Dåp/Navnedag

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Det er kanskje litt i tidligste laget å tenke på helt enda, men vi har så mange barn i den alderen rundt oss, og får derfor mange gode ideer. Vi skal døpe barnet, ikke fordi vi er veldig kristne, snarere tvert i mot, men vi syntes det er en fin tradisjon, og så tenker vi at da slipper barnet å døpe seg senere dersom det velger kristelig konfirmasjon, det er sikkert mange meninger rundt dette, men det er det vi har valgt foreløpig. Planlegger dere å døpe? og dere som eventuelt har har hatt det tidligere, hvor mye koster det? Vi får mest sannsynlig leie lokalet veldig billig, så det er alt det andre jeg tenker på, hva slags mat hadde dere, og hvor mye betalte dere for dåpskake osv.?

Trenger ikke koste så mye.
Bestilte snitter og fikk mange i familien til å bake kake:)

Har døpt 3, til et par 1000 kr kanskje.. Siste kom vel opp i 3 pga lokalet kost litt mere (men egentlig veldig billig)

Jeg har handla alt på salg eller ebay, mat har mamma lagd, og kaker har alle stilt opp med :) kan de om jeg finner noen bilder jeg kan dele :)

Vi skal døpe-av den grunn at det er tradisjon i vår familie. Sist gang betalte vi minimalt. Lokalet leide vi (gratis) på mannens jobb, svigermor lagde koldtbord og min familie sto for kakene. Betalte bare for pynt. Dåpskjolen hadde vi fra meg og mine søsken.
Det blir nok samme denne gangen, betaler vel bare for pynt :)

Alle hos oss er døpt.
Vi leier lokale, bestiller mat, og får gjester/familie til å bake kaker.

Gleder meg allerede! :D

Tok 2 år før vi døpte snuppa :-P kun for at vi ikke ble enige oss i mellom, han ville ikle ha noe etterpå, og jeg skulle ha. Jeg vant!
Men vi slo det sammen med søster sin kid som ble døpt samtidig, så der sparte vi mye :-)

Man sparer mye på å ha familie til å hjelpe seg ja :-) Vi fikk lokale i gave fra mine foreldre, søstrene mine lagde dåpskake pluss at maaange stilte opp med andre kaker, og vi hadde selv elgkjøtt til middagen og fikk sponset tilbehør og drikke av svigers :-)

Vi døpte jenta vår og skal gjøre det med neste pga tradisjon, betalte rundt 10 000 og da fikk vi mye hjelp til mat, flere lagde forskjellige ting og tok med sånn at vi fikk et skikkelig koltbord:) kaken kom på 1800

Vi døpte ikke sist, og kommer ikke til å gjøre det denne ganga heller. Ingen av oss er kristne, så da føler jeg det blir veldig unaturlig. :)

Vi kommer ikke til å døpe barnet, nettopp på grunn av religionsfrihet. Jeg er selv ikke døpt, men har fått all den støtte og hjelp opp igjennom fra familie og venner i stunder med både tvil og tro. Aldri følt meg ekskludert fra samfunnet :-) Mannen er medlem av statskirken, men vi ønsker likevel at barnet selv skal velge hvilken religion eller livssyn det skal ha. Men selvfølgelig skal vi gjøre stas på barnet, og kommer til å benytte oss av navnefesten som Human Etisk Forbund tilbyr og samle familien og nærmeste venner etter navnemarkeringen :-)

Vi skal ha dåp. Mest sannsynelig i norges elste kirke

Vi døpte ikke men hadde privat navnefest. Tok alt hjemme (vi hadde nettopp kjøpt ganske stort hus) og jeg lagde tapas buffet selv. Tror ikke det kom på mer enn 3000. Om dere skal leie lokale ville jeg sjekket grendahus, skytterhus, idrettslag og eventuelt barnehager. De leier ofte ut til en billig penge. Noen med kjøkken om en ønsker å gjøre litt selv for å få maten billigere. :-)

Søstra mi lagde to svære gryter med gryterett og ris til sin navnefest, kjøttgryta lagde de dagen før så var det bare å varme opp. Utrolig godt og enkelt, og ikke spesielt dyrt, kan bruke billig grytekjøtt når det skal koke lenge :)

Her blir det navnefest, og satser på at vi får plass hjemme. Vet ikke om vi kommer til å lage maten selv eller om vi bestiller, men kaker ordner vi vel selv med hjelp fra familien. Kjenner jeg fikk lyst til å planlegge bordpynten og greier nå:p

Back
Topp