Cybex Sirona forovervendt

nr2påvei:)

Forelsket i forumet
Vi har Cybex Sirona til storesøster på 2,5 år. Hun blir forferdelig bilsyk og spyr bare vi kjører på butikken, så nå har vi bestemt oss for å prøve med bilsetet forovervendt. Synes den puta man skal bruke istedenfor 5-punktselen virker voldsom.. Er det noen som har erfaringer med å bruke denne bilstolen forovervendt?
 
Det anbefales alltid å bruke beltestol fremover, så sant barnet er over 15 kg.
Nå vet ikke jeg nøyaktig hvilken pute det sete har, men trygg trafikk fraråder fremovervendte bilseter hvor barnet har en pute foran seg isteden for seler. Dette fordi ved en evt kollisjon hvor bilen triller rundt, kan barnet falle ut av.
 
Frøkna her på 2,5 sitter fremovervendt i cybex sirona da bilen ble full i oppkast bare vi kjørte til bhg 1 km unna.. Hu sitter fint i setet og syns ikke puta er i veien. Men ser nå at setet begynner å bli trangt så skal kjøpe nytt snart. Hu veier 13-14kg så tenker å drøye det til hu er oppe i 15 kg så vi kan kjøpe beltestol.
 
Det anbefales alltid å bruke beltestol fremover, så sant barnet er over 15 kg.
Nå vet ikke jeg nøyaktig hvilken pute det sete har, men trygg trafikk fraråder fremovervendte bilseter hvor barnet har en pute foran seg isteden for seler. Dette fordi ved en evt kollisjon hvor bilen triller rundt, kan barnet falle ut av.
Dette. Puten er ikke trygg, bruk en beltestol hvis dere er helt nødt til å snu henne framover så tidlig.
 
Bruk bilens egen trepunktssele, ikke fempunktsselen. Hvis hun er over 15 kg da. Den puten er visst ikke anbefalt. Jeg vet ikke om den er testet, men vet at den ikke er anbefalt :)
 
Puten er det beste mtp nakken. Desverre er det ikke testet hvordan det er med press på organer - så det vites ikke om det for magen sin del er best med pute eller seler. Hvis hun er over 15 kg ville jeg valgt beltestol.
 
Frøkna her på 2,5 sitter fremovervendt i cybex sirona da bilen ble full i oppkast bare vi kjørte til bhg 1 km unna.. Hu sitter fint i setet og syns ikke puta er i veien. Men ser nå at setet begynner å bli trangt så skal kjøpe nytt snart. Hu veier 13-14kg så tenker å drøye det til hu er oppe i 15 kg så vi kan kjøpe beltestol.

Samme her! Var egentlig det med om puta er i veien jeg lurte på, men det ser ut til at frøkna synes det er ok her også. Hun veier bare rundt 12-13 kg, så er nok ikke klar for beltestol ennå.

Vet at det er beltestol som er det beste forovervendt, har jo internett med google som alle andre ;) , men i vårt tilfelle er valget pute eller 5-punktsele forover. Da er nok puta det beste valget siden 5-punktsele gir veldig stor belastning på nakke ved kollisjon, og jenta vår er for liten til å bruke bilens egne belter (igjen: ja, jeg vet at det ikke er 100 % optimalt og anbefalt, verken det ene eller det andre).

Det står imidlertid ingenting på Trygg trafikk sin nettside om bruk av pute, der står det bare om 5-punkt kontra bilens 3-punkt: "I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis barnet sitter i fempunktsbelte, kan det få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis barnet sitter i trepunktsbelte, kan det «vris» ut av selen og slå hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngås problematikken." Og Forbrukerrådet har ikke testet Cybex Sirona forovervendt, de anbefaler generelt å bruke alle småbarnsstolene bakovervendt, slik som Trygg trafikk.

Er det noen som har link å vise til ifht bruk av pute på Cybex Sirona forovervendt? Har googlet og googlet, men finner bare meninger, ingenting konkret med "bevis".
 
Last edited:
Back
Topp