Dåp eller navnefest?

Latterfrosken

Forumet er livet
Hva skal dere? Jeg hadde ikke lyst å døpe da jeg ikke er døpt selv, og ikke medlem av statskirken. Men siden gubben har to barn fra før av som er døpt, måtte jeg nesten gi meg på den! Er ganske sta på mye annet...[8D]

Vi kommer nok også til å døpe den lille. Selv om jeg i utgangspunktet kunne tenke meg å la være, så tror jeg sambo mener vi skal. Hans to er begge døpt, og siden vi også er det begge to, så blir det vel til det.

Samboeren er veldig oppsatt på å ikke ha kirkedåp, jeg er litt usikker. Det er mulig vi velger Human-etisk navnefest isteden, men jeg må sjekke alternativene litt nøyere [:D]

heisann vi skal døpe prinsessen på søndag i samme kjole som jeg ble døpt i tradisjon alle mine søsken er døpt i samme kjole

Vi skal også ha navnefest. Jeg er medlem i Human-etisk forbund, så da blir det vel enn seremoni gjennom de tenker jeg.. Selv om både jeg og samboeren er døpt i kirka og alle "forventer" det, så velger vi det bort. Er ikke kristen, så da der jeg ikke poenget

vi døpte marcus fordi både jeg og samboeren er døpt og medlem i statskirka.og fordi det er tradisjon i begges familier...vurderte å kutte ut hele greia men det ble dåp likevel.og det angrer jeg ikke på.men det må bli opp til hvert enkelt foreldrepar å avgjøre.uansett hva du gjør så tar du et valg for barnet ditt.

Vi skal døpe i kirka.. Både fordi det er tradisjon å fordi mange av de jeg gikk på konfirmasjons-skolen sammen med, som ikke var døpt, synes det var kjempe pinlig å måtte døpes dagen før sammen med masse babyer..

Mannen min og jeg er uenige om dette. Jeg vil døpe, han vil ikke!

det blir vel til at jeg gir meg tenker jeg. Da blir det en fin navnefest i stedet!

m

Vi skal døpe, aldri vært noen diskusjon heller det[:)] Det er liksom bare tradisjon, vi er ikke kristne eller noe sånn, men det blir bare dåp[:)]

Vi skal døpe.Synes det er litt koseligere enn navnefest. Men alle har sin egen smak [;)] På andre siden det er greit med noen kompromisser.[:D]

Her blir prinsessa døpt ja....begge er døpt og konfirmert. Gifta oss i kirka i sommer. Er vel ikke akkurat aktivt kristne, men synes det er fine sermonier og tradisjoner knyttet opp mot dette. Har heller aldri vært noen diskusjon om vi skulle gifte oss i kirka eller ikke, eller om babyen skal bli døpt eller ikke....heller vært et spørsmål om hvor....siden vi er fra forskjellige byer...
Prinsessa skal bli døpt i en kjole som er over 100 år...pappen og mange slektsleddoppvoer er døpt i den. Den er kjempefin!

ORIGINAL: Tammis

Vi hadde navnefest til Snuppa. Det var kjempehyggelig og høytidelig!
Ellers syntes jeg det er idiotisk og respektløst å døpe bare fordi det er tradisjon og man egentlig ikke er kristen..

Men for mange er det jo for at barnet skal få velge.. Kirka er jo så vankeligstilt når det gjelder akkurat det der..

ORIGINAL: Tammis

Ja nemlig. Ikke dåp = barnet kan selv bestemme når han/hun er stor nok så han/hun forstår hva det er....

Jo, men det er lettere å melde seg ut av kirka å heller konfimere seg borgelig enn å bli døpt foran ei hel kirke når du er 15!

De som gjorde det da jeg ble konfirmert synes det var rimelig ubehagelig ja! Å noen av de jeg gikk på skole med lot være å konfirmere seg i det hele tatt på grunn av det! Det er MYE lettere å bare melde seg ut.. Vi føler at vi gjør det som er best for vårt barn, selv om mange synes det er feil..

Men da har de jo ikke akkurat fått så mye valg.. Men det er nå min mening[:)] Fint at folk er forskjellige, hadde blitt kjedelig ellers..

Her blir det dåp...

Vi skal ikke døpe gutten vår. Ingen av oss er kristne, og vi føler ikke at vi kan stå foran presten i kirken, og love å oppdra barnet vårt i kristen tro, når vi vet vi ikke kan gjøre det. For vår del, er det uaktuelt og døpe i kirken, når vi ikke kan stå inne for det kirken står for. (for mange fordommer ute å går i kirken, synes vi). Men hvis gutten vår blir kristen i løpet av livet, så kommer vi selvfølgelig til å støtte han i det valget. Når det gjelder dette med konfirmasjon, så tror jeg desverre at mange unge i dag konfirmerer seg enten fordi alle andre gjør det, eller for pengenes skyld (MEN, jeg sier ikke at alle gjør det) Derfor kommer vi til å passe på at gutten vår gjør et bevisst valg i forhold til dette.

Hei. Er veldig enig med deg Tammis. Men det er sinnsykt vanskelig når mange går i mot! Derfor blir det dåp. Er heller ikke kristen, og håper hvertfall på borgelig konfirmasjon når den tid kommer...

ORIGINAL: lindaen

Jo, men det er lettere å melde seg ut av kirka å heller konfimere seg borgelig enn å bli døpt foran ei hel kirke når du er 15!

den støtter jeg helt og fult. Jeg tar valget for barnet mitt nå og konfen er en fornyelse på dåpen så da kan barna vår velge hva de vil selv den dagen.
Jeg er ikke for kirka etter vi gifta oss. I Gjesdal kommune fikk vi ikke ha dåp og bryllup samme dag så vi motte 10 min bort allså til Sandnes og der vi lov. Så vår dåp blir i nabo kommunen denne gangen og.

Back
Topp