det er sikkert det HEF gjør på navnefest. Jeg tenker mer at HEF i seg selv (hvis man ser enkelt og snevert på det) eksisterer fordi de ønsker å "gjøre en big deal" av det å ikke tro.

Det finnes jo fordi de som ikke har en kristen tro skal få lov å høre til en plass de også. De har jo like mye rett til en tilhørighet en plass som de kristne har tilhørighet i kirka.

Jeg ville helst giftet meg i kirken og døpt barna mine, men det kom ikke på tale. Min mann er langt fra kristen og han nektet å stå i kirken å juge om å oppdra barna i kristen tro. Endte opp med HEF, og fikk da et helt annet syn på det.

Vi er ikke kristne og vi bryr oss ikke om å ha en navnefest. Velger heller å sette inn penger på Olivias konto ;)

Har ikke planlagt navnefesten enda. Den blir i så fall på vårparten neste år. Det er kanskje litt sent, men pyttsann! Gubben kommer fra nord og jeg fra sør og vi tenker å ha det i sør. Syns det blir så tustelig å ha det midt på vinteren, vil gjerne at de tilreisende kan få oppleve litt annet også enn bare navnefesten denne helga. Feks ta en tur til dyreparken med barna og se seg litt omkring når de først reiser så langt med familien. Er jo ikke bare bare det heller :) vi velger navnefest fordi vi begge har meldt oss ut av statskirka for flere år siden og vi kommer ikke til å oppdra poden i kristen tro, det blir litt å lyve i kirka. Joda, vi feirer jo jul og alt det der, vi er jo ikke jehovas vitner heller. Men dere skjønner kanskje hva jeg mener :)

Lulilu

Dette minner meg om at jeg bør ringe kirken i morgen for å høre hvilke datoer vi kan velge mellom....

Planen er som følger:
- dåp i januar
- blir 21 stk viss alle kommer
- bestiller koldtbord
- har det hjemme
- lager noen kaker selv, familie lager resten
- legger tilrette for at mannens familie kan overnatte hos oss, totalt 10 stk (det er vel det eneste som stresser meg litt... 16 stk som skal ha frokost og gjøre seg klare før kl 11, puh.... alle får tenke på seg og sine så går det nok fint)

Har ikke noe budsjett, men koldtbordet kommer vel på 4-5000 tenker jeg, så blir det vel litt til servietter og pynt. Blomster pleier svigers å fikse :)

Vi blir litt over 30 stykk, så skal leie lokale. Blir koldtbord. Budsjettet har jeg ikke tenkt på ennå, ikke planlagt noe særlig ennå. Datoen blir 26.januar:)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Nå har jeg fått litt orden på det :-) bestilt dåp 12 januar, bestilt kirkestua som lokale, bestemt at vi skal ha koldtbord som vi lager selv, delvis bestemt kakene og hørt med mamma og tante som skal hjelpe til å bake kakene, satt opp liste over hvem vi skal invitere og spurt og fått ja fra de vi ønsket som faddere :-)

Her blir det dåp 8. desember på 2 mnd dagen. Blir 40 stykker om alle kommer.
Pappa lager mat (Bacalao).
Her pleier vi alltid å bake til hverandres anledninger, så kaker slipper jeg lage selv.
Har bestilt dåpskake og kransekake.
Vi leier ungdomshuset her vi bor.
Jeg holder på å lage bordkort som bare det her, lilla sko.
Bestilt lilla (skal ha lilla som temafarge) servietter med navn og dåpsdato på.
Har hvite duker fra storebror sin dåp og kjøpt lilla løper til å ha oppå.
Har telysestaker og lykter som jeg brukte i bryllupet og dåpen til storebror, skal ha lilla telys.
Må kjøpe noen små blomstervaser som jeg kan ha en enkel blomst i.
Dåpskjolen er den jeg ble døpt i. Hun skal skifte til en nydelig lilla strikkekjole som moren til en venninne av meg har strikket etter kirken.

Da tror jeg at jeg har kontroll på det meste.

Blir kirke dåp med nærmeste familie 2. Februar. Dåpsfest i menighetshuset etterpå. Jeg skal lage tapas. Mamma skal bake saftig sjokoladekake, min mann bake cup cakes også bestilles dåpskaken. Budsjettet går etter hva vi selv ønsker denne dagen. Lille frøkna mi skal bruke min dåpskjole og lue :D

Kirke er booket og lokale er i orden :) Invitasjoner og bordkort er bestilt fra optimalprint. Dette kommer til uka og da sendes invitasjoner ut med engang :D Vi blir så mye som 60+ gjester (hvis alle kommer), så det og lage maten selv utgår ;) Bestiller koldtbord fra blåkors her vi bor. Ok pris og veldig bra mat! :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Back
Topp