Cola zero

Dragen

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Kan vi drikke litt cola zero? Hvor mye/lite? Evt hvorfor ikke? Noen som har linker til seriøse kilder?

Ville heller gått for vanlig cola enn zero, men ellers tåler man jo en del koffeinfri. Normal anbefaling er som skrevet over ca ro kopper kaffe.

Anbefalingen er maks 1 liter per dag. Men som andre her sier så bør man ikke ha i seg for mye kunstig søtning, så kan være greit å gå for vanlig cola evt. andre typer brus uten koffein og kunstig søtning :)

Anbefalingen er maks 1 liter per dag. Men som andre her sier så bør man ikke ha i seg for mye kunstig søtning, så kan være greit å gå for vanlig cola evt. andre typer brus uten koffein og kunstig søtning :)
kunstig søtning fremfor sukker tror jeg er ganskr mye bedre. Ingen steder det er påvist at kunstig søtning er skadelig, da skal det noen helt enorme mengder til. Og sukker er mer skadelig enn kunstig søtning.

kunstig søtning fremfor sukker tror jeg er ganskr mye bedre. Ingen steder det er påvist at kunstig søtning er skadelig, da skal det noen helt enorme mengder til. Og sukker er mer skadelig enn kunstig søtning.

Men barn under 3 år skal helst ikke ha kunstig søtning da de vil overstige de øvre grenseverdiene raskt pga den lave kroppsvekten.
Og en del av det vi får i oss går jo rett til fosteret og.

Men det er neppe farlig med et glass eller to innimellom :) vet ikke om det er forsket noe særlig på i forbindelse med graviditet da.

Men barn under 3 år skal helst ikke ha kunstig søtning da de vil overstige de øvre grenseverdiene raskt pga den lave kroppsvekten.
Og en del av det vi får i oss går jo rett til fosteret og.

Men det er neppe farlig med et glass eller to innimellom :) vet ikke om det er forsket noe særlig på i forbindelse med graviditet da.
Mengden som skal til før det er skadelig er så stor at det vil ikke ha noe si. Men barn undet 3år bør jo uansett ikke få verken søtt eller kunstig søtning.

Fant dette på matportalen da:)
Så maks en liter både med tanke på koffein og kunstig søtning.

"4. Kan jeg drikke brus med kunstig søtstoff?
Du kan drikke brus med kunstig søt-stoff, men du bør unngå å drikke mer enn 1 liter per dag fordi drikke med kunstig søtstoff inneholder konserveringsmiddelet benzosyre som kan
være skadelig i store mengder. Vær oppmerksom på at drikker du 1 liter koffeinholdige drikker i løpet av en dag, har du fått i deg maksimalt tilrådelig inntak av koffein."

1 liter kan du drikke :) sjekket dette nøye forrige graviditet da jeg var hekta på Pepsi max.....

Back
Topp