Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vi skal døpe, men navnefest blir jo som festen etter dåpen da, men man kan jo kanskje finne på noe artig som en film eller noe å vise kanksje... eller noe som liksom symboliserer for dere, det navnet lille har fått...Bergie skrev:
Det blir jo mer og mer vanlig å ha navnfest i steden for dåp. Det eneste jeg har forstått er forskjellen er jo at mann dråpper kirken og har en samling hjemme med mat og kake og feirer babyen sån i stede. Et veldig fint alternativ for de som ikke er medlem av statskirken :)indigo85 skrev:
Selv så blir det dåp her i huset. Gjorde det med eldste mann også :)
Vi skal forresten ha navnefest. Vi hadde det sist og det var en kjempefin og høytidelig seremoni i Oslo Rådhus. Etterpå samlet vi de nærmeste hjemme til middag og kake. Det var veldig hyggelig.
For oss er det helt uaktuelt å døpe da ingen av oss er kristne. Jeg melder ikke ungen min inn i et religiøst samfunn bare fordi det er tradisjon for mange. (Det gjør nemlig mange av mine ikke-kristne venninner).
Surrehøna skrev:
Vi skal døpe, men navnefest blir jo som festen etter dåpen da, men man kan jo kanskje finne på noe artig som en film eller noe å vise kanksje... eller noe som liksom symboliserer for dere, det navnet lille har fått...Bergie skrev:
Det blir jo mer og mer vanlig å ha navnfest i steden for dåp. Det eneste jeg har forstått er forskjellen er jo at mann dråpper kirken og har en samling hjemme med mat og kake og feirer babyen sån i stede. Et veldig fint alternativ for de som ikke er medlem av statskirken :)indigo85 skrev:
Selv så blir det dåp her i huset. Gjorde det med eldste mann også :)
Navnefest er ikke det samme som festen etter dåpen. Vanligvis er navnefest en seremoni i regi av humanetisk forbund. Etterpå har man en feiring hjemme slik som ved dåp. Noen lager en egen fest og kaller det navnefest, men man kan jo kalle festen sin hva man vil. Mange jeg kjenner har hatt "velkommen til verden-fest".
uff, ikke få meg til å tenke på det stresset der da sakkosekk skrev:
Enig med du.. derfor vi kaller det navnedag... det hadde jeg også da jeg var liten. Men hva man kaller det er jo ikke så nøye da :)
Nei det er ikke så viktig hva man kaller det, men siden flere skrev at navnefest = dåp uten seremoni ville jeg bare si at det er ikke det. De fleste som har navnefest har seremoni.
Jeg synes det er så bra at man har et reelt valg i dag. Da jeg ble født måtte foreldrene mine døpe oss. Noe annet var helt uhørt. Ingen av foreldrene mine er religiøse og moren min er utmeldt av statskirken. Jeg meldte meg ut som voksen og mannen min er ikke medlem.
Nå har det seg sånn at verken jeg eller samboeren min er medlem i statskirka, så det blir ikke dåp på oss. Noen som har vært borti navnefest før? Har virkelig ikke lyst å døpe når vi ikke tror på noe av de greierne der.....Setive skrev: