Covidvaksine - Endring i råd fra FHI

Didimor

Blir kjent med forumet
Oktobergull 2022
Vet det finnes tråder om covid allerede, men så at FHI endret sine råd ang vaksinasjon 31/1 til å gjelde anbefalt alle gravide uansett trimester.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...avide-og-ammende/?term=&h=1#endringshistorikk

Hva tenker dere? Er så usikker på om jeg skal vente til 2.trimester eller ikke, er jo så mye smitte nå og er redd for å både ta 3.dose tidlig og få covid. Hva gjør andre her i oktobergjengen? ❤

Jeg tror jeg venter til 2 trimester. Føler at det er så mye kritisk utvikling i første og selv om det ikke nødvendigvis er farlig lar jeg all medisiner inkl vaksiner vente

Tar nok ikke noe vaksine før etter graviditeten nå. Nettopp kommet meg etter å ha hatt corona, men får se hva jeg tenker litt senere :) lite smitte på sommern også tenker jeg. Og da er baby snart ute etter det :p men skal absolutt ta den!

Vet det finnes tråder om covid allerede, men så at FHI endret sine råd ang vaksinasjon 31/1 til å gjelde anbefalt alle gravide uansett trimester.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...avide-og-ammende/?term=&h=1#endringshistorikk

Hva tenker dere? Er så usikker på om jeg skal vente til 2.trimester eller ikke, er jo så mye smitte nå og er redd for å både ta 3.dose tidlig og få covid. Hva gjør andre her i oktobergjengen? ❤
Det er vel anbefalt oppfriskningsdose for de i første trimester med underliggende sykdom.
Ellers vil det jo være først i 2 eller 3 trimester om det er mer enn 20 uker siden forrige vaksine.
Med mindre man er uvaksinert fra før. Da anbefales det til alle.
Så med mindre du har underliggende sykdom eller er uvaksinert, så ville jeg ha ventet

Jeg kjenner jeg er veldig usikker nå. Jeg vil helst ikke ta noe i svangerskapet. Jeg har som mål å komme meg gjennom uten å ta paracet. Jeg fikk 40 i feber av forrige dose og var helt nødt til å putte i meg paracet da. Jeg ble kjempesyk. Dette er et utrolig vanskelig valg.

Kjenner også at jeg er veldig redd for å ta booster samtidig som jeg blir smittet - søsteren min gjorde det og ble ekstra dårlig, sikkert fordi immunsystemet fikk veldig mye å jobbe med samtidig.. smitten herjer i barnehagen til datteren min også nå, så er vel bare spørsmål om tid:depressed: Så vanskelig dilemma synes jeg. Er ikke definert i risikogruppe, men har astma og pleier å plages mye med lungene når jeg blir syk. Stresser for mye med det her..

Jeg skal ikke ta 3 vaksinedose i det hele tatt. Da det foreløbig ikke ligger en anbefaling om at de under 44 trenger å ta vaksinen. Da de heller ikke vet om den har så mye god effekt for unge friske :) Så på dette tidspunkt så tror jeg ikke at det blir aktuelt.

Jeg skal ikke ta 3 vaksinedose i det hele tatt. Da det foreløbig ikke ligger en anbefaling om at de under 44 trenger å ta vaksinen. Da de heller ikke vet om den har så mye god effekt for unge friske :) Så på dette tidspunkt så tror jeg ikke at det blir aktuelt.

vi reiser til syden i starten av juni. Så så lenge det er et krav så må jeg ta den.. men visst ikke vurderer jeg å la være.. er bare 25 og fikk ekstremt mye acne i flere mnd (har hormonell acne så pga ubalanse ) sist.

vi reiser til syden i starten av juni. Så så lenge det er et krav så må jeg ta den.. men visst ikke vurderer jeg å la være.. er bare 25 og fikk ekstremt mye acne i flere mnd (har hormonell acne så pga ubalanse ) sist.

Ah, det skjønner jeg godt da! Sliter en del med hormonell acne selv, venter bare på at det skal poppe ut enda mer nå (hake/munnparti har allerede begynt) :inpain: Er så kjedelig! Ikke tenkt på at vaksinen kan ha påvirket noe der.

Er glad jeg tok den i dpo land slik at jeg slipper å ta stilling til dette nå :happy:

Er glad jeg tok den i dpo land slik at jeg slipper å ta stilling til dette nå :happy:

Hadde egentlig time den dagen jeg tok test, tok test bare for sikkerhetsskyld og forventet negativ siden jeg bare var ca 7dpo, men neida, begge testene var positive:laughing002

Sniker, men viktig at man er klar over hva som er anbefalt. Gravide har egne anbefalinger, uavhengig av alder, fordi man som gravid havner i risikosonen.

FHI anbefaler:
  • Grunnvaksinasjon til alle gravide som enda ikke er grunnvaksinert. Dette gjelder uavhengig av trimester.
  • Gravide anbefales også oppfriskningsvaksine. Det er særlig viktig for kvinner som er gravide i 2. og 3. trimester hvor det er gått mer enn 20 uker siden 2. dose, og første trimester dersom det foreligger tilleggssykdom hos den gravide.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...-og-ammende/?term=&h=1#vaksinasjon-av-gravide

Sniker, men viktig at man er klar over hva som er anbefalt. Gravide har egne anbefalinger, uavhengig av alder, fordi man som gravid havner i risikosonen.

FHI anbefaler:
  • Grunnvaksinasjon til alle gravide som enda ikke er grunnvaksinert. Dette gjelder uavhengig av trimester.
  • Gravide anbefales også oppfriskningsvaksine. Det er særlig viktig for kvinner som er gravide i 2. og 3. trimester hvor det er gått mer enn 20 uker siden 2. dose, og første trimester dersom det foreligger tilleggssykdom hos den gravide.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...-og-ammende/?term=&h=1#vaksinasjon-av-gravide

Ja har sett dette :) jeg er heldigvis grunnvaksinert og tenker det er nok. Jeg er nok ekstra føre var med flere vaksinedoser da mamma har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen. Og det kommer flere og flere bivirkninger ut i media og de holder fortsatt mye å bivirkningene vekke fra oss. Men etter å ha sett bivirkninger på nært hold så tenker jeg at 2 doser holder en stund til :) men jeg er ikke imot dose nr 3 for verken unge eller gravide. Jeg bare ønsker å vente litt med det selv :)

Ah, det skjønner jeg godt da! Sliter en del med hormonell acne selv, venter bare på at det skal poppe ut enda mer nå (hake/munnparti har allerede begynt) :inpain: Er så kjedelig! Ikke tenkt på at vaksinen kan ha påvirket noe der.

Jeg skjønte det ikke sjøl før etter noen mnd. Det var helt ekstremt rett etter vaksine 2 og det tok nesten 6 mnd før det roet seg…

Jeg har tatt 3 doser allerede og kommer til å ta alle doser jeg blir tilbudt :) hvis jeg rekker å ta influensavaksine før småtten blir født er det gså en veldig bonus, men det er vel heller tvilsomt

Back
Topp