Dåp/navnefest

Hva velger dere?

• Dåp

Votes: 15 65,2%
  • Navnefest

Votes: 4 17,4%
  • Ingen

Votes: 1 4,3%
  • Annet (gjerne utdyp)

Votes: 1 4,3%
  • Vet ikke enda

Votes: 3 13,0%

• Antall som har svart
    23
Min familie har det som tradisjon men ikke hans. Man kan jo alltids melde seg ut av statskirken dersom det blir helt "feil" senere i livet :)
Det kan man absolutt :) Min søster gjorde det (hun kunne likevel være fadder til sønnen min da).
Vet du om man må døpe seg på nytt for å bli medlem igjen (hvis man f.eks blir overtalt av partner om kirkelig bryllup)? Eller er dåpen gyldig til man dør liksom? ;)

Blir dåp, hadde dåp med storebror også :)

Vi har tenkt å be familie ja (har ikke noen nære venner lengere), men familien bor 120 mil unna, så det er nok ikke noen som kommer bortsett fra kanskje mine foreldre. Hans familie bor i et annet land, så der er situasjonen litt det samme.

Dette med familie er veldig sårt tema... Mamma flyttet vekk fra sin familie pga jobb da hun var 19 år. Jeg måtte gjøre det samme da jeg var 21 år. Jeg har alltid sagt at jeg ikke ønsker mine unger skal vokse opp uten besteforeldre, tanter og onkler - men akkurat nå er det jo det jeg er i ferd med å gjøre :(
Vi har begge to faste og godt betalte jobber her vi bor, kjøpte oss stor enebolig med 4 soverom og svær tomt, bor landlig i trygge omgivelser og trives veldig godt her! Å flytte herfra er egentlig ikke et alternativ når vi vet at vi bare får en liten leilighet uten plass der mine foreldre bor.

Blæh!
Litt av et dilemma dere har der :( Blir vanskelig for noen andre å komme med gode råd til dere tror jeg, det finnes nok både positive og negative sider med alt..

Det kan man absolutt :) Min søster gjorde det (hun kunne likevel være fadder til sønnen min da).
Vet du om man må døpe seg på nytt for å bli medlem igjen (hvis man f.eks blir overtalt av partner om kirkelig bryllup)? Eller er dåpen gyldig til man dør liksom? ;)

Jeg tror den er gyldig livet ut, men jeg vet man kan gifte seg i kirke dersom bare den ene er medlem av statskirken :)

Jeg tror den er gyldig livet ut, men jeg vet man kan gifte seg i kirke dersom bare den ene er medlem av statskirken :)
Ah, ok. Trodde kanskje begge parter måtte være medlem i statskirka :)

Litt av et dilemma dere har der :( Blir vanskelig for noen andre å komme med gode råd til dere tror jeg, det finnes nok både positive og negative sider med alt..

Ja det er en veldig kjip greie.. Liten familie så sånt blir fort betent tema når man møtes og når nye familiemedlemmer kommer til verden :(

Ah, ok. Trodde kanskje begge parter måtte være medlem i statskirka :)

Jeg spurte presten da jeg var i mitt gudbarns dåp i fjor, og han sa det ikke var noe problem :)

Vi meldte oss ut av kirken når jeg var gravid med førstemann. Ingen av oss er kristne og så ingen grunn til at guttungen automatisk skulle bli medlem av statskirken. Han fikk navnedag. Vi giftet oss ikke i kirken og nestemann/jente får nok også navnedag. Vi tenker at ungene får gjøre seg opp en mening selv om de religionene som er å velge i( evt ingen) ;)

I min familie er det tradisjon med dåp og oldemor har sydd en nydelig dåpskjole som tre generasjoner har brukt. Kjæresten og hans familie er ikke kristne i det hele tatt, så han ønsker ikke at barnet skal bli døpt. Jeg er ikke så hard på tradisjoner, så for min del hadde det egentlig ikke så mye å si. Eneste plassen jeg ønsker å opprettholde tradisjoner er på bryllup i kirka. Så vi inngikk et kompromiss. Jeg får gifte meg i kirka når den tid kommer, og barna våre får navnefest :) synes egentlig det er helt i orden. Blir en veldig hyggelig dag uansett :D
Ser ikke på det som noe problem om barnet ønsker å døpe seg før konfirmasjon :) skal passe på at h*n får en flott dag da også :D

Vi går nok for navnefest! Jeg er ikke døpt, og heller ikke medlem av statskirken, så har ingen tilknytning der. Samboer er døpt, men ikke kristen i den forstand, så føler det riktige for oss er navnefest :)

Vi velger nok helt sikkert navnefest :) Ingen av oss er kristne og ønsker at barnet får velge selv når den er gammel nok til å ta et selvstendig valg. Har nok en del familie som blir skuffet om vi ikke velger dåp, men bryr meg ikke så mye om det.

Vi velger dåp. Mest på grunn av tradisjon. også slik at ungen er døpt som liten, men får selv ta valget når det kommer til konfirmasjon. Ser for meg det blir mye mer styr å skulle døpe en 14 åring enn å bare gjøre det nå..

Vi er kristne, så føles naturlig å ha dåp i kirken. Heldigvis har vi liten familie, og siden vi bor så langt borte fra alle (dyr flyreise) så er det stort sett bare foreldrene våre som kommer :)

Navnefest :) hadde det for førstemann også, rett og slett fordi vi ikke er kristne og jeg føler at det blir feil å stå å "juge" om at vi skal oppdra han/hun som kristen osv:)
Absolutt ikke kristne vi heller, så vi hadde tenkt navnefest men så valgte vi dåp pga det da blir lettere for barnet vårt og ta et valg senere når det gjelder konfirmasjon , hvis barnet vårt ønsker kristelig konfirmasjon må han da døpes først, derfor hjalp vi han litt på veien så ikke det blir så kronglete videre hvis han velger kristelig konfirmasjon :)

Last edited:
Ønsket ha navnefest med human etisk forbund denne gangen. Sist hadde vi liksom bare en privat fest og jeg savnet egentlig en ordentlig seremoni, så det skal nestemann få! :) er både komfirmert og gift med humanetisk forbund begge to, så dåp var aldri noe alternativ :)

Back
Topp