Celleprøve

Lambi`83

Forumet er livet
Septemberlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Planen var at når jeg bestilte meg time til celleprøve i morgen, så skulle jeg få det unnagjort før vi begynte prøvingen og før vi ble gravid... Men sånn gikk det altså ikke. Egentlig har det ikke 3 år før i januar, men da er jeg i andre trimester og har skjønt at det er bedre å ta det tidlig...og hvis jeg skal vente til etter fødsel og barseltid så er vi plutselig i juli... Hm..:rolleyes:

Jeg vet at det ikke er farlig og mange gjør det, men det bare føles så unaturlig å tukle oppi der nå som jeg er gravid :P Men får vel klatre opp i stolen da :P

Andre som har tatt celleprøve under graviditet??

Jeg ventet sist selv om jeg skulle tatt det. Ifølge min lege var det liten risiko, men det var ikke risikofritt.

Eg var og tok hos legen før eg viste eg var gravid forrige gang. Menstruasjonen var borte, men hadde fått negative graviditetstester. Siden mens hadde vert borte ei god stund slang me med ein hcg blodprøve siden eg skulle ta andre uansett. Den var altså positiv :) og ingen skade skjedd fra celleprøven.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg prøvde meg på en spansk en når det kommer til celleprøver. Ringte da min GU, kontordama sa at han ikke tok UL på gravide lengre uten henvisnin fra lege. Så sa jeg da at jeg måtte inn å ta celleprøver uansett og at han sa kanskje kunne ta en kjapp UL i samme slengen, da sa hun at celleprøver var ikke anbefalt å ta når man var gravid og at prøvene ikke ble korekte da likevel. Over 3 år siden sist så det begynner å bli på tide egentlig da men....

• Liker
Reactions: EJ
Har også høyrt at dei ikkje anbefala å ta celleprøver under graviditet. Dei tar det heller på 6 vekers oppfølging etter fødsel

Legen min tar ikke celleprøve når jeg er gravid, fordi jeg kan visstnok få feil resultat. Men på 6 ukers kontrollen etter fødsel derimot.. Blæ.. :p det var riktignok i 2011 da ;)

Det er fasinerende at det er så forskjellig praksis rundt omkring! Legen min sa at det ikke var noe problem siden jeg var så pass kort på vei, men også at dersom det var forandringer så kunne det godt være pga graviditeten... Jaja, får sendt søknad om fødeplass også da :P

Back
Topp