Dåp eller Navnefest?

Vi er ikke kristne, men blir dåp her og:) det var vi veldig åpne rundt med presten sist, og for vår del handlet det mer om norske klassiske tradisjoner som vi syns er fine:) så får barna velge selv ved konfirmasjonsalder, de velger jo ofte typisk hva vennene velger, og hvis det da blir kristelig konfirmasjon så er det greit for de å slippe å måtte døpe seg som tenåring først. Basert på egen erfaring sistenevnte:)

Ikke noe stress og døpe som tenåring, de kan gjøre det alene på kveldstid. Ønsker de virkelig kirkelig konfirmasjon så klarer de døpingen. Argumentet tradisjon kan jeg kjøpe, men ikke dette med at døping er flaut ev. vanskelig. Men flott at vi bor i ett fritt land.


Men tror det er noen endringer her ved medlemskap nå.
 
Navnefest. Klarer ikke svare ja på at jeg må oppdra barna mine i kristen tro. Ingen av oss er kristne.
 
Ikke noe stress og døpe som tenåring, de kan gjøre det alene på kveldstid. Ønsker de virkelig kirkelig konfirmasjon så klarer de døpingen. Argumentet tradisjon kan jeg kjøpe, men ikke dette med at døping er flaut ev. vanskelig. Men flott at vi bor i ett fritt land.


Men tror det er noen endringer her ved medlemskap nå.
Det var ikke et alternativ når jeg stod konfirmant for 14 år siden, derfor jeg skrev at dette var basert på egen erfaring i venneflokken. Ser ikke på å døpe ungen som noe annerledes en å gifte seg i kirken selv om en ikke er kristen. Men når det er sagt så er det helt irrelevant for meg hva du «kjøper» ang vårt valg.
 
Vi er ikke kristne, men blir dåp her og:) det var vi veldig åpne rundt med presten sist, og for vår del handlet det mer om norske klassiske tradisjoner som vi syns er fine:) så får barna velge selv ved konfirmasjonsalder, de velger jo ofte typisk hva vennene velger, og hvis det da blir kristelig konfirmasjon så er det greit for de å slippe å måtte døpe seg som tenåring først. Basert på egen erfaring sistenevnte:)
Vi har også valgt dåp fordi det er en del av våre familiers tradisjoner og for at våre barn skal slippe det hvis de velger kristelig konfirmasjon. Det var faktisk min samboer som gjerne ville ha det sånn selvom han er konfirmert borgerlig, for meg var det egentlig helt greit med navnefest også. Jeg tenker at det må være greit å velge dåp både basert på tro og basert på tradisjoner
 
Vi skal ha barnedåp i kirka, og fest hjemme hos oss etterpå. Gikk helt fint med samme opplegg sist :happy: om det blir barnedåp før eller etter sommerferien får vi bestemme etter barnet er født
 
Det var ikke et alternativ når jeg stod konfirmant for 14 år siden, derfor jeg skrev at dette var basert på egen erfaring i venneflokken. Ser ikke på å døpe ungen som noe annerledes en å gifte seg i kirken selv om en ikke er kristen. Men når det er sagt så er det helt irrelevant for meg hva du «kjøper» ang vårt valg.

Forstår det, var ikke slik ment heller. Men vi som skal ha navnefest er ikke "onde" mennesker som lar barnet vårt døpe seg senere. Jeg respekterer at noen vil døpe basert på tradisjon altså, men jeg synes bare det blir ett lite "stikk" når praktisk argument dras inn, til oss som velger navnefest.
 
Forstår det, var ikke slik ment heller. Men vi som skal ha navnefest er ikke "onde" mennesker som lar barnet vårt døpe seg senere. Jeg respekterer at noen vil døpe basert på tradisjon altså, men jeg synes bare det blir ett lite "stikk" når praktisk argument dras inn, til oss som velger navnefest.
OK, da har du overtolket mitt innlegg veeeldig. Som nevnt var det basert på personlig erfaring, og jeg kunne ikke drømt om å dømt noen ut ifra om de velger dåp, navnefest eller ingenting.
 
OK, da har du overtolket mitt innlegg veeeldig. Som nevnt var det basert på personlig erfaring, og jeg kunne ikke drømt om å dømt noen ut ifra om de velger dåp, navnefest eller ingenting.

Dette er vel tiden for overtolking og hormoner ja. Beklager, jeg ser også nå at jeg har lest det du skrev veldig feil . Klem :Heartred
 
Blir dåp :)
Ingen av oss er kristne, jeg er konfirmert borgerlig og for noen år siden hadde jeg sikkert syns det hadde vært et dårlig valg.
Men etter å ha fått barn første gang så kjente jeg veldig på å markere/feire fødselen, og at det er noe fint og høytidelig med seremoni i kirka. Skal ha den på sommeren, så blir det samling hos svigers etterpå som har hus og brygge med sjøen. Håper bare det blir fint vær :happy:
 
Dere som skal ha navnefest, skal dere ha en egen greie eller via humanetisk forbund?

Jeg har aldri vært med på dåp via dem så jeg aner ikke, men en av elevene min hoppet av konfirmasjonsundervisningen der pga de takket så ned på andre livssyn og tradisjoner. Siden har jeg vært veldig nysgjerrig på hvordan det foregår der..

Vi skal ha vanlig kirkedåp, fordi vi er døpt og fordi jeg synes det er en hyggelig tradisjon.
 
Dere som skal ha navnefest, skal dere ha en egen greie eller via humanetisk forbund?

Jeg har aldri vært med på dåp via dem så jeg aner ikke, men en av elevene min hoppet av konfirmasjonsundervisningen der pga de takket så ned på andre livssyn og tradisjoner. Siden har jeg vært veldig nysgjerrig på hvordan det foregår der..

Vi skal ha vanlig kirkedåp, fordi vi er døpt og fordi jeg synes det er en hyggelig tradisjon.
Ja, blir gjennom Human-Etisk forbund. Har snakket med flere kjente som har hatt navnefest, og alle har anbefalt det varmt. Virker som en grei måte å ha en markering på for oss som ikke er kristne. Flott at det finnes et alternativ til dåp!

Tenker at hvis noen hopper av konf.undervisningen på det grunnlaget, burde de ha klaget på det. Da jeg konfirmerte meg hos Human-Etisk forbund var det absolutt ikke slik at andre livssyn ble snakket ned:) Men undervisning er jo veldig personavhengig...
 
Dere som skal ha navnefest, skal dere ha en egen greie eller via humanetisk forbund?

Jeg har aldri vært med på dåp via dem så jeg aner ikke, men en av elevene min hoppet av konfirmasjonsundervisningen der pga de takket så ned på andre livssyn og tradisjoner. Siden har jeg vært veldig nysgjerrig på hvordan det foregår der..

Vi skal ha vanlig kirkedåp, fordi vi er døpt og fordi jeg synes det er en hyggelig tradisjon.

Vi hadde navnefest på første. Jeg hadde aldri vært i det før men hørte så mye bra fra venner. Det var en veldig høytidelig og fin seremoni med 7 barn om jeg ikke huske feil. Det var noen fellesord og sang for alle barna, også gikk vi opp en etter en. Altså mor far og barnet. Mens vi stod der oppe så ble det lest et dikt vi hadde valgt ut på forhånd til barnet. Det ble også lest opp ord om bakgrunn for navnevalget, og hva vi ønsket videre i livet for vårt barn. Så fikk vi blomst og en innrammet plakat for barnet med fødselsdato, dato for navnefest dikt osv.

Vi giftet oss også humanetisk. Første gang for meg det og, men mannen kjente til det fra før.

Felles for seremoniene som jeg har sett er at i human etisk er det mye mer fokus på dere enn det generelle innen kristendommen. I familien min har alle andre valgt dåp, konfirmasjon og bryllup i kirken, men jeg er veldig glad for at mannen har vist meg et alternativ. :)
 
Det blir nok en ikke-religiøs seremoni om det blir noe utover en sosial samling. Ser også at Humanistforbundet (ikke Human-etisk forbund) har Vekomstseremoni som et alternativ til dåp og navnefest, men vi har ikke landet noe helt enda.
 
Vi skal ikke ha noe, hadde ikke det med storesøster heller. Men om jeg skulle hadd så hadde det blitt dåp, kun for en koselig norsk tradisjon men de kan få velge selv senere ved konfirmasjon f. Eks
 
Det høres fint ut! Leste at her vi bor (Oslo) kan man være ca 17 gjester per barn under seremonien. Vi kommer nok til å invitere litt flere, sånn at det ikke blir plass til alle. Vurderer derfor litt å droppe det. Vi må uansett leie/lokale da vi har plass til ca fire gjester om gangen :p
Vi skal også ha navnefest i Oslo (Rådhuset), men vi har skrevet at vi ønsker 20 plasser med begge de to andre barna og fått det innvilget hver gang.
Alltids noen som ikke skal ha med så mange som 17, så det jevner seg ut til slutt.
 
Vi skal også ha navnefest i Oslo (Rådhuset), men vi har skrevet at vi ønsker 20 plasser med begge de to andre barna og fått det innvilget hver gang.
Alltids noen som ikke skal ha med så mange som 17, så det jevner seg ut til slutt.

Ja, det var sånn jeg forstod informasjonen på nettsiden til kommunen. Det er jo veldig bra! :) vår nærmeste familie (våre foreldre og søsken m barn) er faktisk rett oppunder 17 totalt, men det er flere i den gjengen som ikke går spesielt bra overens :rolleyes: og hvis vi utvider med våre tanter og onkler og søskenbarn m familier er vi faktisk «bare» rundt 40, så da frister det litt å invitere alle for å «vanne ut» problemene litt :p Dette blir en slags syretest på om det er mulig for oss å gjennomføre et normalt bryllup neste år, hehe.
 
Vi skal også ha navnefest i Oslo (Rådhuset), men vi har skrevet at vi ønsker 20 plasser med begge de to andre barna og fått det innvilget hver gang.
Alltids noen som ikke skal ha med så mange som 17, så det jevner seg ut til slutt.

Forresten, vet du hvor lenge i forveien man bør melde seg på seremonien i Rådhuset? Vil gjerne ha plass i oktober, men av en eller annen grunn sitter det litt langt inne å melde seg på før lillegutt er kommet... :)
 
Back
Topp