DÅP

maiine

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Noen flere som allerede har begynt å tenke så langt? :)
Vi har allerede begynt å snakke om det, ettersom det ser ut til å bli ganske mange som må inviteres.
Har allerede sett på nettet etter inspirasjon til dekor, bordpynt, kaker osv. Synes det er litt koselig å glede seg,
kanskje lettere å få idèene ned på papir nå enn etter babyen er født :happy:

Tanken har så vidt streifet meg. Største er døpt, så det blir dåp på denne også. Vi døpte førstemann da han var litt over 3 mnd, og det var passelig tid. Men det blir nå sånn ca midt i januar. Og jeg tenker mer på sånne praktiske ting som å pakke de godt inn og hvor skal vi være :P Vi blir vel ca 30 stk, de fleste bor i nærområdet, men noen må reise et par timer med bil, og noen må reise fra Nederland. Vi leide lokale rett ved kirka sist, og det syntes jeg fungerte utmerket. Men nå har vi flytta og sogner til en annen kirke. De har også lokaler, men de er ganske triste i forhold.

Vi har en dåpskjole i familien hvor vi bare bytter ut bånd, og der broderer vi inn navna til de som er døpt og dato. Oppdaget for noen uker siden at vi har glemt å brodere inn han som ble døpt for 4 år siden :P

Vi har snakket om det... Jeg vil ikke døpe, mens farssiden har en dåpskjole som er brukt i x antall generasjoner. Tror vi kom frem til et kompromiss om å bruke dåpskjolen på en navnefest i stedet :)

Har ikke tenkt på pynt og sånt men har tenkt at det må skje i jula/romjula. Vi blir nok ikke så mange men det blir en del tilreisende familie så tipper det er ei tid som er lett for de å få til (vi feirer jo typisk denne høgtida sammen uansett) + at da har jeg juleferie fra studier. Hadde vært stas om vi fikk lov å døpe den lille på nyttårsaften, men vet ikke helt om kirka har dåp da. Det som uansett er sikkert er at jeg kommer til å ta imot den hjelp jeg kan få med, borddekking og pynting og sånt. Er fjerdemann som kommer så tipper den første tida blir travel nok :shy:

Har ikke planlagt å døpe barnet, det blir heller en navnefest tenker jeg. Hvor og når og slikt aner jeg ikke. Da vi bor i Oslo, samboeren er fra trøndelag og jeg nord-norge. Må vel kanskje møtes på halvveien i trøndelag :D

Jeg har ikke lyst til å døpe mens mannen nekter navnefest. Så for min del skulle jeg gjerne droppet hele greia, og ikke hatt noe som helst.

Men min manns side av familien er super religiøse (min side er atheister). Det kommer til å bli rama skrik og en forferdelig såret svigermor om ikke døper. Blæææ det byr meg skikkelig imot.

En ting er sikkert, hvis det blir dåp blir det en ekstremt liten greie med kun aller nærmeste familie hjemme hos oss eller noe.

Her blir det dåp. Allt blir likt som sist men vi skal leie et sted istedenfor å ha det hjemme. Synes det var akkurat plass sist men nå er det 4 ekstra barn i familien og 3 voksene ekstra :) gleder meg allt jeg

Her blir det dåp som mine tre første. Regner med at det blir dåp på nyåret. Noe mer utover det har vi ikke snakket om enda. :)

Skal døpes ja, må koordineres med nevø/niese som har termin samtidig. Hver sin del av landet, vi vil helst være her i kirka "vår". Innser at det kan bli utfordrende mtp mange tilreisende og lokale, men kan leie lokale på borettslaget, eller ved kirka, så det kan tenkes å bli ganske ålreit likevel. Ellers får vi reise sørover og ta dobbeldåp.....

Her har vi tatt vare på pynt etter både storesøster og storebror, så vi kjører samme stil med minsten :p Dåpen blir nok i januar tenker jeg. Storesøster er også født i oktober, og det var fint med dåpen i januar :) Hadde vært deilig å få det unna før jul også egentlig, men da måtte det blitt i november - en måned etter fødsel x)
Storebror døpte vi da han var to måneder, og det var kjempebehagelig, men én måned føles litt vel knapt :p

Vet ikke, er ikke personlig kristen, hverken jeg eller Sambo. Datteren min er døpt og datteren hans er ikke døpt eller har hatt navnfest. Men kanskje vi tar en navnfest denne gangen. Er enda leeeeenge til, så kan skifte mening mange ganger innen den tid :p husker i alle fall at det var sånn små kleint på den derre dåpsamtalen med presten. Måtte jo svare at jeg ikke var kristen og han jeg var gift med, var pinsevenn. Virket nesten som hun ikke ville døpe faktisk. Hun presten så, så veldig forferdet ut og lurte på hvorfor vi ville det og om det ikke gikk i mot, min da værende manns tro bla bla bla....

Vi skal døpe, men har ikke tenkt noe nærmere på det enda :)

Vår skal døper. Har tradisjon med dåpskjole på begge sider av familien, så må ta et valg der. Ellers tror jeg det kan være lurt å bruke ventetida til litt planlegging, det blir sikkert travelt nok når baby kommer.

Tanken har slått meg. Men ikke tenkt noe mer på det. Her blir det dåp. Hadde vært artig med nyttårsaften. For jeg ble også døpt på nyttårsaften samtidig som min kjære mor og far gifta seg...

Jeg vil egentlig ikke døpe, da jeg synes det er litt feil for barnet. Og argumentet "tradisjon" liker jeg ikke så godt når det er religion involvert.
Ønsker meg mest navnefest, men mannen vil gjerne døpe. Og siden vi giftet oss i kirken, mener han det er argument nok for å døpe også..

Vi tenker mer og mer på navnefest.
Ingen i familien er kristen, men som mange andre her sier så er det tradisjon det går på.
Vi har også en dåpskjole som går langt tilbake, men føler det er så feil å stå og lyge om religion og hvordan vi skal oppdra barnet i kristen tro.

Vet ikke helt hvordan resten av familien vil stille seg til det, men vi får se når den tid nærmer seg.

Vi er ikke kristne og ønsker derfor ikke å døpe barnet vårt. Tror ikke vi kommer til å ha noe navnefest heller :rolleyes:

Usikker på om det blir dåp eller navnefest her. Jeg var i en dåp i høst som fadder og da hadde foreldrene pyntet alt selv med hjemmelaget pynt. Gjestene hadde med pai og salater i forskjellige smaker som ble varmet opp på kjøkkenet i lokalet de hadde lånt. Broren med band hadde musikalt innslag så alt i alt ble det en nokså rimelig dåpsfest. Og veldig hyggelig [emoji1]

Har begynt å tenke ja. Vi er gift 22., og ungene døpt 22. Så jeg har lyst å få døpt denne og 22. men da er ungen enten noen få uker gammel eller 6 mndr gammel. 6 mndr blir for stort for dåpskjolen... [emoji23][emoji23]

Back
Topp