cosilan hostesaft

bumbelbee

Flørter med forumet
Noen som vet om eg kan ta cosilan under graviditeten? trenger svar.. sliter med hoste nå og lite søvn. Noe annet som virker vist ikkje?

jeg ville ikke gjort det...

fra felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet.

Forslag til noe annet som kan virke? er desperat. trenger søvn og avslappning fra hosten!!!

dette står om efedrin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Føtal takykardi er observert hvis efedrin brukes under fødselen. Preparatet kan brukes ved graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Bør ikke brukes under amming.

men en bivirkning av denne er jo gjerne at man blir litt "hyper" og sover dårlig....men det gjelder ikke alle....

Vil det si at cosilan ikkje er skadelig å ta?

nei,d et vil si at efedrin antagelig er bedre enn cosylan....cosylan frarådes, Efedrin innebærer mindre risiko enn Cosylan.  ville hvertfall snakket med en lege først.

Men det er grusomt å hoste sånn, ville ringt legevakta jeg om jeg var deg, så får du noe som er sikkert![;)]

Men hva skal hun med efidrin spør jeg da[8|] det har da ingen hostedempende effekt vel....det fjerner bare slimhinneødem det...og regner ikke med det er det som skaper hosten.....[8|][;)]

ORIGINAL: Sommermamma =)

Men hva skal hun med efidrin spør jeg da[8|] det har da ingen hostedempende effekt vel....det fjerner bare slimhinneødem det...og regner ikke med det er det som skaper hosten.....[8|][;)]

jeg skjønner ikke all den latinen jeg, men jeg har fått det mot tørrhoste til sønnen min, og ble tilbudt det på legevakta sist jeg var gravid (mot tørrhoste)[8|]

oki....mulig det kan brukes mot det da...snodig at det ikke tørrhoste står som indikasjon da...jaja...bare det funker så...[;)]

ORIGINAL: Sommermamma =)

oki....mulig det kan brukes mot det da...snodig at det ikke tørrhoste står som indikasjon da...jaja...bare det funker så...[;)]

det er vel egentlig en astmamedisin tror jeg, som åpner luftveiene, og det er vel det som skal gjøre det lettere med pusten og minske hosten eller noe...fikk det forklart første gang lillemannen fikk det, men det er vel 3 år siden, så husker ikk enøyaktig hva som ble sagt...
men at den virker slimløsende er jo også med på å minsk hoste...

Hostemedisiner finnes i to hovedtyper - hostedempende og slimløsende...begge demper hoste[;)]

ja, stemmer at mange med astma bruker dette ved anfall...
Dattera mi fikk det også da hun hadde et skikkelig anfall med falsk krupp, og det hjalp...men det er slimhinneødemet det letter på..ikke slim...

Men ja, det ser tryggere ut å bruke enn det Cosylan...men tror nok legen gjerne rekvirerer Cosylan...terapeutisk dose over sånn kort tid skal jo ikke ha noe å si...

jeg holder meg unna, den inneholder jo morfin...  hadde heller gått for solvipect

det kan du ikke ta, jeg lurte på det samme og da fikk jeg beskjed fra legekontoret at jeg ikke måtte finne på og ta det

Jeg ser denne tråden er litt gammel.....men jeg hostet meg nesten i hjel i jula og trengte virkelig søvn. Jeg jobber på sykehuset så ringte til en legekollega der, og vi drøftet felleskatalogen sammen. Hun er barnelege og sa at når det står at det kan brukes i anbefalte doser i korte perioder er det liten risiko ved å bruke det et par kvelder for å få sove. Så jeg tok 10 ml cosylan to kvelder og hadde to netter med god søvn og fikk kommet meg litt ovenpå. Har vært på  ultralyd i etterkant av dette og babyen min har det bra :-) Håper du er bedre nå :-)

You must log in or register to reply here.
Back
Topp