Dåp/navnefest

Hva velger dere?

• Dåp

Votes: 9 45,0%
  • Navnefest

Votes: 4 20,0%
  • Ingen

Votes: 4 20,0%
  • Vet ikke enda

Votes: 2 10,0%
  • Annet (gjerne utdyp)

Votes: 2 10,0%

• Antall som har svart
    20
Blir dåp her. Er ikke veldig aktive i kirken, men jeg synes det er en fin tradisjon. Døpte sønnen vår også så føler for å gjøre det samme :)

Blir dåp her igjen. Vi er ikke spesielt kristne eller går ofte i kirka, men det er veldig viktig for mine besteforeldre og jeg tenker det er en hendelse som angår hele familien. Derfor blir det dåp :-)

Vi hadde navnefest for første og kommer nok til å gjenta den måten å gjøre det på :) Litt overraska over hvor mange som har valgt det samme her, da vi var de eneste som har gjort det slik så langt i gjengen :)

Jeg forstår godt at folk ønsker ritualet med dåp, men er heller ikke kristen og har kun en liten markering.

Er jo flott at feks Humanetisk Forbund har alternativ til de ritualene som vi er glad i, selv om en ikke er religiøs. Har vurdert human etisk seremoni denne gang, men blir det litt rart når første ikke fikk?

Jeg forstår godt at folk ønsker ritualet med dåp, men er heller ikke kristen og har kun en liten markering.

Er jo flott at feks Humanetisk Forbund har alternativ til de ritualene som vi er glad i, selv om en ikke er religiøs. Har vurdert human etisk seremoni denne gang, men blir det litt rart når første ikke fikk?
Hvor gammel er storebror/søster? Kanskje dere kan holde felles arrangement for dem så blir det ikke skjevt?

Vi kommer også til å gå for dåp denne gangen også! :-)
Jeg syns det er så fint og sjamerende me enkelte tradisjoner!
Denne gang blir det dåpkjole fra min side av familien og at noen fra mannen sin side av familien bærer ungen under dåpen! :-D

Hvor gammel er storebror/søster? Kanskje dere kan holde felles arrangement for dem så blir det ikke skjevt?

Hun er nettopp blitt 2 år. Vi hadde jo en fest for henne med familien, men ingen seremoni. Men det går gjerne an å inkludere henne litt i seremonien med nr 2, ja? Jeg tror jeg skal sjekke litt opp i det!

Jeg ønsker navnefest gjennom humanetisk forbund, og min kjæreste ønsker dåp. Så vi får se. Jeg føler det blir rart/føles falsk å stå i kirken, mens han mener det er tradisjon, og gjør at ungen selv kan bestemme konfirmasjon selv.

Vi hadde seremoni fra humanetisk forbund med første. Var jo fint, men iom at det ikke er noe religiøst over seremonien, ser vi ikke helt poenget med seremoni. Mindre styr å la alt skje på ett sted og. Derfor hadde vi bare fest for nr to og kommer til å gjøre det samme nå.

Nå er ikke jeg religiøs, og ikke døpt, men jeg synes tanken rundt at man velger å døpe for at det da er lettere å velge til konfirmasjon er litt rar...da har jo foreldrene alt valgt.... Det er jo bare å døpe seg på en av alle gudstjenestene man likevel må gå på om vi vil konfirmeres i kirken, og da er det jo også et bevisst valg at man ønsker å delta i et trossamfunn. Ikke ment som noen kritikk til noen, bare synes tankegangen er litt undelig...;-)

Nå er ikke jeg religiøs, og ikke døpt, men jeg synes tanken rundt at man velger å døpe for at det da er lettere å velge til konfirmasjon er litt rar...da har jo foreldrene alt valgt.... Det er jo bare å døpe seg på en av alle gudstjenestene man likevel må gå på om vi vil konfirmeres i kirken, og da er det jo også et bevisst valg at man ønsker å delta i et trossamfunn. Ikke ment som noen kritikk til noen, bare synes tankegangen er litt undelig...;-)
Det er jo en kjensgjerning at det er lettere å velge noe bort. Så syns ikke tankegangen er rar jeg.
Tror det er få 14 åringer som er så overbevist at de velger å døpe seg.. De fleste 14 åringer syns vel det er skummelt nok med den oppmerksomheten en konfirmasjon utgjør, om man ikke skal døpes aleine først..
Vi døper, noe av tradisjon, lite av tro, har hatt en god prat med presten vår om dette, og hun likte tankegangen vår.

Det er jo en kjensgjerning at det er lettere å velge noe bort. Så syns ikke tankegangen er rar jeg.
Tror det er få 14 åringer som er så overbevist at de velger å døpe seg.. De fleste 14 åringer syns vel det er skummelt nok med den oppmerksomheten en konfirmasjon utgjør, om man ikke skal døpes aleine først..
Vi døper, noe av tradisjon, lite av tro, har hatt en god prat med presten vår om dette, og hun likte tankegangen vår.

En konfirmasjon er jo en bekreftelse på den kristne tro. Man bør vel ikke konfirmere deg i kirka om man ikke kan stå for at man er kristen? (slik at man Evt døper seg i samme slengen). Man kan forøvrig døpe seg feks før en gudstjeneste om man ikke ønsker oppmerksomhet rundt det. Om man som familie er kristne og ønsker å oppdra i den kristne tro, skjønner jeg selvsagt poenget med dåp, men om greia er at det skal være lettere å velge til konfirmasjon, skjønner jeg det ikke, da jeg ikke synes man skal bekrefte noe man ikke kan stå for. Det er jo ikke noe rart at presten er positiv. Kirka trenger jo alle medlemmer de kan få :-)

Ingen dåp her heller, vi er ikke kristne så synes det er helt feil å stå i kirken å love at vi skal oppdra barnet i den kristne tro.
Vi hopper også over navnfest, venner og familie kommer på besøk og hilser på nykomlingen uansett :)

Hadde heller ikke dåp eller navnfest til ho første.

En konfirmasjon er jo en bekreftelse på den kristne tro. Man bør vel ikke konfirmere deg i kirka om man ikke kan stå for at man er kristen? (slik at man Evt døper seg i samme slengen). Man kan forøvrig døpe seg feks før en gudstjeneste om man ikke ønsker oppmerksomhet rundt det. Om man som familie er kristne og ønsker å oppdra i den kristne tro, skjønner jeg selvsagt poenget med dåp, men om greia er at det skal være lettere å velge til konfirmasjon, skjønner jeg det ikke, da jeg ikke synes man skal bekrefte noe man ikke kan stå for. Det er jo ikke noe rart at presten er positiv. Kirka trenger jo alle medlemmer de kan få :-)
Jeg sa ikke at vi gjør det på grunn av det. Jeg syns alikevell det er mye forlangt at en 14 åring skal kunne være helt sikker på at vedkommende er kristen. 14 åringen vi har i hus har mer enn nok med å bestemme seg for hva hun skal ha på brødskiva:-p
Jeg tror på å holde på kulturen og tradisjonen. Ikke minst tenker jeg at kristendommen fronter mange sunne holdninger. Selvom det der også er noen som er fanatiske.
Presten var ikke positiv i så måte. Men vi diskuterte hvorvidt kirka kan være et samlingssted for andre enn de sterkt troende.

Back
Topp