Dåp/navnefest/annet?

Hehe Litt usakelig det siste punktet ditt...

Men det første punktet, om det er hyklersk å love å oppdra i en kristen tradisjon dersom man ikke er personlig kristen? Nei, det synes jeg ikke. Jeg mener tradisjoner er viktig, ikke bare koselig! Og jeg tror ikke de som velger å døpe barna sine pga tradisjon er i mot kristen tro og tradisjon, da hadde de selvfølgelig ikke valgt det.

Og til ditt spørsmål nr 2, jo selvfølgelig synes jeg alle skal velge selv hva man ønsker for sine små håpefulle. Det er jo en av de viktigste oppgave som forelder! Hva fikk deg til å tro at jeg ikke mener det? Om man ønsker å døpe barnet sitt pga tradisjon, er jo det et ønske fra foreldrene og absolutt ikke noe man må!

Hvor langt synes du man kan dra tradisjonsaspektet før det blir respektløst da?
Kan man f.eks begrave et voksent menneske kirkelig, uten at det (av naturlige årsaker) ikke får samtykker?
Omskjæring av et barn?

Nei, det er ikke direkte skadelig i seg selv å stå oppført i kirken, eller å bli døpt, men man viser jo sin støtte til rimelig forskrudde verdier, hva kvinnesyn, syn på homofil osv angår.

Punktet mitt om nattasang var jo bare et svar på ditt punkt om det samme. ;)

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, men her var det motsatt. Jeg ønsket ikke å døpe barnet vårt fordi jeg ikke har noe forhold til kirken, men før mannen hadde snakket med meg om det, så hadde han bestilt dåpskjole fra sin bestemor jeg ble litt sjokkert. Men gikk med på å døpe henne. Jeg er tilgjengelig av ingenting. Jeg ville egentlig hverken ha dåp el noe form for navnefest.

Vi har dåp i kirka pga vi synes det er en koselig tradisjon.
Vi er selv begge døpt og konfirmert i kirka.
Ingen av oss er troende, men vi ønsker å stå i statskirka. Vi har absolutt ingen problemer med det.

Barna våre blir også døpt i kirka. Om hvor de vil konfirmeres, det skal de få bestemme selv.

Både jeg og min mann kommer fra «normalt kristne» familier som er innmeldt, døpt, konfirmert og gift i kirken men som aldri setter sin fot innforbi kirken med mindre det er store dager. Vi er begge blitt døpt og konfirmert. Konfirmasjonen var for meg motvillig da jeg allerede da hadde tatt standpunkt at jeg ikke er kristen. Jeg meldte meg ut av statskirken når jeg ble 18, og går ikke i kirken utenom bryllup og begravelser. Ble vell medlem i human etisk forbund rundt samme tid.Vi giftet oss for et år siden gjennom human etisk forbund, og nå er jeg kanskje litt innhabil men det er den fineste sermonien jeg har vært i ;) Har også vært i navnefest gjennom human etisk forbud, som også er veldig fint. Barna er i fokus, uten å blande inn religion. Alt som sies under taler er for meg fornuftig, noe jeg ikke kan si om dåp...Som dere sikkert forstår skal lille vår ha navnefest. Det er litt sjeldnere datoer, men jeg synes det er verdt å vente på :) Vi kunne valgt en dato i november, men siden vi skal i et bryllup samme dato, må vi utsette navnefesten. Men han blir under året uansett :)
Takk for gode innspill :)

Har studert litt religion/tro.
Og må si meg helt enig med deg. Både det at kirken er blitt mer tradisjon og det å velge borgerlig er å ta et standpunkter for barnet også (om IKKE et troende liv). Selvfølgelig kan man velge kirke senere i livet fordi om man blir døpt borgerlig, men med det humanetiske synet så er det nærmest overflødig å skulle være troende. (Ja jeg setter det på spissen for evt debatt ;-))

Syntes det hørtes ut som et klokt valg å bare ha en velkomstfest. Da er dere så nøytrale man kan bli :-) Og det kan ingen si noe på.

Lykke til! <3

Takk for tilbakemeldingen. Det er det vi heller mest mot nå, men jeg skjønner at det også er "lettest" å døpe nå og heller melde seg ut senere enn å måtte døpe seg senere. Men dåp i kirken blir det nok aldri her uansett slik jeg og samboeren min står. Da kan det bare bli et nøytralt standpunkt tror jeg :)

Jeg er troende, døpt, og konfirmert, og liker tradisjonen.
Mannen er døpt pga tradisjon, og hadde borgerlig konfirmasjon.

Her døpes barna, og mitt argument er at da slipper de, og gjøre det før de konfirmerer seg. Først velger vi for dem, også velger de selv senere om de vil opprettholde dåpsløftet vi voksne gav :p

Synes synd i dem som måtte døpes før konfirmasjon pga de var så flaue, og synes det hele var pinlig.

Interresant. Hvis jeg forstod denne artikkelen riktig så er man bare "tilhørlig" og ikke "medlem" av kirken, og det for pengestøtten til kirkens skyld. Nesten litt kynisk altså... :p eller oppfatter jeg den feil??

Men både jeg og samboeren min er jo medlemmer i kirken - ingen har meldt seg ut. Så da vil hun automatisk bli medlem hun også da, er det slik å forstå? Da må hun senere melde seg ut hvis hun ønsker et "ikke-religiøst" liv?

Jeg er troende, døpt, og konfirmert, og liker tradisjonen.
Mannen er døpt pga tradisjon, og hadde borgerlig konfirmasjon.

Her døpes barna, og mitt argument er at da slipper de, og gjøre det før de konfirmerer seg. Først velger vi for dem, også velger de selv senere om de vil opprettholde dåpsløftet vi voksne gav :p

Synes synd i dem som måtte døpes før konfirmasjon pga de var så flaue, og synes det hele var pinlig.
Jeg skjønner godt der kan være flaut for ungdomen.. Men en kollega av meg fortalte igår at sønnen hans, som nå skulle døpe seg for å konfirmeres i kirken, fikk velge om han ville gjøre det på selve konfirmasjonsdagen med alle sine venner eller separat. Han kom til å gjøre det separat. Så det er tydeligvis et alternativ, i alle fall i Trondheim :)

Interresant. Hvis jeg forstod denne artikkelen riktig så er man bare "tilhørlig" og ikke "medlem" av kirken, og det for pengestøtten til kirkens skyld. Nesten litt kynisk altså... :p eller oppfatter jeg den feil??

Men både jeg og samboeren min er jo medlemmer i kirken - ingen har meldt seg ut. Så da vil hun automatisk bli medlem hun også da, er det slik å forstå? Da må hun senere melde seg ut hvis hun ønsker et "ikke-religiøst" liv?
Jeg vet bare hva presten her har sagt til oss. Og det er at eneste vei inn er via dåp. Vet også at mange ungdom syntes det er pinlig å bli døpt rett før konfirmasjon . Jeg ønsker at mine skal slippe det. Det er mye lettere for de å melde seg ut om de ønsker, og det skal de få bestemme helt selv :)

Jeg vet bare hva presten her har sagt til oss. Og det er at eneste vei inn er via dåp. Vet også at mange ungdom syntes det er pinlig å bli døpt rett før konfirmasjon . Jeg ønsker at mine skal slippe det. Det er mye lettere for de å melde seg ut om de ønsker, og det skal de få bestemme helt selv :)

Slik jeg også har lest det nå så er eneste vei inn via dåp om man ikke døpes som barn - at reglene nå er endret.

Men, om det er pinlig å døpes som ungdom eller voksen, gjør man da det rette? Ingen MÅ døpes eller konfirmeres...

Jeg har alltid vært skeptisk til religion og tro - folk skal få lov til å ha den tro og religion de vil for meg men jeg er den som på en måte ser det hele med et skråblikk - og stiller de kjipe spørsmålene....

Slik jeg også har lest det nå så er eneste vei inn via dåp om man ikke døpes som barn - at reglene nå er endret.

Men, om det er pinlig å døpes som ungdom eller voksen, gjør man da det rette? Ingen MÅ døpes eller konfirmeres...

Jeg har alltid vært skeptisk til religion og tro - folk skal få lov til å ha den tro og religion de vil for meg men jeg er den som på en måte ser det hele med et skråblikk - og stiller de kjipe spørsmålene....
Enig i hva du sier, men mye som er teit og pinlig i den alderen ;)

Her er ikke barna døpt eller noenting, det blir ikke han her heller:)
Vi har ikke diskutert d så mye, men d er veldig unaturlig for oss begge å døpe klumpen som kommer. Ikke ser jeg for meg at vi kommer til å ha noe annen markering heller, jeg har rett og slett ikke behov for d...

Jeg ser at vi (jeg og samboeren min) må gå litt nærmere inn på dette her.. Jenta vår vil, utføra hva loven sier, bli en del av Den Norske Statskirken uansett. Tror vi skal ta et møte med en prest for å få helt klarhet i dette :)

Hverken presten eller menighetskontoret er alltid til å stole på der (ikke fordi de nødvendigvis er uærlige, men fordi de ikke alltid vet, og gjerne vil at folk skal være innmeldt,) men loven sier det den sier. ;)

Hvis du vil melde deg ut av statskirken, må du passe på å levere utmeldingsskjemaet ved personlig oppmøte, og be om en kvittering.
(Hvis du må sende det i posten, bør du også be om det.) :)

Hverken presten eller menighetskontoret er alltid til å stole på der (ikke fordi de nødvendigvis er uærlige, men fordi de ikke alltid vet, og gjerne vil at folk skal være innmeldt,) men loven sier det den sier. ;)

Hvis du vil melde deg ut av statskirken, må du passe på å levere utmeldingsskjemaet ved personlig oppmøte, og be om en kvittering.
(Hvis du må sende det i posten, bør du også be om det.) :)
Har vært mye snusk her, og tukling med medlemstallene pga jo flere medlemmer jo mer pengestøtte fra staten. Lurer på hvor mange «kristne» som hadde betalt dette av egen lomme, som jo jeg mener at de burde gjøre. Jeg betaler selv medlemskontigent til human etisk forbud, dette burde være likt for alle. Det er for mange som følger saueflokken. Lurer på hvis alle hadde blitt meldt ut av statskirken en dag, og selv måtte ha gått aktivt inn for melde seg inn og kanskje betalt en 1000 lapp og to i kontigent, hvor mange medlemmer hadde kirken hatt da? Jeg tipper den minst hadde blitt halvert.

Har vært mye snusk her, og tukling med medlemstallene pga jo flere medlemmer jo mer pengestøtte fra staten. Lurer på hvor mange «kristne» som hadde betalt dette av egen lomme, som jo jeg mener at de burde gjøre. Jeg betaler selv medlemskontigent til human etisk forbud, dette burde være likt for alle. Det er for mange som følger saueflokken. Lurer på hvis alle hadde blitt meldt ut av statskirken en dag, og selv måtte ha gått aktivt inn for melde seg inn og kanskje betalt en 1000 lapp og to i kontigent, hvor mange medlemmer hadde kirken hatt da? Jeg tipper den minst hadde blitt halvert.

*Applaus*
Jeg er så enig!
Jeg måtte melde meg ut 3 ganger før det "satt." ..
Jeg er så lei av dårlige argumenter fra folk som ikke tenker seg om i forhold til hva kirken faktisk representerer og står for.
"Det er jo koselig med dåp da, og det gjør jo ingen forskjell om man står oppført i kirken eller ikke."
..Sukk...

Vi døpte vår datter selv om ingen av oss har noe forhold til kirken :) var nok mest for tradisjonen sin del tenker jeg :p og det er lettere for henne å melde seg ut om hun ønsker det enn å døpe seg når hun er 15 og skal konfirmere seg :)

Back
Topp