Dåp/navnefest

anines

Elsker forumet
Vet det er en stund til, men er så mye penger som skal ut fremover så jeg prøver å planlegge litt i forhold til priser osv nå.

Hvor mye regner dere med å bruke på dåp/navnefest? Har dere stor/liten familie? Og hvordan blir standaren?

Vi har ganske stor familie både samboer og jeg, hvor alt og alle er skilt og gift på nytt av både foreldre og besteforeldrene våre, så blir fort så mange. Vi hadde stor fest for storebror og vil i grunn ha det på samme sted med lillebror. 50 gjester og pris på 30.000. Da hadde vi kun snitter og kaker. Synes jo det er mye penger, samtidig som at jeg ikke vil gjøre en forskjell på de på en måte, og kunne gi nestemann det samme som første fikk.
 
Last edited:
Jeg tenker så billig som mulig. Og vil helst ha det hjemme da jeg synes det er mer avslappende enn å tenke på lokale og dill og dall. Vi har en liten stue da, så blir litt trangt.. med eldste hadde vi det hos svigers, laget gryterett og ris og bestilte en kake. Var ca 20stk utenom oss tror jeg. Blir nok et par færre denne gang av naturlige grunner og det passer jo i grunnen bra, mtp plass. Vi tar det som et familieselskap, litt større enn normalt.
Takk for påminnelsen, jeg skal hamstre posegryterett neste gang det er tilbud:D

Er jo feks mulig å lage mat og kaker selv. Denne gangen ser jeg for meg hjemmelagde kaker.
 
Guri malla, det har jeg ikke tenkt på. Vi gjør nok ikke noe særlig ut av det.

Sikkert dumt spørsmål, men må man ha det? Sånn rent formelt? Er vel kanskje forventet sosialt sett, vi får snakke litt om det med familien, tror jeg.

I så fall blir det vel en sammenkomst hjemme.

Og hvor tidlig kan man ha det egentlig? Har tidlig termin, hadde vært ålreit å få gjort det på sommeren eller sensommeren, sånn at vi kan ha det i hagen.
 
Vi hadde navnefesten til storebror i et grendahus her i bygda. Betalte ikke all verdens for det. Så serverte vi betasuppe og hadde kaker og kaffe. Vi var vel litt over 20 stk. Bestilte servietter med navn og dato fra ebay. Ellers billig pynt fra europris. Kommer sikkert til å gjenta det denne gangen og.
 
Guri malla, det har jeg ikke tenkt på. Vi gjør nok ikke noe særlig ut av det.

Sikkert dumt spørsmål, men må man ha det? Sånn rent formelt? Er vel kanskje forventet sosialt sett, vi får snakke litt om det med familien, tror jeg.

I så fall blir det vel en sammenkomst hjemme.

Og hvor tidlig kan man ha det egentlig? Har tidlig termin, hadde vært ålreit å få gjort det på sommeren eller sensommeren, sånn at vi kan ha det i hagen.

Ingen som må noenting, kjenner mange som dropper hele greia.

Vi hadde og skal ha navnefest for de aller nærmeste (ingen venner), men det var mest for familien sin skyld, mange som har lyst til å gi de tradisjonelle dåpsgavene (sølvskje etc). Var hyggelig å markere at vi har fått et barn da, selv om det var stress. Vi var vel 17stk totalt, hadde trøndersodd med skjenning, totalt kom det vel på ca 4000-5000 :) hjemmelaga kaker (ba folk lage og ta med), trøndersodd er billig og vi hadde det hjemme hos mamma :)
 
Guri malla, det har jeg ikke tenkt på. Vi gjør nok ikke noe særlig ut av det.

Sikkert dumt spørsmål, men må man ha det? Sånn rent formelt? Er vel kanskje forventet sosialt sett, vi får snakke litt om det med familien, tror jeg.

I så fall blir det vel en sammenkomst hjemme.

Og hvor tidlig kan man ha det egentlig? Har tidlig termin, hadde vært ålreit å få gjort det på sommeren eller sensommeren, sånn at vi kan ha det i hagen.

Man må ikke ha noe :) Hverken navnefest eller dåp. Sånn rent formelt ;)
 
Vi har ikke bestemt oss helt, men lurer litt på en stor fest med venner og familie. Det er mange som er veldig involvert i livene våre og som kommer til å være involvert i livet til lillegutt også. Vi hadde bare de aller nærmeste i bryllupet vårt, og tenker at dette kan være en hyggelig anledning å samle alle. Dessuten er det tradisjon for store selskaper på begge sider. :) Prismessig tenker vi catering på grendehuset. Litt dyrere enn selvlaget og litt billigere enn restaurant. Kaker lager familien.
 
Jeg har veldig lyst til å ha dåp og dåpsfest. Jeg elsker å arrangere selskaper, bake kaker og lage pynt, så har hatt det i bakhodet siden jeg ble gravid. :D Mesteparten av min familie bor i en annen del av landet, og ingen av oss har så voldsomt mange venner, så hadde ikke blitt store selskapet, men med få gjester blir det jo en ganske rimelig affære.
 
Tror vi bare tar nærmeste familie, da blir vi ca 20 totalt. Kan få plass til alle hjemme men kan hende vi bruker noen hundrelapper og leier lokale i borettslaget.
Har vært inne på tanken å lage koldtbord eller snitter selv, sist vi lagde snitter kom de på 11kr stk, så sparte inn godt nok til at det lønnet seg tidsmessig.
Hovedkaken lager vi nok også selv og spør familien om en kake eller annet søtt.
Siden sambo er flink til å lage mat går dette, tror ikke jeg hadde orket å skulle gjøre det alene med en liten baby på puppen.
 
Vi har ikke diskutert det noe mer enn at det blir navnfest :) Men mtp penger så er det sikkert lurt å begynne å planlegge litt.
 
Må ikke ha noen ting nei :) Jeg vet også om fler som ikke har noe.

Bor i Oslo, og de lokalene som er litt rimelige ligger vel kanskje på 3000-4000,-. Men de jeg har sjekket er booket så sinnsykt langt frem i tid at det blir for sent å ha noe da føler jeg. Pluss at man ikke kan leie lokale dagen i forveien (siden det er fullbooket) og da har de som leier det dagen før lokalet til 12.00 dagen etter mtp rydding. Kan jo ikke begynne å pynte og dekke på etter klokken 12 på søndag, da har jo hele greia begynt allerede :p
Så det vi endte opp med sist var lokale hvor man måtte bestille mat og servitører gjennom de, som da fikset alt med pynting i forveien (jeg kjøpte det jeg ville og sa hvordan jeg ville ha det) og rydding i etterkant. Var jo ganske deilig å bare kunne komme og dra uten å måtte tenke på noe særlig sånt selv.
 
Regner med at vi skal ha dåp når ungen er ca 3mnd. Før det orker jeg ikke. Jentungen var 2 mnd og hang i puppen hele tiden. Det var veldig travelt.

Men vi kommer til å holde det i et leid hus eller kafe. Det blir for mange til å ha hjemme. Hvis alle kommer, blir vi ca 20-25.

Vi har pleid å ha koldtbord, og så baker familien, pluss ett par kjøpte.

Kanskje vi skal ha en vri i år?
 
Vet fortsatt ikke om vi skal ha, om det blir leier vi lokalet på øya og har noe så enkelt som gryterett, baguetter, salat og hjemmelagde kaker.
 
Vi hadde navnefest og 1 årsdag samtidig for frøkna. Skulle egentlig ikke ha noe, men orka ikke masinga til svigermor mer.

Vi var 30 stk, hadde det på restaurant og betalte 6000kr. Det var varmbrunch og kaker (den ene koster 1100kr).

Siden vi får et julibarn, og det ikke er aktuelt å la alle avlyse ferien sin for å dra i 1 årsdag/navnefest. Og vi skal gifte oss en måned etterpå, tror jeg vi skal holde det i oktober i år.

Blir på en eller annen restaurant denne gangen også. Gidder ikke og har ikke plass hjemme.
 
Blir nok dåp her.. Tenkte kanskje skulle se om det gikk å ordne det i høstferien? Usikker når den er men mtp at all hans familie er fra Sunnmøre og min i stavanger hvor vi bor så aner jeg slettes ikke hvor mange av hans familie som skal bes eller vil komme? I min familie kommer muligens far min, besteforeldre med partnere, tante og onkel med familie osv så fort 20 stk nesten kun i min familie..

Tenker vi må nok leie lokale eller ha det hos noen andre da vi leier.. Tror kirken leier ut wn del veldig rimelig, familie lager kaker ihvertfall men usikker på mat.
Tenker ebay til pynt :)
 
Her blir det dåp i høstferien :) Skal ha det på et grendehus, koster vel bare 1500kr inkl vask, kaker lager jeg og familien selv, så skal ikke bli så allverdens dyrt. :)
 
Vi har hatt dåp til begge jentene, men denne gangen blir det navnefest. Med første var vi ganske mange, men siden mormora mi jobber på et sted man kan leie tok vi det der, å fikk det gratis mot at vi rydda og vaska selv. Hadde gryterett og kaker, å kjøpte pynt litt her og der. Alt kom vel på rundt 2000kr, var enn 35stk. Med nr to hadde vi det hjemme, lagde snitter selv, å kaker. Var vel rundt 20stk å kosta vel 1500kr ca :) Kommer til å ordne alt selv denne gangen også, men mulig vi prøver å ha enda mindre folk denne gangen, siden vi ikke har så stor plass hjemme :)
 
Dåp. Har ikke så mye penger å bruke. Blir en liten gjeng bare her hjemme trur jeg med noe å bite i. Men har veldig lyst at flere skal komme men har ikke så stor plass og vet ikke hva det koster å leige heller.
 
Kommer nok til å være hos svigers, de har plass til mange!! :) Tenker at jeg kommer til å servere kaffe,kaker og bakst, og tipper det er mange i familien som vil ta med noe!
 
Vi skal prøve å holde dåpsfesten så rimelig som mulig, får låne grendehus for rundt 500 kr.
Min side av familien er ganske liten, men samboern har svær familie, så kjekt med stor plass :)

Vi kommer til å lage en del mat selv, kanskje koldtbord og belager oss på at familie stiller opp med kaker og gryter, slik det alltid har vært :)
Har allerede sett en del på pynt og sånt på Ebay :p
 
Back
Topp