Dåp/navnefest - når?

Det er det jeg tenkte litt på ja, man skal betale for dette gildet også :P Vi er veldig tett med familien på,begge sider og har kansje i utgangspunktet sett for oss å be også våre tanter og onkler, men får nesten tenke litt godt over det, det blir veldig mange mennesker, nesten like mange som vi kommer til å be til bryllupet til neste år :P
Alt koster! Her kommer vi til å gjøre det så billig som mulig med hjemmelaget koldtbord og kaker. Har ikke råd til å bruke så mye penger på det (og har ikke lyst heller).

Vi inviterte altfor mange da vi giftet oss. Har sikkert ikke hatt kontakt med mer enn halvparten av gjestene i ettertid.

Det er det jeg tenkte litt på ja, man skal betale for dette gildet også :P Vi er veldig tett med familien på,begge sider og har kansje i utgangspunktet sett for oss å be også våre tanter og onkler, men får nesten tenke litt godt over det, det blir veldig mange mennesker, nesten like mange som vi kommer til å be til bryllupet til neste år :P
Penger er en ting ja. Vi er også nærmere alle i familien på begge sider. Men de kommer jo ikke til å ha det samme forholdet til baby, slik som jeg ikke har kontakt med mine foreldres søskenbarn og tanter/onkler. Vi får snakke mer om dette hjemme kjenner jeg :p

Penger er en ting ja. Vi er også nærmere alle i familien på begge sider. Men de kommer jo ikke til å ha det samme forholdet til baby, slik som jeg ikke har kontakt med mine foreldres søskenbarn og tanter/onkler. Vi får snakke mer om dette hjemme kjenner jeg :p
Nei, det er jo det. Veldig godt poeng! Selvom jeg har god kontakt med mine tanter og onkler har jeg jo ikke det med mamma og pappa sine! Og med så mange søskenbarn som vi er/har vil det jo også bare være snakk om tid før våre tanter og onkler slutter å be oss hele tiden også fordi vi blir for mange ettersom folk begynner å få samboere og barn.. Rart å tenke på, men også litt av "naturens gang" kanskje :)

Vi skal ha navnefest, så det blir ikke før i september. Storesøster var faktisk over 7mnd på navnefestdagen sin. Det fine var at hun var mye våken og fikk med seg mye av dagen :)

Vi inviterer kun de nærmeste, altså barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Gutten vår og niesen hans skal feire dagen sammen, så blir nok folk uansett. Da får vi delt utgiftene på to også :)

Last edited:
Fin tråd! Tror vi tar det i juni. Men et annet spørsmål: hvem ber dere til dåpen? Jeg ønsker meg hyggelig lite selskap med babyens nærmeste familie (15 pers ca). Men mannen ønsker at hans og mine tanter og onkler også skal inviteres. Da dobler vi fort gjestelisten...
Her blir det sannsynligvis i juni, har allerede bestemt oss for å invitere nærmeste familie (tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldrene til babyen) og faddere pluss et par gode venner :) Etter min mening må man gjøre det som er mest naturlig for seg selv.

Vi blir å ha det i begynnelsen av Juni pga ferien, vi reiser tidlig på ferie og så er somregel folk ikke hjemme igjen før seint i August, og da er det styr med skole og aktiviteter til storebror :-) sitter allerede å lager div klart til dåpen, må jo ha noe å gjøre i disse dager uansett, og alt annet er klart :-P

Nå som jeg har litt tid og går her og venter, så har jeg begynt å tenke litt på dette med dåp jeg. Når er det egentlig vanlig å ha det? Hvor gammel bør babyen være? Når tenker dere å eventuelt ha? :-)
Vi hadde det med førstemann da han var 2 1/2 mnd - syns det var et fint tidspunkt. Nå satser vi på å ha det i slutten av mai evnt begynnelsen av juni:)

Vi blir å ha det i begynnelsen av Juni pga ferien, vi reiser tidlig på ferie og så er somregel folk ikke hjemme igjen før seint i August, og da er det styr med skole og aktiviteter til storebror :-) sitter allerede å lager div klart til dåpen, må jo ha noe å gjøre i disse dager uansett, og alt annet er klart :-P
Samme her. Tittet etter masse inspirasjon på nett, og allerede kjøpt noe småtteri og pynte med. Synes det er stas å planlegge festligheter sånn. Så gleder meg til det :-) bare veldig spent på hvor mange vi ender opp med å bli!

Her blir det nok dåp i juni:) tenker vi har det hjemme og bestiller koldtbord:) hadde hjemmelaget koldtbord til nr 2 og det var så mye stress og arbeid synes jeg. Så denne gang som vi gjorde med nr 3, så bestiller vi:) får familie til å bake kake:)

Back
Topp