CP

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
noen med erfaring? Gutten min utredes for dette... Noen som har lyst til å dele erfaring? Er snakk om minimal cp hos min dersom det er cp. Noen som har barn eller kjenner barn med det? Hvordan går det med barna? Hvordan klarer de seg i fremtiden? Noen som har blitt utredet for cp, men som ikke hadde det likevel?

Har ei veninne med en datter som har cerebral parese.. hun ble veldig skjev og gikk dårlig. Sitter nå i rullestol og er 9 år gammel. Hun går i vanlig klasse med assistent og det går bra. Men kan gjøre lite selv. Ikke den mildeste graden men heller ikke den sterkeste. Utrolig mye hjelp å få idag. Håper ikke det er det, lykke til ♡

Kjenner ei lita nydelig jente med det. Hun er helt på nivå med sine jevnaldrende både mentalt og for det meste fysisk, eneste er at hun går fast til fysio for å trene opp balanse og forebygge stivhet. Lykke til, aldri gøy når det oppdages noe hos barna, men ikke ta bekymringene på forskudd :)

Jeg har en storebror med CP. Han har veldig mild grad av det.
Han går litt rart(da han har måtte forlenge akillesen(gjort 2 eller 3 ganger) og ikke fikk god nok opptrening etter siste runden)
I barndommen kan jeg ikke huske han som noe anderledes enn andre barn.. Han hadde assistent på skolen, men gikk i klasse med alle på sin alder.
Det eneste var at han var på opptreninger og rehabiliteringsturer når han var yngre. Men dette var jo pga beina hans og at kroppen hans generelt hadde godt av det...

Den dag i dag, er han 30 år, kjører bil(hatt førerkort i 9 år, tatt minibuss førerkort i år) bor alene og fungerer godt i hverdagen. Det eneste er vel at han er ikke helt på samme "nivå" som mine venner på 30 år.. Og trenger litt mer veiledning enn det andre gjør.

Daglig leder på jobb har det. Går ikke helt bra, men fungerer åpenbart veldig bra i jobb. Og har familie. Men jeg kjenner ham ikke privat

Storesøstra til ei barndomsveninne har CP. Husker ikke noe annet enn at hun snakket litt rart og gikk litt rart. Tror hun fungerte som oss andre.

Og så har jeg jobbet med ei med alvorlig CP som trengte hjelp til alt.

På jobben nå har vi en gutt med mild cp, og han går litt spesielt og bruker skinner. Har spesialpedagog, men er en skarp gutt.

Storebror har ei i klassa med mild cp. Hun er like skarp som de andre i klassen, men går rart og bruker skinner og annet hjelpeutstyr. Og henger nok en del etter fysisk og jeg kan se ved levering/henting at hun kan bli litt frustrert, særlig nå med klær og sånn.

Storesøstra til ei barndomsveninne har CP. Husker ikke noe annet enn at hun snakket litt rart og gikk litt rart. Tror hun fungerte som oss andre.

Og så har jeg jobbet med ei med alvorlig CP som trengte hjelp til alt.

På jobben nå har vi en gutt med mild cp, og han går litt spesielt og bruker skinner. Har spesialpedagog, men er en skarp gutt.

Storebror har ei i klassa med mild cp. Hun er like skarp som de andre i klassen, men går rart og bruker skinner og annet hjelpeutstyr. Og henger nok en del etter fysisk og jeg kan se ved levering/henting at hun kan bli litt frustrert, særlig nå med klær og sånn.

Mentalt virker gutten min å være med i alle fall. Kan telle litt, mange ord, kan farger. Veldig sterk i kroppen, men går ikke :/

Hei :-)
Jeg har jobbet en del med brukere som har CP. Og jeg vil si at det norske helsevesenet har kommet langt med utstyr og egne folk som spesialiserer seg på dette området. Hovedsakelig skal man gjøre alt man kan for at de skal klare seg like mye som alle andre. Bare på sin egen måte. Om de så ikke klarer det så er hjelpen alltid til stede. Kommunen skal hjelpe deg med det meste. Jeg kan ikke huske at noen av de pårørende jeg har møtt har klaget på oppfølging osv på brukeren.
Husk at hvis du får hjelp av helsevesenet så er målet dette;
Brukeren er i sentrum. Brukeren bestemmer selv. Og det er ikke tvang inni bildet hvis det ikke er tvangsvedtak.
Livsgleden er der, og alle andre behov blir dekka. :-)

Hei :)
Jeg har jobbet en del med brukere som har CP. Og jeg vil si at det norske helsevesenet har kommet langt med utstyr og egne folk som spesialiserer seg på dette området. Hovedsakelig skal man gjøre alt man kan for at de skal klare seg like mye som alle andre. Bare på sin egen måte. Om de så ikke klarer det så er hjelpen alltid til stede. Kommunen skal hjelpe deg med det meste. Jeg kan ikke huske at noen av de pårørende jeg har møtt har klaget på oppfølging osv på brukeren.
Husk at hvis du får hjelp av helsevesenet så er målet dette;
Brukeren er i sentrum. Brukeren bestemmer selv. Og det er ikke tvang inni bildet hvis det ikke er tvangsvedtak.
Livsgleden er der, og alle andre behov blir dekka. :)

Takk for fint svar :) Vi er foreløpig på utredning (som vi ikke vet hva vil vise ennå :) ), men føler oss veldig godt ivaretatt så langt! Så er egentlig ikke så bekymret for den delen, Norge er et flott land å bo i mtp. helsevesen! Ja, noen klager på NAV og det kan virke tungvint til tider, men så langt er jeg superfornøyd med både NAV og helsevesen :)

Han er kognitivt tipp topp og de sier at om det skulle være CP, så vil han lære seg å gå selv, for det er i så fall såpass mild grad... Så selv om jeg er bekymret og engstelig siden alt er uvisst nå, så tror jeg ting vil ordne seg etter hvert.

Greia er at han er at han som sagt er tipp-topp kognitivt (det vet jeg at er fullt mulig ved CP), kjempesterk, god motorikk ellers, men går altså ikke og de har funnet at han er spastisk i bena og da med en motorikk som har stoppet opp (vil ikke gå, krabber). Så de skal utrede han. Så er ikke noe kjempetydelig å se på han, så de sier at det kan være en helt minimal CP. Noen som har erfaring med at barnet har blitt utredet hvor det viste seg at det var enten en minimal CP eller at det viste seg at alt var normalt?

Søstra mi har CP.

Hun er ei høyst velfungerende og normalt (om ikke over) intelligent jente på 16 år.

Men hun plages med en fot og ei hånd. Så hun har hatt endel behandlinger for å strekke på muskulaturen i foten, og jobbet mye for å bruke hånda funksjonelt. Men hun går på fjellet og lar ikke CP-en hemme seg i noe hun vil gjøre. Har til og med løpt maraton. :)

Hun var vel drøye to år før hun gikk da, så hang litt etter motorisk som liten.

Søstra mi har CP.

Hun er ei høyst velfungerende og normalt (om ikke over) intelligent jente på 16 år.

Men hun plages med en fot og ei hånd. Så hun har hatt endel behandlinger for å strekke på muskulaturen i foten, og jobbet mye for å bruke hånda funksjonelt. Men hun går på fjellet og lar ikke CP-en hemme seg i noe hun vil gjøre. Har til og med løpt maraton. :)

Hun var vel drøye to år før hun gikk da, så hang litt etter motorisk som liten.

Så herlig å høre om søsteren din! Er akkurat et sånt optimistisk svar jeg trenger :) Godt å høre at hun kan løpe maraton og gå i fjellet!! Var nemlig og så på ski til gutten min (bare kikket, ikke tenkt til å kjøpe ennå siden han ikke går), og drømte om hvor fint det blir når vi kan gå på ski... Men så kom dette med cp frem, og da brast drømmen! Men utfra det du skriver, så høres det ut som om han kanskje kan gå på ski en dag :D

Så herlig å høre om søsteren din! Er akkurat et sånt optimistisk svar jeg trenger :) Godt å høre at hun kan løpe maraton og gå i fjellet!! Var nemlig og så på ski til gutten min (bare kikket, ikke tenkt til å kjøpe ennå siden han ikke går), og drømte om hvor fint det blir når vi kan gå på ski... Men så kom dette med cp frem, og da brast drømmen! Men utfra det du skriver, så høres det ut som om han kanskje kan gå på ski en dag :D
Det kan han nok helt sikkert :)
Hun gikk iallfall akkurat når hun ble to. Sykle og gå på ski gjør hun også.

Vet hun fikk fysio i bhg som liten, og ei skinne for å gjøre den svake foten stødigere. Nå bruker hun kun skinne på fjellet og sånn for å forhindre overtråkk.

CP behøver absolutt ikke å være noen dom på hva de kan og ikke kan gjøre. Det gir bare noen ekstra utfordringer på veien for å nå målene. ;)

Vet om en som har det, voksen nå. Er helt vanlig, bare noen begrensninger - kan ikke sykle, svak i idrett o.l. :) litt rar gange.

Hun i klassen til min eldste gikk på ski på skolen i dag så jeg da vi leverte ;-)

Hadde en i klassen på barneskolen som hadde det. Hun fungerte helt topp ut fra min hukommelse :) vet hun hadde egen gym og svømming(var sikkert fysio) men utenom det var hun på nivå med oss andre. Løp litt seinere og gikk litt rart, men vi alle viste hvorfor, så var ikke noe problem. Har hun på face i dag og hun er en aktiv dame med full jobb og 2 barn og mann. Har ikke snakket med hun noe særlig, men ut fra bilder og statuser ser det ikke ut til å hemme hun i et vanlig liv.

Datteren til min søster utredes for CP nå, hun er 3,5 år. Begynte å gå seint, men utenom det helt normal utvikling.
Hun har alltid gått litt annerledes, men i det siste har hun blitt stivere og stivere i muskulaturen i beina og går nå bare på tå, og det ser ut som hun danser når hun går.
Hun skal få behandling hos fysio og fysio i barnehagen, og det vurderes om hun skal få botox i muskulaturen i føttene siden musklene der er stramme og overaktive.

Har ei venninne med en sønn med CP. Veldig mild grad da, har fått en del oppfølging med eneste som merkes på han er litt stivere muskulatur i den ene foten, får botox som hjelper godt.

Back
Topp