Celleprøve

Forelsketoghåpefull

Gift med forumet
Novemberlykke 2022
Julibarna2024☀️
Er det noen som har tatt celleprøve mens de er gravid?

Jeg har egentlig time for dette i morgen, men mannen er ekstremt usikker. Jeg skal selvfølgelig ringe å høre med de, men jeg lurer på om noen har kunnskap om dette her? :angelic:

Har time til det på onsdag. Leste at det var helt greit å ta det i første trimester. Kjente først at jeg var skikkelig skeptisk og ville vente, men så kom jeg på at man har jo sex i sv.skapet som er en betydelig større «gjenstand» :p i vaginaen enn den lille kosten som kun stryker på livmorhalsen. I tillegg til at man tar innvendig UL. Så da ble min konklusjon at jeg rett og slett tar den nå :)

Har time til det på onsdag. Leste at det var helt greit å ta det i første trimester. Kjente først at jeg var skikkelig skeptisk og ville vente, men så kom jeg på at man har jo sex i sv.skapet som er en betydelig større «gjenstand» :p i vaginaen enn den lille kosten som kun stryker på livmorhalsen. I tillegg til at man tar innvendig UL. Så da ble min konklusjon at jeg rett og slett tar den nå :)

Ja jeg også var egentlig der, men tenkte å høre med dere siden mannen rett og slett ble litt redd :)

Jeg er under oppfølgning etter celleforandringer og konisering for en tid tilbake, og har derfor tatt celleprøver flere ganger mens jeg var gravid forrige gang, og også en gang denne gang, i uke 5. I første trimester anbefaler de at du tar prøven om du har time til det:happy:

Jeg hadde bestilt time til celleprøve hos legen før jeg ble gravid. Legen min ville ikke ta celleprøve av meg mens jeg var gravid og mente at det var helt ok og vente til etter graviditeten. Har heller ikke tatt celleprøve på evigheter... :) Leste at det skulle være helt ufarlig på nett.

Så bra, da kan jeg kanskje berolige mannen litt. Jeg har ikke tatt celleprøve på lang tid:banghead: så har virkelig lyst å gjøre det nå i tilfelle det skulle være noe.

Jeg tok celleprøve en dag eller to før jeg testet positivt hos gynekolog denne gang :) dersom det viser seg at du har celleforandringer, så kan du heller bli fulgt opp underveis istedenfor å spekulere (det hadde jeg ikke klart, siden jeg har konisert en gang allerede, dog i 2017).

Eg tok også celleprøve medan eg var gravid sist gong. Ikkje noko problem, berre gje beskjed til legen om at du er gravid.

Det som stressa meg sist gong var at eg kom til ein mannlig vikar i staden for mon fastlege som er dame... hadde satt pris på beskjed om det då eg bestilte timen, men det er sånn som skjer. Legen var flink han, så det gjekk veldig bra.

Jeg tok faktisk samtidig som jeg tik ut spiralen denne gangen. Med de andre to tok jeg det på 6 ukers kontrollen etter at ungen var født. Men hør med legen hva han/hun tenker :)

Jeg fikk time til celleprøve før jeg ble gravid. Ringte gynekologen for å spørre om jeg kunne ta den nå som jeg var blitt gravid. Hun sa det var ingen problem. Jeg har time når jeg er ca 10 uker på vei :)

Jeg tok celleprøve en dag eller to før jeg testet positivt hos gynekolog denne gang :) dersom det viser seg at du har celleforandringer, så kan du heller bli fulgt opp underveis istedenfor å spekulere (det hadde jeg ikke klart, siden jeg har konisert en gang allerede, dog i 2017).

Det er akkurat det jeg også ikke kommer til å greie.

Back
Topp