Dåp eller Navnefest?

Håndballmamma

* Lykke *
Novemberskattene 2014 <3
Påskekyllingene 2020
Hei
Har dere tenkt på dåp eller navnefest?

Her er lokale og dåpsdato klart allerede :angelic: Vi Ønsker dåp før sommerferien og her i kommunen er det bare ei kirke og gudstjeneste i kirka hver 3 uke. Ellers er det gudstjenester på eldresenter eller i et kapell i ei bygd ett godt stykke unna.

Fadderne er også klare.

Det blir dåp her også, men jeg har ikke tenkt på å bestille enda. Men det er kanskje lurt

Her blir det også dåp, men har ikke tenkt på noe enda :happy:

Hvis vi skal ha noe av det er det kun navnefest som er aktuelt, siden ingen av oss er kristne og føler for å skrive inn barnet i noen menighet.

Jeg er litt usikker på om vi kommer til å ha navnefest også, siden det er så mange i familien vår som måtte reist langt for å komme. Tenker da at det kan være hyggeligere å ha besøk av noen få av gangen, sånn at vi rekker å snakke mer med hver enkelt (ble skikkelig hektisk i bryllupet). Samtidig er det veldig fint å ha en høytidelig og hyggelig samling, så vi har ikke bestemt oss helt. Tenker vi ser an energinivået etc når mini har vært ute av magen noen uker :)

Vi skal ha navnefest, men tenker å vente til høsten :) tenker det er en fin anledning til å samle familie fra begge sider. Dåp er ikke aktuelt da barna våre selv skal få velge om de ønsker å tilhøre en religion.

Dåp utgår da jeg ikke er religiøs. Og navnefest har jeg ikke noe forhold til - så her blir det verken dåp eller navnefest. Hadde ikke det med førstemann heller.

Det blir navnefest. Hadde det for første også, veldig fornøyd med det.

På navnefest er det vanlig at barnet er mellom 6-12 mnd. Her arrangeres det ikke så ofte, så det blir rundt 8 mnd.

Her blir det barnedåp, forhåpentligvis i slutten av Juni. Har døpt de andre fire, og syns det er veldig fint og det følger min tro.
Er ikke av den som «prakker» min tro på hverken barna eller andre, har alltid sagt sånn tror jeg, noen tror sånn og du må selv tro på det du føler er riktig. Tenker at ungene selv får velge sin vei ved konfirmasjons alder. Hun eldste skal konfirmere seg i slutten av april og har valgt borgerlig. Jeg har vært på navnefest før og syns det de står for er veldig fint, så respekterer de som velger det også :)
Glad vi bor i et foreløpig «fritt» land !!

Dere som skal ha navnefest, skal dere være med på seremoni eller kun ha en «privat» feiring? :)

Vi er ikke kristne, men blir dåp her og:) det var vi veldig åpne rundt med presten sist, og for vår del handlet det mer om norske klassiske tradisjoner som vi syns er fine:) så får barna velge selv ved konfirmasjonsalder, de velger jo ofte typisk hva vennene velger, og hvis det da blir kristelig konfirmasjon så er det greit for de å slippe å måtte døpe seg som tenåring først. Basert på egen erfaring sistenevnte:-)

Dere som skal ha navnefest, skal dere være med på seremoni eller kun ha en «privat» feiring? :)
Vi tenker seremoni, og så ha besøk hjemme med catering og kaker. Vil ha minst mulig stress, og tenker det er praktisk å ha besøket hjemme. Vi er ikke så stor familie, og vi kommer nok bare til å invitere de aller aller nærmeste. Blir max 15 stk.

Vi tenker seremoni, og så ha besøk hjemme med catering og kaker. Vil ha minst mulig stress, og tenker det er praktisk å ha besøket hjemme. Vi er ikke så stor familie, og vi kommer nok bare til å invitere de aller aller nærmeste. Blir max 15 stk.

Det høres fint ut! Leste at her vi bor (Oslo) kan man være ca 17 gjester per barn under seremonien. Vi kommer nok til å invitere litt flere, sånn at det ikke blir plass til alle. Vurderer derfor litt å droppe det. Vi må uansett leie/lokale da vi har plass til ca fire gjester om gangen :p

Vi er ikke kristne, men blir dåp her og:) det var vi veldig åpne rundt med presten sist, og for vår del handlet det mer om norske klassiske tradisjoner som vi syns er fine:) så får barna velge selv ved konfirmasjonsalder, de velger jo ofte typisk hva vennene velger, og hvis det da blir kristelig konfirmasjon så er det greit for de å slippe å måtte døpe seg som tenåring først. Basert på egen erfaring sistenevnte:)

Ikke for å prøve snu på deres valg altså, men vi lurte veldig på dette med første barnet. Men nå er det visst ikke noe stress å bli med i kirka lenger, og man trenger ingen dåpssesjon. Mannen blir meldt inn i kirka ca. 1-2 ganger i året selv om han stadig melder seg ut igjen . :hilarious:

Ikke for å prøve snu på deres valg altså, men vi lurte veldig på dette med første barnet. Men nå er det visst ikke noe stress å bli med i kirka lenger, og man trenger ingen dåpssesjon. Mannen blir meldt inn i kirka ca. 1-2 ganger i året selv om han stadig melder seg ut igjen . :hilarious:

Åja, det visste jeg ikke! Høres bra ut at det har blitt enklere for ungdommen. Takk for info :D

Hvis man ikke er døpt, kan man ikke bare bli medlem som ungdom. Men hvis man er døpt og har meldt seg ut, døpes man ikke på nytt hvis man melder seg inn igjen. Men man kan ikke være medlem i kirka og aldri ha blitt døpt.

Vi skal ha barnedåp! En stor og viktig dag for oss.

Blir dåp her også :) Veldig glad i tradisjoner, så første ble døpt når han var liten, og andre blir døpt før sommeren en gang tenker jeg ;)

Back
Topp