Celleprøve

~Stjernemor~

Elsker forumet
Tar dere celleprøve for livmorkreft hvert 3. år?
Blir dere automatisk innkalt?

Jeg gjorde det på 6 ukers kontroll etter fødselen, og nå, 3 år etter, fikk jeg innkalling......

jeg gjør det hver 3år å får innkallelse

Tar hvert år da jeg har hatt celleforandringer...får innkallelse

Jeg må ta det hvert år fordi jeg har hatt celleforandring før. Jeg må bestille selv

hadde vært litt sløv før forrige svangerskap, tok da og tok da jeg hadde blitt gravid denne gangen. (ble ca 3 år mellom)

Blir ikke innkalt

Ja det gjør jeg. Eller gjorde ihvertfall da jeg bodde i England. Der blir man automatisk innkalt hvert 3. år. Siste gang jeg tok prøve der fant de faktisk abnormale celler og siden jeg akkurat hold på å flytte tilbake til Norge måtte jeg kontakte lege her som henviste meg videre til gynekolog for videre oppfølging. Heldigvis var det ikke noe farlig men jeg måtte gå til gynekologen to ganger i året i et par år for å være sikker på at det ikke kom tilbake. Har ikke vært nå etter fødselen og vet ikke helt hvordan det funker her i Norge. Blir man innkalt igjen 3 år etter siste celleprøve? [8|]

Tar hvert år og får innkalling hvert år[:D]......heldigvis

tar det hvert 3år ja:) gidder ikke risikere kreft når det er såå fort gjort å ta testen[;)]

tja....blir ikke innkallt før man er passert 25.....men jeg har tatt en i des 2007 og tok en nå på mandag.....

Fikk vite av jordmor at alle skal få innkalling hert 3 år her i Norge.
Kreftforeningen som sørger for å gi innkallese[:)]

.....kreftregisteret er det muligens ser jeg ja[;)]

Går hvert 3. år, bestiller time selv.

en gang i aaret. fikk paavist celleforandrings sist saa det maa folges opp.

ORIGINAL: barn2

Jeg må ta det hvert år fordi jeg har hatt celleforandring før. Jeg må bestille selv

tar hvert år pga at mamma fikk underlivskreft før hun ble tredve og er dermed arvelig...

Jeg må gjøre det en gang i halvåret, og ja jeg får innkallelse[;)]

Jeg fikk påvist små forandringer da jeg var på kontroll for 2 mnd siden. Og jeg skal på ny kontroll i september for å se om det fremdeles er forandringer. Det sto i brevet jeg fikk at det ikke var noe å bekymre seg for, men jeg liker det ikke. Kan det være alvorlig?

Dere som har fått påvist forandringer, hva betyr det?

Gjør det hvert 3. år. Har aldri blitt innkalt. Legen passet på å ta det regelmessig da jeg gikk på p-piller. Nå når jeg ikke bruker det lurer jeg litt på om jeg kommer til å bli innkalt. Håper det. Kommer ikke til å huske på det selv ihertfall.

jeg tar det hver 6 mnd siden de fant celleforandring, må inn igjen 4 mnd etter fødselen. å blir det for ille neddi høna får de røske ut hufsa, blir innkalt automatisk. kjekt for jeg hadde sikkert ikke bestilt time sjøl[&:] 

Vil bare dele historien min med dere...

Jeg var akkurat fylt 20 jeg..
Følte at det var noe som var galt. Følte meg så tung og rar der nede(vanskelig å forklare).
Mamma hadde hatt celleforandringer, og måtte fjerne en god del av livmortapp og livmormunn.

Sa til legen min at jeg ønska meg en celleprøve.
Han bare lo av meg og sa jeg var jo alt for ung.
Trengte ikke det jeg! Var ikke nødvendig før man var rundt 30 det![:@][:'(]

Jeg ga meg ikke. Sa jeg ville ta det, og siden han alikevel skulle utføre en gu, så gjorde han det.
Følte meg jo som den hypokonderen, siden jeg måtte mase meg til det...

Celleprøve ble tatt.. Tok ca 1 uke. Måtte jeg inn å få tatt biopsi prøver.
Prøvesvarene kom. Og 2 uker etterpå måtte jeg inn å fjerne noe fra tapp og hals..
Jeg hadde allerede grad CIII...
Stadiet før kreft...

Vil bare dele historien min med dere. Om hvor viktig det er å sjekke seg!
Skummelt!  [&:]
Kan si han legen følte seg litt dum etterpå [:'(][:@]
Tenk om jeg ikke hadde kjent på magefølelsen! Og om jeg hadde vært en person som ga opp lett...
Man må ALLTID stole på seg selv!!! [:)]

Back
Topp