Mitt tips til søknadsskriving: skriv som om det var en norskstil, og skriv heller muntlig enn akademisk. Jeg har sendt hundrevis av søknader opp gjennom årene. Hadde kanskje 5% suksessrate på de søknadene hvor jeg forholdt meg faglig og relevant og fokuserte på kvalifikasjoner osv. Så eksperimenterte jeg litt. 0% suksess med dønn ærlige søknader. Og rundt 30% suksess på de mer personlige søknadene med «urelevant» tekstfyll. Jeg fikk til og med komplimenter på søknaden da jeg kom til intervju. Det jeg har lært er at de som leser søknadene gjerne vil se for seg personen som skriver, og ikke bare få lese at søkeren er kvalifisert. Så derfor er det flott å ta med om man liker fjellturer, hopper i fallskjerm, eller er glad i dyr og bor på gård, eller om man er en som tar med kake på bursdager på jobben osv.
Jeg skriver søknader etter en egen mal:
Først introduksjon av deg selv (oppsummert i to setninger).
Så rett på hvorfor du søker akkurat denne jobben Her må man gjerne være kreativ, aldri skriv «fordi lønna er bedre og det er kortere reisevei».
Så et avsnitt om din kompetanse og hvorfor du er egnet for stillingen. Utdanning/tidligere erfaring osv.
Så et avsnitt om deg som person både på og utenom jobb.
Holdt gjerne en humoristisk og lett tone gjennom hele søknaden og avslutt med en «valgkampfrase». Med valgkampfrase mener jeg en kort setning som setter seg litt fast i hodet på den som leser, og som de derfor vil huske. Husker de noe fra søknaden din, så vil den bli lest flere ganger, og du øker sjansen for å komme på intervju.
Les søknaden din høyt. Fremfør den som en tale. Låter det rart, er det dårlig flyt? Trenger den en punchline? Mer trykk? Mer spenst? Du hører det lettere enn om du kun leser gjennom søknaden.
Og så diskrimineres det i ansettelsesprosesser, både bevisst og ubevisst. Så ikke skriv om du er gravid, ikke skriv om religion eller personlig overbevisning, ikke skriv om din legning, og har du relasjoner til andre etnisiteter enn den norske, så ikke fremhev det.
Jeg skriver søknader etter en egen mal:
Først introduksjon av deg selv (oppsummert i to setninger).
Så rett på hvorfor du søker akkurat denne jobben Her må man gjerne være kreativ, aldri skriv «fordi lønna er bedre og det er kortere reisevei».
Så et avsnitt om din kompetanse og hvorfor du er egnet for stillingen. Utdanning/tidligere erfaring osv.
Så et avsnitt om deg som person både på og utenom jobb.
Holdt gjerne en humoristisk og lett tone gjennom hele søknaden og avslutt med en «valgkampfrase». Med valgkampfrase mener jeg en kort setning som setter seg litt fast i hodet på den som leser, og som de derfor vil huske. Husker de noe fra søknaden din, så vil den bli lest flere ganger, og du øker sjansen for å komme på intervju.
Les søknaden din høyt. Fremfør den som en tale. Låter det rart, er det dårlig flyt? Trenger den en punchline? Mer trykk? Mer spenst? Du hører det lettere enn om du kun leser gjennom søknaden.
Og så diskrimineres det i ansettelsesprosesser, både bevisst og ubevisst. Så ikke skriv om du er gravid, ikke skriv om religion eller personlig overbevisning, ikke skriv om din legning, og har du relasjoner til andre etnisiteter enn den norske, så ikke fremhev det.