Croissanter <3

anahen

Gift med forumet
I dag baker jeg croissanter, det er ikke så vanskelig som mange tror[:)] Det viktigste er at man kjevler inn smøret godt og lenge.

50 gr smør eller margarin
5 dl vann
50 gr gjær
1 ts salt
11 dl hvetemel, ca
150 gr kaldt smør

1 porsjon gir ca 24 croissanter

Smelt smøret, tilsett vann og la blandingen bli fingervarm. Rør gjæren ut i væsken, tilsett salt og ha i hvetemelet. Elt deigen minst mulig for at den ikke skal bli seig.

Ha deigen på bakebordet og kjevl den til en avlang firkant, ca 1 cm tykk. Legg smør i skiver på 2/3 av deigen - bruk ostehøvel til dette.

Brett deigen i tre, den usmurte delen skal brettes først. Brett deigen i tre andre veien også. Legg deigen i kjøleskapet ca 15 min.

Kjevl den ut til en firkant og brett sammen som første gang. Legg deigen på nytt i kjøleskapet ca 15 min. Kjevle den ut igjen og brett sammen. L deigen igjen hvile i kjøleskapet. Gjenta prosessen en gang til. Jo flere ganger det kjevles og brettes, jo mer blandet og lett blir bakverket.

Del deigen i tre like store emner. Kjevle hvert emne til en rund leiv som er ca 30 cm i diameter. Del leiven i 8 trekanter. Rull sammen fra den bredeste siden, form til horn og legg dem med skjøten ned på smurt stekeplate. Etterhev hornene i ca 30 min. Pensle med egg og strø eventuelt sesamfrø over. Stek dem midt i ovnen ved 225 C i ca 12 min.

Anahen, vi tar det hos deg på mandag, jeg avbestiller det bordet!! Jeg sitter her å prøver å miste en kg eller to i sofan, så må ikke du friste med sånne godsaker!! Jeg liker jo sånne veeldig godt!!

mmm, nam, slaffs [8D]  beste jeg vet!
spiste litt for mange av de da jeg gikk gravid
og det merkes godt på rumpa [X(]

Back
Topp