Cola

MonicaM

Elsker forumet
Mailykke <3
Drikker dere cola?
I så fall - hvordan er mengden nå kontra før dere ble gravide?
Jeg drakk minst en halv liter per dag før jeg ble gravid, nå drikker jeg det bare på lørdag.
Noen som vet om cola er skadelig for baby?

Drikker ca. en liter hver dag.. [8D] 

Har aldri vært no stor cola fan, får sånn kick på ett glass innimellom[:)]

Er det ikke samme som med kaffe?, pga koffein?, sånn at hvis man har drukket opp "kvota" med kaffe så skal man ikke drikke cola f.eks?

Det er vel anbefalt en max mengde på en liter cola om dagen mtp koffeininnholdet (men da kan du ikke drikke kaffe el i tillegg).
Ellers er det vel sukkermengden som ikke er så heldig for småen, men det gjelder jo alt sukker.

Jeg drikker ikke så mye brus til vanlig, så tror jeg drikker omtrent det samme nå.

oi:S fikk med meg hele greine jeg[8D]

Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):
  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)
Sånn :P hehe, slipper jeg si no feil[:)]

Hei er veldig glad i cola men har i lengre tid prøvd å begrense det til en halv liter på lørdag[;)] da også før graviditet.
( samt at sukkeret og er en grunn til å ikke ta helt av da[;)] )
Fant denne på matportalen for gravide

Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
Pulverkaffe: 40 mg.
Espresso: 120 mg.
Te: 26 mg.
Coca Cola: 13 mg.
Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Takk for masse svar!
Da trekker jeg den konklusjonen at cola ikke er farlig [;)]
Finnes ikke noe bedre om dagen enn iskald cola. Kan jo ikke drikke vin mer, så da får man trøste seg med cola [:)]

Drikker ikke brus i hverdagen, men unner meg et glass på fredags- og lørdagskveldene:) Drakk brus hver kveld før jeg ble gravid... 

ELSKER COLA! Men prøver å kun drikke det i helgene. og det går egentlig veldig bra [:D]

Trodde man ikke skulle drikke mer enn en halvliter cola til dagen max! Jeg drikker ikke cola lenger nesten, men må jo ha en iskald cola boks av og til;)

ORIGINAL: Arielle

ORIGINAL: MonicaM

Takk for masse svar!
Da trekker jeg den konklusjonen at cola ikke er farlig [;)]
Finnes ikke noe bedre om dagen enn iskald cola. Kan jo ikke drikke vin mer, så da får man trøste seg med cola [:)]

ååh..Der sa du noe.. Vin.. Mhmm.. Iskald hvitvin på verandaen i kveldssola..Med en sigarett. SAVN!

Åhh ja... Og det er leeenge igjen av sommeren enda gitt.
Men men. Den som venter på noe godt.... [;)]

Hehehe!
Ja, det blir en veldig fin høst, det er det ingen tvil om.
Vi får heller ta et glass vin og en røyk neste sommer [;)]

Uten å begynne å røyke gijen selvsagt, for jeg gidder ikke å gå gjennom dette en gang til kjenner jeg.

både i det her svangerskapet og forrige svangerskap har jeg vanvittig lyst på kald cola, merkelig siden jeg aldri drikker det ellers..... men blir ikke mer enn toppen 1 liter i uka......

ORIGINAL: Vugge

ORIGINAL: mmth

både i det her svangerskapet og forrige svangerskap har jeg vanvittig lyst på kald cola, merkelig siden jeg aldri drikker det ellers..... men blir ikke mer enn toppen 1 liter i uka......

Jeg også!! Skjønner ikke det!! Har ALDRI vært begeistra for brus.. Jeg ville heller ha vann/saft på lørdag når jeg var liten enn brus liksom.. Men NÅ?!
Cola er jo så godt!! [:D]

ja merkelig....
godt og lese at jeg ikke er den eneste..

Drikker skjelden brus og aldri cola, liker den bare ikke noe særlig!

Back
Topp