cipralex???????

x1xsnorkfrøknå

Forelsket i forumet
hei alle sammen.. håper noen kan svare meg, er der noen som har gått på desse mens de er gravide?? har trappet ned fra 15mg til 10 mg men nå orker eg kje å trappe ned mer , blir så dårlig.... 
 
Hei. Får du bruke dem når du er gravid?
Ikke helt det svaret du var ute etter kansje..
 
Hilsen ei som lurer..
 
 
Jeg fikk ikke få på cioralex da jeg var gravid[:(]
Ble helt utafor da jeg sluttet, så derfor prøvde jeg noe som heter tankefeltterapi, hadde to timer der og ble helt frisk[:D] Har ikke brukt en eneste tablett siden[;)] Anbefaler dette på det sterkeste[;)]
Legger ved adressa til en side du kan lese litt på: www.helseraade.no

Lykke til[:D]
 
Det er jo graden av angst/depresjoner som bestemmer om det er aktuelt med medisinering. selv har jeg vært plaget med angst i mange år, og har gått på cipralex i noen år, men det har vært heeelt uaktuelt for meg å gå på disse under graviditeten. Men det er jo mange som sliter med mer alvorlige depresjoner eller angst, og da kan en spesialist vurdere det til at det er for morens og fosterets beste at det blir brukt medisin under svangerskapet. Men det anbefales ikke å gjøre det fordi.
 
Har du snakket med legen om dette? Det er en legeoppgave å vurdere nytten av legemiddelet i forhold til risiko. Du bør ikke slutte på tablettene uten å ha snakket med legen først. Cipralex bør heller ikke brått avsluttes men trappes ned. Dersom man slutter brått behandlingen kan en oppleve plager som svimmelhet, sanseforstyrrelser (bla følelse av elektriskstøt), søvnforstyrrelser(søvnvansker og livlige drømmer), angst, kvalme og eller oppkast, skjelvinger forvirring, svetting, hodeverk, diare, hjertebank, skiftende stinnstemning og synsforstyrrelser.  
 
 
 
Det jeg har blitt fortalt er at når det gjelder medisin og svangerskap så skal en alltid veie for og i mot. Er du så deprimert at ting går nesten ikke rundt uten medisiner så bør en gå på de, fordi barnet har det bedre inni en mamma som har det bra. Men samtidig så er det alltid en sjanse for bivirkninger når en går på medisin. Selv gikk eg på cipralex, men når jeg ble gravid så valgte jeg å slutte. Det var fordi jeg ikke trodde de hadde noe spesiell effekt på meg, men når jeg drev å trappet ned og var ferdig så ble jeg kjempe dårlig. Så hver gang jeg snakker med legen og jordmoren min så er det om ikke jeg vil begynne igjen, eller i alle fall stå på en liten dose å få det litt bedre. Men jeg har bestemt meg for at når jeg først har sluttet så skal jeg heller klare meg uten til jeg er ferdig med svangerskapet. Men det er bare litt av min stahet...

Valget er bare du som kan ta. Men du skal vite at det er flere av min leges pasienter har brukt cipralex under svangerskapet, og det har gått helt fint (å han er en mann jeg stoler på, så sier han det, så er det ikke pisspreik).

Lykke til!!
 
Ser det er lenge siden dette innlegge ble postet...
Jeg går på dem medisinene. Men jeg klarte meg fint uten dem i svangerskape....men måtte desverre begynne på dem rett etter på med den tøffe starten min datter fikk
 
titt titt:)
går på 10mg cipralex og er gravid. får tett oppfølging hos psykiater og overlege.
han mener det ikke er bevist noen skader på foster ved bruk av dette og har fulgt opp flere som har gått på denne medisin under graviditet.
han sier også at fosteret har det værre hvis mor går med angst og depresjon, i værste fall føre til spontanabort..
jeg har valgt å ikke slutte da jeg har det utrolig mye bedre og stabilt med cipralex:)
håper det hjalp deg noe og lykke til:)
 
Back
Topp