Dåp/navnefest - når?

Ellyfant

Betatt av forumet
Nå som jeg har litt tid og går her og venter, så har jeg begynt å tenke litt på dette med dåp jeg. Når er det egentlig vanlig å ha det? Hvor gammel bør babyen være? Når tenker dere å eventuelt ha? :-)

Det vanligaste her eg bur er rundt 3mnd. Storesøster var nesten 4 mnd sidan det ikkje var preik i kyrkja 'vår' før då. Tenker å finne ein dato midt i juni med denne :) Er best å gjere det før dei blir for store, større sjanse for at dei søve seg igjennom det ;)

Okei. Tenkte først august jeg, men kanskje juni er bedre da. I juli har så mange ferieplaner, så hvis vi ikke fasetter noe rimelig raskt er jeg redd mange må melde avbud :/

Skal du ha navnefest, er det lurt å melde på nå. Det er begrenset med plasser og du må evt vente 6 mnd til neste gang:happy:

Det blir før eller etter sommeren, må se an formen litt :-) Vi tenker å ta kombinert dåp og 30-års dag for både meg og mannen med stor søndagsbrunsj

Fin tråd! Tror vi tar det i juni. Men et annet spørsmål: hvem ber dere til dåpen? Jeg ønsker meg hyggelig lite selskap med babyens nærmeste familie (15 pers ca). Men mannen ønsker at hans og mine tanter og onkler også skal inviteres. Da dobler vi fort gjestelisten...

Fin tråd! Tror vi tar det i juni. Men et annet spørsmål: hvem ber dere til dåpen? Jeg ønsker meg hyggelig lite selskap med babyens nærmeste familie (15 pers ca). Men mannen ønsker at hans og mine tanter og onkler også skal inviteres. Da dobler vi fort gjestelisten...
Jeg har et veldig nært forhold til søskenbarna mine med familier, så vi kommer til å invitere utvidet familie. Sambo har stor slekt som bor et stykke unna, så ikke like naturlig å invitere alle der, men samtidig kan man jo ikke gjøre forskjell på min og hans side. Så vi får se hva vi gjør. Mulig det blir skikkelig storkalas! :-)

Storebror her er født 3. mars, og han ble døpt midt i juni. Blir vel omtrent det samme denne gangen :)

Tenker som deg. Vi ber besteforeldre, onkler/tanter og søskenbarn til babyen + eventuelle faddere utenfor familien. No har ikkje vi så nære forhold til våre egne tanter og onkler, men vi hadde ikkje invitert dei uansett trur eg. Hadde blitt aaltfor mange. :-)

Jeg har et veldig nært forhold til søskenbarna mine med familier, så vi kommer til å invitere utvidet familie. Sambo har stor slekt som bor et stykke unna, så ikke like naturlig å invitere alle der, men samtidig kan man jo ikke gjøre forskjell på min og hans side. Så vi får se hva vi gjør. Mulig det blir skikkelig storkalas! :-)
Jeg er ikke så gira på storkalas :p vi hadde "lite" bryllup i fjor med vår nærmeste familie og venner. Ble 70 stk! Orker ikke det i dåp! :o pluss at jeg gjerne vil ha selskapet her hjemme, ikke leie lokale osv. Lite, nært, hyggelig :)

Storesøster ble 4 mnd før hun ble døpt :) Tenker 3- 4 mnd er fint.

Vi hadde stort selskap sist så det blir nok det for lillebror også. Kunne egentlig tenkt meg å ha det her hjemme, men det har vi ikke plass til [emoji14]

Kun de nærmeste her. Inviterer IKKE våre tanter og onkler. Mannen har ingen kontakt med sine og jeg har bare altfor mange av de :p orker ikke så stort besøk. Vi blir 25 med bare de nærmeste.

Synes det er vanskelig, hvis vi bare ber babyens tanter, onkler osv blir det et selskap med rundt 20 stk. Ber vi våre i tillegg blir møtet rundt 35 og ber vi noen søskenbarn av oss/de vi har en del kontakt med blir vi fort 45 kanskje! Nå har vi tilgang på veldig stort lokale da, men man skal jo gjerne ha kaker osv til alle sammen også. Vi har ikke snakket om det så veldig enda heller da vi bare kommer til å ha navnefest for oss selv, ikke noe kirkelig eller sånt..

Synes det er vanskelig, hvis vi bare ber babyens tanter, onkler osv blir det et selskap med rundt 20 stk. Ber vi våre i tillegg blir møtet rundt 35 og ber vi noen søskenbarn av oss/de vi har en del kontakt med blir vi fort 45 kanskje! Nå har vi tilgang på veldig stort lokale da, men man skal jo gjerne ha kaker osv til alle sammen også. Vi har ikke snakket om det så veldig enda heller da vi bare kommer til å ha navnefest for oss selv, ikke noe kirkelig eller sånt..
Det blir fort dyrt med mat til så mange. Men man kan jo alltids delegere litt? Sikkert mange som kan bake noe :)

Det blir fort dyrt med mat til så mange. Men man kan jo alltids delegere litt? Sikkert mange som kan bake noe :)
Det er det jeg tenkte litt på ja, man skal betale for dette gildet også :P Vi er veldig tett med familien på,begge sider og har kansje i utgangspunktet sett for oss å be også våre tanter og onkler, men får nesten tenke litt godt over det, det blir veldig mange mennesker, nesten like mange som vi kommer til å be til bryllupet til neste år :P

Back
Topp