cpr eller hva det heter

tafas

Elsker forumet
som viser betennelse i kroppen?
kan den som blir påvist det smitte andre hvis han ikke har begy m antibio enda?[8|]

Crp er en indikator på at man har en infeksjon i kroppen.

Hvis man har forhøyet crp, så kan man være smittebærere av f.eks halsinfeksjoner osv.. Man er ikke automatisk en ikke-smittebærer selv om man bruker antibiotika....

Vet ikke om det var dette du spurte om, spørsmålet var litt uklart formulert...[:)]

ORIGINAL: vand

Crp er en indikator på at man har en infeksjon i kroppen.

Hvis man har forhøyet crp, så kan man være smittebærere av f.eks halsinfeksjoner osv.. Man er ikke automatisk en ikke-smittebærer selv om man bruker antibiotika....

Vet ikke om det var dette du spurte om, spørsmålet var litt uklart formulert...[:)]

joda, det var det.. var ikke dårlig formulert[:D]
men da skjønner jeg at det kan skje bare hvis dt er høy crp [8|]

15 og nedover er vel vanlig hos en frisk person .
Og ellers kan det nesten gå til himmels. Jeg hadde 80 ved UVI og 80 ved bakteriell bihulebetennelse , men ved sykehusinfeksjoner osv tror jeg den kan stige til over 1000

retter meg selv :CRP skal normalt være under 5 mg/L, både for menn og kvinner

ORIGINAL: Opsideisi

Og ellers kan det nesten gå til himmels. Jeg hadde 80 ved UVI og 80 ved bakteriell bihulebetennelse , men ved sykehusinfeksjoner osv tror jeg den kan stige til over 1000

Har aldri hørt om noen som har hatt over 1000 i CRP. Tror ikke det går ann.

Snakka med en kamerat som er lege om akkurat dette en dag, og det høyeste han hadde vært borti var noe på 500. Men han hadde hørt om folk som hadde hatt oppi 700.

Mini her var skikkelig syk i desember med en karftig lungebetennelse og da var den oppe i 302, noe som er veeeeldig høyt på unger etter som jeg har forstått.

ORIGINAL: Katey

Snakka med en kamerat som er lege om akkurat dette en dag, og det høyeste han hadde vært borti var noe på 500. Men han hadde hørt om folk som hadde hatt oppi 700.

Mini her var skikkelig syk i desember med en karftig lungebetennelse og da var den oppe i 302, noe som er veeeeldig høyt på unger etter som jeg har forstått.

Vet ikke hva den høyeste crp kan være, men jeg husker en døende kreftpasient (han hadde spredninger til alle indre organene så og si....) han hadde 580 i crp... da ble legene helt over seg over hvor høy crp-en var......

Hentet fra Medisinske Serviceavdelinger Ahus:

CRP
Indikasjon
Mistenkt infeksjon. Se ellers under vurdering.

Referanseintervaller
<= 5 mg/L

Generelt
CRP er det akutt-fase-proteinet som stiger mest og raskest . Allerede 6-12 timer etter starten på en inflammatorisk prosess kan det måles økte verdier i serum. Syntesen foregår i lever og induseres av cytokiner som frigjøres fra makrofager ved inflammatoriske prosesser. CRP er svært velegnet til å følge forløpet av inflammatoriske prosesser, inkludert infeksjoner. Ved vellykket behandling halveres CRP som regel i løpet av 1 - 1,5 døgn.

Forhøyede verdier
Som ledd i akuttfasereaksjon ved infeksjon, brannskade, cellenekrose eller postoperativt. Sees også ved visse kroniske inflammasjoner og maligne lidelser.

Vurdering
CRP er verdifull i tidlig diagnostikk ved mistenkt infeksjon. Den har vesentlig bedre sensitivitet og spesifisitet enn leucocyttall og SR (som endrer sin verdi langsomt). Ved infeksjoner har CRP videre en viss differensialdiagnostisk verdi, idet verdier < 50 mg/L som regel betyr virusinfeksjon, men verdier > 50 mg/L tyder på bakteriell infeksjon. Ved urinveisinfeksjon tyder høye verdier på nyreaffeksjon. Seriebestemmelse hos pasienter med særlig infeksjonsrisiko kan være av verdi da CRP kan øke opp til 24 timer før andre infeksjonstegn. Ved kronisk inflammatoriske sykdommer er det god korrelasjon mellom sykdomsaktivitet og CRP.

ORIGINAL: vand

ORIGINAL: Katey

Vet ikke hva den høyeste crp kan være, men jeg husker en døende kreftpasient (han hadde spredninger til alle indre organene så og si....) han hadde 580 i crp... da ble legene helt over seg over hvor høy crp-en var......

Vet om en som har hatt over 800.. Troor han er den som har hatt høyest på lillehammer sykehus!!
Søstern hadde 590 når hun hadde lungebetennelse.. Rimelig kraftig betennelse, kan man si[&o]

CRP er ingen indikator for smitte, som andre sier er det en prøve som sier noe om hvordan immunsystemet jobber og dermed om man har en infeksjon som skyldes bakterier i kroppen. Det er ikke slik at dess høyere crp dess mer smittsom er man. Forkjølelse og omgangssyke er svært smittsomt men skyldes virus og gir dermed ikke utslag på crp.. Get it?? [;)]

nei det kan godt være den IKKE kan gå over 1000. Mener å ha hørt på riksen i gang i sammenheng med stafylykokker at noen hadde på tusentallet, men jeg kan huske feil :)

kommer litt an på hvor lenge crp er forhøyet.
nest yngste har blitt lagt inn på barneavd pga crp på 14 over tid(for sånn skal det ikke være) ho i midten hadde nettopp 173 med lungebetennelse, mens eldste stilte til start under LÅMØ-nord med crp på 263

Virus kan gi utslag på crp, men da ligger den på under 50.. Er den på 50 og oppover er det bakterie infeksjon og man trenger antibiotika for å bli frisk.. Den skal ligge på under 5.

ORIGINAL: Pearl

CRP er ingen indikator for smitte, som andre sier er det en prøve som sier noe om hvordan immunsystemet jobber og dermed om man har en infeksjon som skyldes bakterier i kroppen. Det er ikke slik at dess høyere crp dess mer smittsom er man. Forkjølelse og omgangssyke er svært smittsomt men skyldes virus og gir dermed ikke utslag på crp.. Get it?? [;)]

husker eg fikk kjeft av legen då eg va gravid, og etter mange pjuske dager drog dauskinnet mitt til legen med 150 i crp.
(va der så ofte pga kvalme, bekken osv, så satsa på at bihulene fiksa seg selv. det gjorde de ikke[8D])[:@]

Back
Topp