Cosylan?

Mami1

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Fikk resept på cosylan i dag av en turnuslege, men leser litt ymse om man kan ta det når man er gravid eller ikke.. noen som har erfaring? Er jo morfin i det liksom? Trygt?

Heisann!

Det er etylmorfin i (ikke helt det samme som morfin), og anbefalingene er at man kan bruke det under graviditet dersom nødvendig i korte perioder i terapeutisk dose - altså i en dose som er stor nok til å ha effekt, men helst minste effektive dose (hva har legen skrevet til deg?).

Oftest får man cosylan for tørrhoste som gjør at man ikke får sove eller tørrhoste generelt gjennom døgnet. Bruk i så kort periode som mulig, og om det er søvnen som er hovedgrunnen til at du har fått det ville jeg bare brukt det på kvelden før legging. Men det er til syvende og sist legen og du som vet hvorfor du har fått dette, og er du veldig usikker så snakk med legen din eller farmasøyt på apoteket. :)

Fikk det skrevet ut av fastlegen min forrige svangerskap pga bronkitthoste som ga meg veldige smerter øverst i magen / mellomgulvet.
Hun sa det var helt OK! Som skrevet over her ;)

Takk for tilbakemeldinger, nå har jeg tatt en dose og håper virkelig jeg får sove litt i natt!

Back
Topp