Dåp/navnefest

Hva velger dere?

• Dåp

Votes: 9 45,0%
  • Navnefest

Votes: 4 20,0%
  • Ingen

Votes: 4 20,0%
  • Vet ikke enda

Votes: 2 10,0%
  • Annet (gjerne utdyp)

Votes: 2 10,0%

• Antall som har svart
    20
Jeg sa ikke at vi gjør det på grunn av det. Jeg syns alikevell det er mye forlangt at en 14 åring skal kunne være helt sikker på at vedkommende er kristen. 14 åringen vi har i hus har mer enn nok med å bestemme seg for hva hun skal ha på brødskiva:p
Jeg tror på å holde på kulturen og tradisjonen. Ikke minst tenker jeg at kristendommen fronter mange sunne holdninger. Selvom det der også er noen som er fanatiske.
Presten var ikke positiv i så måte. Men vi diskuterte hvorvidt kirka kan være et samlingssted for andre enn de sterkt troende.

Ja, jeg synes også det er mye forlangt av et barn å skulle si at det er kristent. Derfor jeg er imot å døpe barna mine. Jeg har full respekt for de som tror, uansett på hva, og barna mine skal få tro på hva de vil. Men jeg mener det derfor er riktig at de venter med å ta disse valgene til de kan gjøre dem selv. Det ville sånn sett føltes veldig feil for meg å melde barna mine inn i et trossamfunn eller for den saks skyld humanetisk forbund, uten deres samtykke. Jeg skjønner at de som er religiøse døper barna sine, men tenker også at om jeg hadde vært veldig kristen, ville jeg ikke likt at de som ikke trodde, meldte seg inn kun av tradisjon, ikke av personlig tro. Uansett, tradisjon med velkomstfest for at en baby har kommet til verden, er jo en fin ting, uansett hva man tror/ikke tror på :-)

Vi kommer til å døpe. Første er også døpt. For meg har det med min personlige tro å gjøre, selv om jeg ikke er den som går så ofte i kirken. Samboer tror ikke, men har gått med på dåp fordi det er viktig for meg, og fordi han syns det er en fin tradisjon :)

Back
Topp