Cravings?

Hjerteslag

Blir kjent med forumet
Eg tenkte vi måtte ha ein tråd om cravings :joyful: Sjølv sit eg og et dagens andre skål med cornflakes og kulturmjølk, av alle ting. Eg har plutseleg fått så lyst på det, for det kjennast som at kulturmjølka er kaldare enn vanleg mjølk:dance008 og eg vil helst at alt eg drikk/et skal vere så kaldt som mogleg:joyful:

Andre cravings eg har hatt så langt (no er eg 9+4):
- grøne eple
- surt godteri
- osteloff

Ingen cravings her enda, bare konstant sulten. Spiser alt jeg kommer over og ingenting metter nok på en måte :p håper det roer seg snart:smiley-ashamed004

Jeg er liksom konstant sulten/mett.

Spiser jeg for lite blir jeg uggen, og med en gang jeg spiser litt for mye så blir jeg også skikkelig dårlig. Vanskelig å finne balansen der altså! :p

Men akkurat nå så smaker mine to beste venner (sjokolade og Pepsi Max) ikke godt i det hele. Vil helst ha frukt!!!

Jeg er liksom konstant sulten/mett.

Spiser jeg for lite blir jeg uggen, og med en gang jeg spiser litt for mye så blir jeg også skikkelig dårlig. Vanskelig å finne balansen der altså! :p

Men akkurat nå så smaker mine to beste venner (sjokolade og Pepsi Max) ikke godt i det hele. Vil helst ha frukt!!!
Helt lik, ender opp med friske ting på min ja-liste, vil ikke kalle det craving, eller heller bare at nei-lista blir veldig lang :p Bare godt det, sjokolade og kunstning søtning og koffein kan man fint droppe som preggo :p

Vil ikke si cravings, men foretrekker sure/friske ting! Eple, appelsin, druer, cherrytomater, surt godteri, 7up/sprite osv :) Til vanlig er jeg en sjokoladeholiker som lett kan spise en 200g-plate en kveld, men nå orker jeg ikke tanken engang..

Vil ikke si cravings, men foretrekker sure/friske ting! Eple, appelsin, druer, cherrytomater, surt godteri, 7up/sprite osv :) Til vanlig er jeg en sjokoladeholiker som lett kan spise en 200g-plate en kveld, men nå orker jeg ikke tanken engang..
Jeg er helt lik. Sjokolade som stort sett er favoritten har jeg fått totalt avsmak på. Foretrekker salt og surt foran søtt. Blir kvalm av tanken.. :dead:

Hvordan skiller dere gravid-cravings fra vanlige mat-lyster?
Jeg er nok litt firkanta og tror ikke på at noen våkner 0300 og MÅ ha ostepølse med bacon, eller lukte på sagmugg bare fordi de er gravid. Så jeg tror heller det er evt kvalme og formen som tilsier hva man har lyst på, eller at man f.eks. føler man "fortjener det" hvis man har lyst på usunn drittmat akkurat nå, fordi man tross alt produserer et menneske. Det er meg i min firkant ;)

Jeg er nok litt firkanta og tror ikke på at noen våkner 0300 og MÅ ha ostepølse med bacon, eller lukte på sagmugg bare fordi de er gravid. Så jeg tror heller det er evt kvalme og formen som tilsier hva man har lyst på, eller at man f.eks. føler man "fortjener det" hvis man har lyst på usunn drittmat akkurat nå, fordi man tross alt produserer et menneske. Det er meg i min firkant ;)
Du har nok ett poeng der!
Jeg har vel alltid tenkt at disse cravingsene er en egen spesiell greie, og venter enda på at de skal dukke opp. Til nå har jeg jo bare lyst på akkurat de samme tingene som jeg egentlig alltid har lyst på..

Hvordan skiller dere gravid-cravings fra vanlige mat-lyster?
I forrige svangerskap spurte samboeren min meg om jeg hadde cravings på melk. Jeg sa nei, jeg har alltid vært glad i melk. Så gikk jeg inn på kjøkkenet og så 7 tomme melkekartonger ved vasken og innså at dette var mer enn «glad i melk». I slutten av svangerskapet cravet jeg appelsin. Spiste 1-2 appelsiner hver kveld i en lang periode. Men det var ikke sånn at jeg reiste til butikken en kveld hvis jeg hadde glemt å kjøpe.

Nå er det sånn at jeg får lyst på taco, og så tenker jeg på taco helt til jeg får spist taco. Men har ikke noe jeg spiser mye av foreløpig.

Det hørtes mer ut som det jeg tenker på som cravings ja!
Og at cravings gjerne handler om at kroppen har behov for noe, og at man derfor spiser/drikker mye av en matvare som inneholder akkurat det (uten at man tenker på det bevisst, men derfor får man gjerne cravings på litt rare ting.)

Jeg har endret matvaner helt. Er vanligvis veldig glad i curry eller mat som smaker og lukter mye. Nå vil jeg bare ha det så enkelt som mulig. Gjerne fiskepinner med potetstappe. Har også plutselig blitt veldig glad i potetgull, som jeg vanligvis ikke spiser, mens jeg klarer ikke sjokolade, som vanligvis er favoritten. Regner med dette er pga kvalmen, så ville nok ikke kalt det cravings nødvendigvis. Blir spennende å se om det endrer seg i andre trimester.

Jeg skiller det ved at dette er ting jeg har lyst på nå som jeg vanligvis ikke går rundt og har lyst på i normal/ikke-gravid tilstand :p Har vært sånn de andre svangerskapene også :hilarious:

Ja, det tenker jeg også. Er masse ting jeg elsker til vanlig som jeg ikke orker lenger, samt en ekstrem lyst på frukt og grønt - men mulig det bare er ting som gjør en mindre kvalm.

Det var vel egentlig sånn fra gamle dager at en skulle få cravings på ting som man manglet. Altså ting som inneholdt vitaminer og mineraler. Kanskje en myte?

Glemmer aldri den historien mamma har fortalt meg der hennes bestemor spiste aske fra ovnen. Det må i tilfelle være litt av en skrøne :p

Ja, det tenker jeg også. Er masse ting jeg elsker til vanlig som jeg ikke orker lenger, samt en ekstrem lyst på frukt og grønt - men mulig det bare er ting som gjør en mindre kvalm.

Det var vel egentlig sånn fra gamle dager at en skulle få cravings på ting som man manglet. Altså ting som inneholdt vitaminer og mineraler. Kanskje en myte?

Glemmer aldri den historien mamma har fortalt meg der hennes bestemor spiste aske fra ovnen. Det må i tilfelle være litt av en skrøne :p
Tja…. Jeg er vegetarianer og har ikke spist egg på mange år. Fikk i påsken, før oppdaget graviditeten veldig lyst på egg. Og så fisk…

Foreløpig ingen cravings, men har fått total avsmak på yoghurt av alle ting.. Forrige svangerskap hadde jeg helt sinnsykt cravings på vannmelon. Også måtte jeg lukte på vaskepulveret, hehe. Så sånne rare ting er absolutt reelt!

Firkanta vet jeg ikke, men rimelig navlebeskuende å tro at fordi du ikke har det på den måten betyr det at ingen andre har det slik heller...

Jeg har ingen cravings nå, hadde det ikke forrige gang heller, men luktesansen endret seg sånn og den beste lukta jeg visste var den innestengte lukta i boden :hilarious: måtte gå inn der å lukte hele tiden. Etter graviditeten kunne jeg ikke skjønne hva jeg holdt på med inni der. Så noe skjer iallefall:hilarious:

Back
Topp