Dåp eller navnefest?

Setive

Flørter med forumet
Nå har det seg sånn at verken jeg eller samboeren min er medlem i statskirka, så det blir ikke dåp på oss. Noen som har vært borti navnefest før? Har virkelig ikke lyst å døpe når vi ikke tror på noe av de greierne der.....

Navnefest har jeg bare være vært på, altså sett, men jeg hadde veldig sans for det. Jeg ville ikke ha dåp , men mannen syntes ikke om navnefest, så det ble navnedag på oss. Dvs. en festdag hjemme med slekt og venner, god mat og kaker. Veldig fornøyd med det, så det blir det med nestemann også;-) morsomt at de som var veldig for dåp i slekta syntes det var så herlig å bare være på en plass og ikke stresse fra kirke til et nytt sted, og likte godt hele dagen;-) man får gjøre det man føler for synes jeg ;-)

Det blir jo mer og mer vanlig å ha navnfest i steden for dåp. Det eneste jeg har forstått er forskjellen er jo at mann dråpper kirken og har en samling hjemme med mat og kake og feirer babyen sån i stede. Et veldig fint alternativ for de som ikke er medlem av statskirken :)
Selv så blir det dåp her i huset. Gjorde det med eldste mann også :)

Vi skal døpe, men navnefest blir jo som festen etter dåpen da, men man kan jo kanskje finne på noe artig som en film eller noe å vise  kanksje... eller noe som liksom symboliserer for dere, det navnet lille har fått...

Vi hadde navnefest for snuppa, altså en fest for den nærmeste familien med god mat og drikke :) Litt stas og feire at hun er født og har fått navn og alt det der. Om man ønsker litt mer sermoni så kjører jo Human Etisk forbund navnefest sermonier flere ganger i året, skal visst være ganske fint.

Bergie skrev:
Vi skal døpe, men navnefest blir jo som festen etter dåpen da, men man kan jo kanskje finne på noe artig som en film eller noe å vise  kanksje... eller noe som liksom symboliserer for dere, det navnet lille har fått...

indigo85 skrev:
Det blir jo mer og mer vanlig å ha navnfest i steden for dåp. Det eneste jeg har forstått er forskjellen er jo at mann dråpper kirken og har en samling hjemme med mat og kake og feirer babyen sån i stede. Et veldig fint alternativ for de som ikke er medlem av statskirken :)

Navnefest er ikke det samme som festen etter dåpen. Vanligvis er navnefest en seremoni i regi av humanetisk forbund. Etterpå har man en feiring hjemme slik som ved dåp. Noen lager en egen fest og kaller det navnefest, men man kan jo kalle festen sin hva man vil. Mange jeg kjenner har hatt "velkommen til verden-fest".

Vi skal forresten ha navnefest. Vi hadde det sist og det var en kjempefin og høytidelig seremoni i Oslo Rådhus. Etterpå samlet vi de nærmeste hjemme til middag og kake. Det var veldig hyggelig.

For oss er det helt uaktuelt å døpe da ingen av oss er kristne. Jeg melder ikke ungen min inn i et religiøst samfunn bare fordi det er tradisjon for mange. (Det gjør nemlig mange av mine ikke-kristne venninner).

Gudbarnet mitt hadde navnefest gjennom human etisk forbund, jeg synes det var en fin seremoni :) 

Men her i huset blir det dåp :)

vi gjør ingen av delene. Mest fordi halve familien uansett ikke kan komme. Eller, det er grunnen til ingen navnefest. Dåp er uaktuelt for oss:)

Surrehøna skrev:

Bergie skrev:

indigo85 skrev:

Navnefest er ikke det samme som festen etter dåpen. Vanligvis er navnefest en seremoni i regi av humanetisk forbund. Etterpå har man en feiring hjemme slik som ved dåp. Noen lager en egen fest og kaller det navnefest, men man kan jo kalle festen sin hva man vil. Mange jeg kjenner har hatt "velkommen til verden-fest".

Enig med du.. derfor vi kaller det navnedag... det hadde jeg også da jeg var liten. Men hva man kaller det er jo ikke så nøye da :)

emoticon uff, ikke få meg til å tenke på det stresset der da 

men blir nok dåp her! 

Her blir det dåp fordi jeg syns det er en fin tradisjon og fordi jeg tror det er "lettere" for et barn/ungdom å velge å melde seg ut av statskirka rundt konfirmasjonsalder enn det er å melde seg inn. Jeg hadde et venninne-tvillingpar som da jeg var yngre som ønsket og konfirmere seg i kirka. De var ikke døpt som barn og måtte da døpes før de kunne konfirmeres. De tenkte seg om mange ganger akkurat pga at de ikke var døpt og syns nok egentlig det var litt flaut å døpe seg i en alder av 14 år. Men de endte opp med å døpe seg for så å konfirmere seg. Motsatt var det endel av vennene mine som meldte seg ut av statskirka rundt samme tid for å konfirmere seg borgerlig. De hadde INGEN problemer med det og de fleste syns nok det var "kult".
Og nå tok vi egentlig dette valget med førstemann for han er døpt og jeg vil ikke gjøre forskjell ;)

sakkosekk skrev:

Enig med du.. derfor vi kaller det navnedag... det hadde jeg også da jeg var liten. Men hva man kaller det er jo ikke så nøye da :)

Nei det er ikke så viktig hva man kaller det, men siden flere skrev at navnefest = dåp uten seremoni ville jeg bare si at det er ikke det. De fleste som har navnefest har seremoni.

Jeg synes det er så bra at man har et reelt valg i dag. Da jeg ble født måtte foreldrene mine døpe oss. Noe annet var helt uhørt. Ingen av foreldrene mine er religiøse og moren min er utmeldt av statskirken. Jeg meldte meg ut som voksen og mannen min er ikke medlem.

Her blir det dåp, vi er begge døpt å konfirmert i kirken og så langt har vi også døpt begge våre barn i kiken. :-) 
Søsteren min har hatt navnsermoni i regi Humanetisk forbund med begge sine. Det går mye ut på det samme, bare man samles i rådhuset hvor sermonien holdes, var overrasket over hvor fin den var, etterpå fest hjemme som i vanlig dåp. 

Vi skal ha dåp

Gleder meg allerede! Er så kjekt å samle familie og gode venner til god mat og drikke

For vår del blir det dåp. Det er helt naturlig for oss begge at vi skal ha dåp. Førstemann er døpt, og vi foreldrene er både døpt, konfirmert og gift i kirken :)

Har 2 venninner som har hatt navnefest,og det var kjempeflott

Selv er begge medlem av staskirka,så her blir det dåp.

Døpte også nr.1.

Vi er heller ikke troere på den måten,men syns det er ok og døpe,så kan barnet velge selv om det vil være i statskirken eller ikke.

Jeg mener det er lettere og melde seg ut,enn og måtte døpe seg i eldre alder pga konfirmasjon,bryllup osv.

Vi vil heller ikke døpe og har heller ikke døpt mini. Kommer ikke til å ha navnefest heller da jeg synes det er fryktelig unødvendig. Det blir jo litt som dåp bare at det ikke er religiøst 
Vi inviterer heller familie og nære venner hjem til oss etter at mini er født. Holder med et lite familieselskap for vår del :)

Setive skrev:
Nå har det seg sånn at verken jeg eller samboeren min er medlem i statskirka, så det blir ikke dåp på oss. Noen som har vært borti navnefest før? Har virkelig ikke lyst å døpe når vi ikke tror på noe av de greierne der.....

Jeg har vært i både navnefest (seremoni i rådhuset i Oslo for vår del) og dåp nå i høst. Dåp kjenner jo de fleste til. Den navnefesten vi var på i Oslo bestod av et kor som sang en rekke barnesanger (veldig flinke), noen fine ord i anledning dagen, og så ble alle foreldre med navnebarna kaldt opp og fikk utdelt en slags diplom (jeg har ikke sett den, men de fikk nå iallefall et ark på seremonien). Alt i alt en kjempeflott seremoni. Etter både navnefest og dåp var det samling med nærmeste familie og mentorer/faddere, så den delen er forholdsvis lik. Håper det ga deg litt mer avklaring på forskjellen mellom seremoniene. 

Back
Topp