celleprøve?

Pinata og Bøllegull

Gift med forumet
Fikk brev i posten om at jeg måtte ta kontakt med lege å få tatt en slik en siden det er over 3 år siden sist å jeg ikke har tatt det etter at jeg fikk CO...... må vel gjøre det...greit å sjekke...

har dere tatt den? man skal vel egentlig ta den når man er på 6 ukers kontroll....d har ikke jeg...

Jeg tok den på forsinka 6 ukers kontroll.. Det er jo greit å få sjekka og fulgt med litt[;)]

jeg tok celleprøve da jeg var 8 uker på vei med en spire før dennis blei til,men så skal jeg snart på full sjekk igjen så kan vel like gjerne få tatt den da tror jeg[:)]

Tok celleprøve når jeg gikk med Linus[:)]

de anbefaler jo en celleprøve etter ett svangerskap..siden man kan få celleforandringer etter det...men jeg hr ikke fått tatt den ennå...å trodde ikke jeg måtte..men det er vistnok lurt å sjekke likevel...

om man ikke har problemer, så er anbefalingen hvert 3.år. har man hatt celleforandringer tidligere, er anbefalingen en gang i året. Du bør ta den, for alle kan få HPV-forandringer.. Jeg tok den i uke 7 mens eg var gravid. Sykehuslegen sa det ikke var nødvendig med ny på 6 ukers kontrollen da

JEg har aldri gjort det.. Hmm, kanskje jeg burde ringe legen og høre om det skal gjøres`? Eller?

De som er seksuellt aktive bør ta denne prøven, jeg ventet til jeg var 25, og fikk faktisk brev fra kreftregisteret at eg burde begynne nå som jeg ble 25.. :) HPV-forandringer er nemlig en seksuellt overførbar sykdom

ORIGINAL: vesla87

JEg har aldri gjort det.. Hmm, kanskje jeg burde ringe legen og høre om det skal gjøres`? Eller?

Jeg har heller aldri tatt celleprøve. Jeg ringte legen min for å spørre om jeg burde, og hun sa at det ikke er nødvendig før man er 25 (om ikke det er grunn til å ta det da). Så jeg venter jeg...

ORIGINAL: *IdaTherese*

ORIGINAL: vesla87

Jeg har heller aldri tatt celleprøve. Jeg ringte legen min for å spørre om jeg burde, og hun sa at det ikke er nødvendig før man er 25 (om ikke det er grunn til å ta det da). Så jeg venter jeg...

jeg har heller aldri gjort det.. men da venter jeg ett år til da vis de sier 25[:D]

jeg har tatt hvert år siden jeg var 16. Da fant de celleforandringer og en godartet cyste i brystet. Så de vil følge ekstra med siden farmor og flere på hennes side har hatt brystkreft.

Ja har tatt det. Må ta en ny om 1 år pga en liten godartet forandring. Aner ikke hva det betyr, men regner med det ikke er farlig..?

godartet er ikke farlig :) celleforandringer kan være så mangt.. ofte kan man få det etter en fødsl, pga "stresset" hufsa har vært gjennom rett og slett :p

Jeg har tatt regelmessig tidligere, og tok også i starten av svangerskapet. Hadde celleforandringer da, så måtte ta biopsi. De viste celleforandringer som de ville operere, men så fant jeg/de ut at jeg var gravid så da ville de vente. Derfor tok jeg nye prøver 8 uker etter fødsel. Det var fortsatt celleforandringer men de ville avvente for det hadde gått litt tilbake i grad. Så fjerna jeg jo en stor godartet svulst da jeg opererte underlivet etter fødselsskadene. Skal ta nye prøver igjen til sommeren sa de. Men jeg er HPV-negativ da. Så det er ikke derfor jeg har celleforandringer. Humant-papilloma-virus er jo ofte knyttet til forekomst av kreft sånn jeg har forstått det så derfor er de nøye om man har både det og celleforandringer. Greit å følge med når en begynner å dra på åra.. hehe...

Har aldri tatt celleprøve. Søstrene mine maser alltid på at jeg må det siden søsteren min som har barn har hatt selleforandringer og en del cyster..

Legen min sa at de tok ikke celleprøve når man var gravid, fordi en fikk utrolig mange falske positive.
Og det ble ikke tatt celleprøve av meg på 6 ukers kontrollen, men regner med jeg får sånnt brev i løpet av året.....

har også fått innkallelse. Så jeg har time i mars til å få sjekket... :)

Ja, tok den på 6 ukers kontrollen.

Jeg tok på 6 ukers kontrollen men må ta på nytt nå pga celleforandringer... Sulle ta i januar men den timen ble vist 30 mars...[8|]

Edit: jeg har alltid fulgt opp celleprøvene og har aldri hatt noen slags forandringer etter fødsel så derfor er de litt obs nå....

Tok i høst for første gang. Legen ville ikke ta på 6 mnd kontrollen. Hun mente at resultatet man fikk da ofte var feil pga at man nettopp hadde født.

Back
Topp