Dåp, navnefest osv.

erta

Elsker forumet
Marsmellows-15
Sommerfuglene 2017
Har dere tenkt på hva dere skal ha?
Og hvorfor velger dere det?

Vi skal ha dåp. De andre to er også døpt. For meg er det viktig at de blir døpt i kirka, jeg vil at de skal ha kristendommen som religion :) når de blir konfirmert så får de velge selv :) hadde mannen fått bestemme så hadde det ikke vært så viktig, han tror ikke på noe. Så derfor ble det mitt valg :)

Sambo konfirmerte seg ikke, så han bryr seg ikke. Men for meg er det viktig med dåp. Og tenker som deg: at de får velge selv vef konfirmasjon de og:)

Blir nok dåp denne gangen også :) Egentlig mest pga tradisjon, og nå er de 2 andre døpt også :)

Dåp. Første er døpt og jeg tror på Gud. Ved konfirmasjonen så får hun velge selv.

Blir dåp, i tradisjonens tro. Så får han velge selv når han blir stor. Det er verre å melde seg inn i kirken og konfirmere seg om en ikke er døpt enn omvendt. Ikke kjekt for en 15 åring å måtte døpe seg tenker jeg. Har veldog lyst på en litt spesiell dåp nede ved havet og ikke i kirken. Så håper å få en prest med på det :)
Om nå denne ungen får et navn da! Hehe

Her blir det Navnefest da min mann kommer fra en annen religiøs bakgrunn. Han er ikke praktiserende, men vi syns begge det blir feil at vi skal velge religion for den lille. Det skal hun få velge helt selv med tanke på at hun har besteforeldre med 2 forskjellige religioner. :)

Her blir det dåp. Vi er ikke så veldig kristne, men det er tradisjon i familien. Men her er det problematisk å redusere antall gjester så 55 personer blir invitert.. Heldigvis bare dåp en gang :P

Vi velger dåp. Mest pga tradisjon, men også at det er kjipt å bli døpt når man skal konfirmeres.
Lille frøken velger selv ved konfirmasjon.

Navnefest gjennom Humanetisk forbund, som med de to første. Jeg er medlem av statskirka, mannen meldte seg ut av kirka og inn i Humanetisk forbund for noen år siden. Vi velger dette rett og slett for at vi ikke synes noe om å stå å love at barnet skal oppfostres i kristen tro osv, så lenge vi vet at det ikke kommer til å skje. Hva barna velger å tro på da de blir litt større får være opp til dem. :)

Ingen dåp, ikke humanetisk navnefest heller. Vi er ikke religiøse, og har heller ikke noen tilknytning til humanetisk forbund. Vi steller evt i stand et familieselskap for å ønske babyen velkommen til verden. Sist gjorde vi det i forbindelse med ettårsdagen.

Vi skal ha dåp, ved konfirmasjon skal han selvfølgelig få velge selv :-)

Det blir ikke dåp tror jeg. Mannen er lite interessert og jeg bryr meg ikke så mye. Blir vel navnedag tenker jeg :)

Dåp til besvær, ingen slekt her på plassen, så alle må inviteres fra hele landet, langt å reise og må ordne med overnatting fordi vi selv har aaaalt for lite hus! Dyrt for de fleste, men må da være opp til hver enkelt om de kommer eller ei.

Jeg måtte selv døpe meg som 14-åring, det var ikke kult. Så her blir det dåp, så får han velge selv til konfirmasjon! :)

Det blir dåp. Er ikke troende, men ønsker å døpe likevel, så kan han bestemme selv når han skal konfirmeres. Tenker vi tar dåpen i juni. :)

Her blir det navnefest, så får hun bestemme hva hun tror på selv senere. Hadde navnefest sist også, veldig fin seremoni med bra innhold :)

Back
Topp