Cosylan- farlig?

Bruker552mar

Forumet er livet
Hvorfor skal ikke barn under to år ha cosylan i krisetilfeller? Altså ikke babyer, men ett år og opp..?
Leser og leser på felleskatalogen, men finner ikke ut av annet enn hva som kan skje om de får for mye..

Å kom IGJEN- jeg VET det er mange glupinger her [;)]

Ja, jeg har skjønt såpass.. Men om en på 14 måneder fikk under halve dosen av det en to-åring skulle hatt.. Hvor stor er sjansen for at det blir overdosering..? En to-åring kan (i verste fall) få 10 ml. pr døgn, hun ville fått under 3 ml..

Liker ikke å medisinere dem, men begynner å bli litt smådesperat her [&:]

..hørt det i enkelte tilfeller kan lamme lungene[8|]

Ja jeg VET det og.. Men får ikke tak i legen nå [&:]

ORIGINAL: Kavringen

..hørt det i enkelte tilfeller kan lamme lungene[8|]

Ja men det er ved overdosering.. felleskatalogen.no

Fordi jeg lurer på det?? Jeg spurte ikke OM barn under to år kan får det, jeg spurte HVORFOR de ikke kunne det.. [8|] Sett bort fra overmedisinering..

ORIGINAL: Merri24

Ring legevakta og snakk med en lege..

Merra på sentralen nekter meg å snakke med lege- må heller ringe fastlegen i morgen.. Er ikke ille nok.. [:@]

ORIGINAL: Mrs.Cullen

liten prosen med morfin? morfinlign stoff i, er vell derfor..[;)]

Ja nemlig- er jo det jeg skriver.. Men HVORFOR skal ikke de ha morfinpreraratene.. Vet hva som kan skje ved overmedisinering, men ved underdosering, over for kort tid til å skape avhengighet??

Når jeg henger meg opp i noe MÅ jeg ha svar for å få ro i sjelen..

ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: Merri24

Ring legevakta og snakk med en lege..

Merra på sentralen nekter meg å snakke med lege- må heller ringe fastlegen i morgen.. Er ikke ille nok.. [:@]

står i vedlegget at det * bør ikke brukes til barn under 2 år..

Jeg vet D E T- er ikke det jeg spør om..

Ja nemlig- er jo det jeg skriver.. Men HVORFOR skal ikke de ha morfinpreraratene.. Vet hva som kan skje ved overmedisinering, men ved underdosering, over for kort tid til å skape avhengighet??

er vell fordi det er ikke "barebare" hostesaft..[;)]

Nei sier du det, jeg trodde etylmorfin betydde nettopp vanlig hostesaft..

Nei- den kan føre til alle de tingene du nevner ved overdosering.. Den hemmer hosterefleksen, og vanlig butikkhostesaft har ikke slik virkning..

For å sette det på spissen så noen kansje skjønner hva jeg egentlig lurer på- Hvorfor kan en unge på 25 måneder trygt ta den, mens en på 23 måneder ikke kan ta halve dosen engang??

er vell fordi det er ikke "barebare" hostesaft..[;)]

Nei sier du det, jeg trodde etylmorfin betydde nettopp vanlig hostesaft..

hva er det du lurer på da egentlig???[>:]

om vi synes det er greit du gir det til ungen din under 2 år??[:-]

Nei, hva folk her inne mener om det jeg gjør bryr meg midt på ryggen [:D] Jeg har spesifisert det i forrige innlegg, kansje noen skjønner det nå.. Men det ser jo ut til at de fleste vet akkurat like mye/lite om det som jeg selv gjør..

Altså- nå siktet jeg ikke til denne saken.. Jeg GJØR ikke alt jeg skriver om.. Skjønner?

Ja jeg håper det.. Men han sier nok akkurat det samme som jeg vet allerede.. I tillegg til- et sted må vi jo bare ha grensen eller noe tilsvarende... [:D]

Nattnatt [:)]

Nei- den kan føre til alle de tingene du nevner ved overdosering.. Den hemmer hosterefleksen, og vanlig butikkhostesaft har ikke slik virkning..

For å sette det på spissen så noen kansje skjønner hva jeg egentlig lurer på- Hvorfor kan en unge på 25 måneder trygt ta den, mens en på 23 måneder ikke kan ta halve dosen engang??

og du vet HVORFOR cosylan brukes?
og du vet at små barn, spess. under 2 år, som har slim i halsen SKAL hoste for å få det opp...

Får ikke Cosylan for slimhoste, får det får tørrhoste.. For slim har vi fått efedrin, bricanyl, ventoline og andre sånne gøyale og ufarlige stoffer [&:]

Morfin er et dempende stoff osm i værste fall kan føre til respirasjonsstans ved for stor dosering.
Små barns anatomi og reaksjoner på medikamenter avhenger ikke kun av antall kg, men også av grad av modenhet. Dvs at barn på et år som får halv dose ikke nødvendigvis reagerer likt som et barn på 2 år som får full dose.

Effekt av hostesaft har vært mye omdiskutert det siste. Når noen hoster er det som regel noe som skal opp og ut.(unntak ved tørrhoste) Det er derfor veldig feil å dempe denne naturlige reaksjonen som hoste er, med medikamenter.
Har sett flere andre studier(uten at jeg nå orker/bruker tid på å finne kildehenvisning), som viser at hostesaft kjøpt uten resept har svært lite/ingen effekt på hosten.

Altså- nå siktet jeg ikke til denne saken.. Jeg GJØR ikke alt jeg skriver om.. Skjønner?

Ja, jeg har skjønt såpass.. Men om en på 14 måneder fikk under halve dosen av det en to-åring skulle hatt.. Hvor stor er sjansen for at det blir overdosering..? En to-åring kan (i verste fall) få 10 ml. pr døgn, hun ville fått under 3 ml..

Liker ikke å medisinere dem, men begynner å bli litt smådesperat her [&:]

Nei aner ikke jeg hvor jeg fikk det i fra altsåå........................[8|][8|][8|][8|]

Nei i det første innlegget der siktet jeg til innlegget før det igjen- at det svaret var generelt og ikke bare i denne saken..

Grøss og gru, ble mye innlegg, quoting og forvirring her i et trøtt hode [:D]
ALTSÅ- har en av ungene en medisinsk tilstand, så kommer jeg ikke hit inn og tror jeg vil få et svar eller en diagnose som vil hjelpe.. Om jeg ikke vet hva jeg skal gjøre så ringer jeg lege, men ETTERPÅ kan jeg begynne å fundere, og DA kan jeg stille spørsmål herinne- om ting RUNDT den løsningen jeg har fått fra sikkert hold.. Bare fordi jeg spekulerer..

Opp gjennom tiden har jeg nok i fortvilelse over en eller flere av ungene (trassalder, sutring, lite søvn osv osv) tenkt at nå hiver jeg ham ut av vinduet eller nei nå selger jeg den ungen, det betyr jo ikke at jeg GJØR det.. Skjønner??

ORIGINAL: Solstrålenes mamma

Morfin er et dempende stoff osm i værste fall kan føre til respirasjonsstans ved for stor dosering.
Små barns anatomi og reaksjoner på medikamenter avhenger ikke kun av antall kg, men også av grad av modenhet. Dvs at barn på et år som får halv dose ikke nødvendigvis reagerer likt som et barn på 2 år som får full dose. Effekt av hostesaft har vært mye omdiskutert det siste. Når noen hoster er det som regel noe som skal opp og ut.(unntak ved tørrhoste) Det er derfor veldig feil å dempe denne naturlige reaksjonen som hoste er, med medikamenter.
Har sett flere andre studier(uten at jeg nå orker/bruker tid på å finne kildehenvisning), som viser at hostesaft kjøpt uten resept har svært lite/ingen effekt på hosten.

Takk for fint og utfyllende svar [:)]

Back
Topp