Celleprøve?!?

vaniis

Blir kjent med forumet
Jeg har fått beskjed om å ta celleprøve, er det andre under 25 som har fått beskjed om dette? Er det normalt? Vurderer å bestille privat å ta ul i samme slengen..

*første spire i månedskifte februar/mars*

Jeg tok da jeg ventet førstemann. ( da var jeg 20). Tok også da jeg mistet i feb. Da var jeg 26, måtte ta en ny nå hos gyn pga polyppen. Ikke noe skummelt.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg har fått beskjed om å ta celleprøve, er det andre under 25 som har fått beskjed om dette? Er det normalt? Vurderer å bestille privat å ta ul i samme slengen..

Jepp, fikk brev om det da jeg var 25:)

♡02.03.2015♡

Jeg er 23, og jordmoren lirte på hvorfor jeg skulle ta det når jeg var under 25.. Men stoler på legen og Har bestillt privat på mandag med ul og celleprøve.. Gruuuuer meg :P

Husker ikke når jeg tok det første gang, men har tatt det ganske mange ganger nå. Er veldig fort gjort og bedre å ta en gang for mye enn en gang for lite :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg fikk påvist høygradig celleforandring av grad sin3, det betyr stadiet før kreft. Da var jeg 23år. Måtte koniseres (fjerne en del av livmorhalstappen). En gynekolog oppdaget lett blødning ved en vanlig gu undersøkelse. Anbefaler virkelig å ta en celleprøve :) selv om en er under 25.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

I Sverige ska man ta pröve från 23 år. Har tagit en gång (när jag var 23) och fastlegen frågade om jag ville göra en nu (26år). Jag vill ta det hos gynekolog, vill inte att (nya) fastlegen ska rota omkring där! Haha :P

Da tror jeg at jeg tok rett besluttning om å bestille time... Men jeg hatter Gynekologisk undersøkelse :P

Jeg fikk ikke siste var hos gynokolog. Han sa at han ikke så noen grunn til det Før 25. Men kanskje det har med historikk osv om de ser behov for å ta?

Tok på 6ukerskontroll etter fødsel så slapp nå

Ganske sikker på at jeg tok det før jeg var 25 ja. Var 23 da jeg var gravid med første, tror jeg gjorde det da. Tok også i år, samtidig som jeg tok ut hormonspiralen :)

Har tatt celleprøve i alle mine svangerskap og har vært under 25 alle gangene. Jeg hadde høygradige celleforandringer og måtte koniseres. Anbefaler alle å ta, selvom man ikke har fylt 25 :)

Jeg fikk ikke siste var hos gynokolog. Han sa at han ikke så noen grunn til det Før 25. Men kanskje det har med historikk osv om de ser behov for å ta?
Jeg har ingen historie bakover i familien med livmorhalskreft, men likevell så hadde jeg endringer. Humant papilomavirus (kjønsvorter) kan også føre til kreft på livmor. Det er ikke arvelig men sexuelt overførbart. Tror det er rundt 90% av befolkningen som har det viruset uten å vite det selv.

Alle jenter får brev når de er 25 år om å ta celleprøve. Uavhengig av om man har tatt det tidligere eller ikke. Dette er fordi livmorhalskreft har økt blant kvinner mellom 25-40 år de siste 10 årene. Har selv hatt den alvorligste graden, altså forstadier til kreft og operert bort (konisert) en del av livmortappen. Ble oppdaget da jeg var 23 år, på min aller første gynekologiske undersøkelse.. Anbefaler alle over 25 å ta en celleprøve!

http://kreftregisteret.no/no/Genere...ordeler-ved-screening-av-kvinner-under-25-ar/

Jeg er 23, og jordmoren lirte på hvorfor jeg skulle ta det når jeg var under 25.. Men stoler på legen og Har bestillt privat på mandag med ul og celleprøve.. Gruuuuer meg :p

Vet ikke om du mener at du gruer deg til ul eller celleprøven, men celleprøver gjør ikke vondt i det hele tatt.
Det som isåfall gjør vondt er når de setter inn den saken som ligner på et skojern :P Men selve celleprøven er ikke vond.

Tatt det 5 ganger tror jeg og jeg er ikke 25 enda en gang. Tok første etter jeg var gravid med sønnen min for ca 5 år siden. Også har det vært litt celleforandringer og noen de ikke har fått noe ordentlig resultat av da jeg har begynt å blø. Så har tatt ca årlig. Denne gangen gruer jeg meg litt, skal ta 9 september, fordi jeg hadde forandring sist….

Vet ikke om du mener at du gruer deg til ul eller celleprøven, men celleprøver gjør ikke vondt i det hele tatt.
Det som isåfall gjør vondt er når de setter inn den saken som ligner på et skojern :P Men selve celleprøven er ikke vond.

Tatt det 5 ganger tror jeg og jeg er ikke 25 enda en gang. Tok første etter jeg var gravid med sønnen min for ca 5 år siden. Også har det vært litt celleforandringer og noen de ikke har fått noe ordentlig resultat av da jeg har begynt å blø. Så har tatt ca årlig. Denne gangen gruer jeg meg litt, skal ta 9 september, fordi jeg hadde forandring sist….

Det var heldigvis fort gjort :) det jeg grua meg til var å ligge å sprike med bena :P haha.. Men etterpå så fikk jeg jo se den lille i magen, så da var det vært det :) Lykke til 9 september :)

Jeg fikk plutselig vondt under samleie når jeg var 17 år gammel, og ble da henvist til gynekolog. Det er da rutine for dem å ta celleprøve og bakterieprøve. Jeg hadde ørlite utslag på denne, og tar ny nå hver 9 mnd. Blir 22 i høst. :) Er jo ikke noe å engste seg for? vær heller glad for t de følger deg opp, og har mulighet til å være føre'var :) Jeg har født tre tette barn nå, så de mener at det er derfor jeg har hatt ørlite utslag på testene jeg har tatt.. :)

Jeg fikk plutselig vondt under samleie når jeg var 17 år gammel, og ble da henvist til gynekolog. Det er da rutine for dem å ta celleprøve og bakterieprøve. Jeg hadde ørlite utslag på denne, og tar ny nå hver 9 mnd. Blir 22 i høst. :) Er jo ikke noe å engste seg for? vær heller glad for t de følger deg opp, og har mulighet til å være føre'var :) Jeg har født tre tette barn nå, så de mener at det er derfor jeg har hatt ørlite utslag på testene jeg har tatt.. :)
22 år og venter nr 4?:) da har du enten begynt tidlig eller veldig tette? Er selv 27 og venter første. Har virkelig ikke vært klar før :p

♡Overgangen feb/mars♡

Back
Topp