Citrusfrukt

Evis84

Elsker forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2016
Julikulene 2020
Det har vore så lite om dette i det siste. Holder de dåka fortsatt heilt vekke frå citrusfrukter etter anbefalinger? Er ekstra kjipt å ikkje eta dei saftige appelsinene frå Spania no :(
 
Det har jeg ikke hørt noe om, har spist masse masse appelsin og grapefrukt. Hjelper på kvalmen synes jeg!
Men hvorfor skal man holde seg unna det da?
 
Åja, leste her både her inne og på nyhetene at det var ei gift i spanske appelsiner/mandariner som særlig gravide skulle halde seg unna... men har ikkje funne noko meir om det.. så då er det kanskje greit igjen då;)
 
Det har jeg ikke hørt noe om, har spist masse masse appelsin og grapefrukt. Hjelper på kvalmen synes jeg!
Men hvorfor skal man holde seg unna det da?
Godt å finna noko så hjelpe for kvalmen då ;) skreiv ein egen kommentar nett om kvifor... men viss ikkje så mange har høyrt om det, kan det ikkje vera så farlig ;)
 
Spiser også det jeg har lyst på. Det er ikke noen anbefalinger om at gravide skal holde seg unna, så da spiser jeg med god samvittighet. Hadde det virkelig vært fare for noe, så ville de anbefalt oss å ikke spise :)
 
Åja, leste her både her inne og på nyhetene at det var ei gift i spanske appelsiner/mandariner som særlig gravide skulle halde seg unna... men har ikkje funne noko meir om det.. så då er det kanskje greit igjen då;)

Hvor står det at gravide ikke skal spise det? Jeg har ikke sett noen steder at det er anbefalt for gravide å holde seg unna.
 
Åja, leste her både her inne og på nyhetene at det var ei gift i spanske appelsiner/mandariner som særlig gravide skulle halde seg unna... men har ikkje funne noko meir om det.. så då er det kanskje greit igjen då;)
Uff da, har visst ikke fulgt med, så det har ikke jeg fått med meg i det hele tatt. Det har vel helst gått greit likevel :)
 
Hvor står det at gravide ikke skal spise det? Jeg har ikke sett noen steder at det er anbefalt for gravide å holde seg unna.
Var noen skriverier om det før jul, er noe nervegift i det. Men Mattilsynet gikk vel ut og sa det ikke var så ille som det ble fremstilt, men at gravide dog bør begrense seg noe, da det kan ha innvirkning på foster i store mengder.
 
Var noen skriverier om det før jul, er noe nervegift i det. Men Mattilsynet gikk vel ut og sa det ikke var så ille som det ble fremstilt, men at gravide dog bør begrense seg noe, da det kan ha innvirkning på foster i store mengder.

jeg vet det var mye snakk om det før jul, men jeg kan ikke minnes å ha lest noe sted at de gikk ut og advarte gravide mot å spise det. De sa at det kunne føre til det ene og det andre, men at det utgjør så lite (siden det er i skallet) at det ikke er grunn til bekymring.
 
jeg vet det var mye snakk om det før jul, men jeg kan ikke minnes å ha lest noe sted at de gikk ut og advarte gravide mot å spise det. De sa at det kunne føre til det ene og det andre, men at det utgjør så lite (siden det er i skallet) at det ikke er grunn til bekymring.
Husker ikke hvor det sto, men lå link her i juligruppa om det før jul....
 
Åja, leste her både her inne og på nyhetene at det var ei gift i spanske appelsiner/mandariner som særlig gravide skulle halde seg unna... men har ikkje funne noko meir om det.. så då er det kanskje greit igjen då;)
Jeg spurte jordmor, hun sa så lenge helsedirektoratet ikke sa noe om det så kunne jeg bare spise så mye jeg bare orket med god samvittighet :D
 
https://www.nrk.no/urix/spor-av-nervegift-i-sitrusfrukt-i-norge-og-sverige-1.14809643

Det som står er at man VET at det er hjernetoksisk, og man vet ikke hvor lite/mye som skal til før det gjør skade på foster.
Det er jo forbudt i bl.a. Norge av en grunn....

Ja, det er sant, men LIKEVEL står det ikke at gravide bør holde seg unna. Det ville det gjort hvis det var fare for gravide å spise. Men om du er så redd for det er det jo bare å la vær å spise? Så slipper du å bekymre deg :) Dette er ikke noe nytt som plutselig har dukket opp. Dette har eksistert i mange år. Men er jo bare å la vær å spise om man er redd for det. Personlig orker jeg ikke å være hysterisk. Jeg holder meg unna det helsedirektoratet sier jeg bør holde meg unna, og resten spiser jeg med god samvittighet :)
PS: du kan jo styre unna de fruktene fra de landa som står. Må jo ikke gjøre det verre enn det er heller :)
 
Back
Topp