Celleprøve

Vestagder

Betatt av forumet
Tar du den hos fastlegen når du er gravid? Min lege ville ikke gjøre det etter 1. trimester og henviste meg til gynekolog. Er det noen risiko forbundet med å ta denne prøven mens en er gravid siden ikke legen ville gjøre det?

Tar du den hos fastlegen når du er gravid? Min lege ville ikke gjøre det etter 1. trimester og henviste meg til gynekolog. Er det noen risiko forbundet med å ta denne prøven mens en er gravid siden ikke legen ville gjøre det?
Jeg vet ikke, men jeg skal ta celleprøve etter graviditeten tenkte jeg.

Er det en spesiell grunn til at du vil gjøre det nå mens du er gravid?
Tenker det er nok en grunn til at legen ikke ønsker å gjøre det og henviste deg videre.

Var hos legen i uke 8 og da sa han at jeg burde gjøre der nå eller vente til etter fødselen. Jeg spurte ikke noe mer hvorfor

Jeg tok celleprøve før jeg visste jeg var gravid sist (testa positivt to dager etter). Vet ikke om det var tilfeldig, pga prøven eller fordi legen undersøkte egglederne fysisk (ganske hardfør), men jeg mista bare noen få dager etter. Tror egentlig det skal være helt trygt da! Mange som har gjort det. Om det skulle være noe som hadde kunne ødelagt her, måtte det såfall være den fysiske undersøkelsen tenker jeg. Var hos fastlege.

Takk for svar, damer! Jeg har fått brev om at det er 3 år siden sist, og legen anbefalte mrg derfor å teste. Eventuelle celleforandringer utvikler seg visstnok fortere ved graviditet. Hun sa bare ikke hvorfor hun ikke ville utføre testen selv.

Andre med erfaringer rundt dette?

Fordi man produserer hormoner når man er gravid, og dette kan påvirke resultatet av en celleprøve. Mange leger tar celleprøver ved 6 ukerskontroll etter fødsel, men er fortsatt mye hormoner (av f eks amming) som påvirker prøveresultatet. De ønsker også å unngå å grave mer enn nødvendig opp i der under et svangerskap.

Jeg hadde celleendringer (CIN3) under forrige svskap, og tok derfor cellepr annen hver mnd for å passe på. Prøvene var stabile hele sv.skapet og ca 3 mnd etter fødsel var prøven normal. Tok derfor ny celleprøve etter 3 mnd, og det var da tilbake til grove endringer. Måtte fjerne deler av livmorhalsen (konisering).

Så min erfaring er at det ikke er hensikt i å ta cellepr før en god stund etter fødsel :-)

Tok celleprøve 2 ganger under graviditeten, de visste det samme som før jeg ble gravid. Har hatt lette celleforandringer i snart 5 år, så har vært årlig til kontroll. Tok celleprøve 6 uker etter fødselen og på nytt skal jeg inn om ett år. Alt ble gjort hos gyn

Takk for svar, damer! Jeg har fått brev om at det er 3 år siden sist, og legen anbefalte mrg derfor å teste. Eventuelle celleforandringer utvikler seg visstnok fortere ved graviditet. Hun sa bare ikke hvorfor hun ikke ville utføre testen selv.

Andre med erfaringer rundt dette?

Da jeg var gravid med storebror var det også lenge siden sist celleprøve. Legen var usikker på hva hun skulle gjøre og tok til slutt prøven veldig forsiktig. Jeg mener å huske at dette var rundt uke 8. På den ene siden ville hun ha prøven siden det var lenge siden siste, på den andre siden ville hun ikke 'rote' for mye der nede. De går ganske langt inn og jeg forsto det sånn på henne at det kan forstyrre graviditeten, spesielt når det er så tidlig.
Jeg vil tror det er en risikovurdering av hva som er verre, ta eller ikke ta prøven. Kanskje din lege vil at avgjørelsen skal tas av en spesialist?
Det gikk veldig fint her [emoji5]

Jeg vet ikke hvordan det er å ta den etter 1. trimesteret, dessverre. Jeg tok den i uke 8 samtidig med TUL (privat) og han sa bare at det var helt ufarlig å ta den når man gravid og nevnte ingenting om at det spilte noen rolle når i svangerskapet man tok den. Dette var hos en veldig dyktig spesialist.

Min lege sa at det er helt ufarlig å ta celleprøve som gravid,men at de ønsker ikke å gjøre det fordi prøven kan føre til at det blør litt av de skjøre slimhinnene. Mange gravide vil bli engstelige av det,så hun ville helst ta før eller etter graviditet. Er det viktig at du at prøve nå,så ville jeg gjort det.

Back
Topp