Celleprøve under graviditet

Barnehagelærer30

Gift med forumet
Febbisbebbis'18
Augustlykke 2022 ❤️
Noen som har tatt celleprøve mens de har vært gravid? Jeg skal egentlig ta celleprøve igjen i februar, da vil jeg være i 2.trimester. Hvordan er det? Er det noen risiko ved det?

Jeg tok under svangerskapet med en av ungene. Men da i første trimester, legen mente det var best, jeg skulle etter planen tatt senere i svangerskapet men legen sa da at før var bedre. Det skulle i alle fall ikke vente til etter for da kan det gi feil resultat så lenge. Eller noe.

Snakk med legen din.

Jeg ble anbefalt å vente til etter fødsel, tok celleprøve på seksukerskontroll. Jeg blødde mye i svangerskapet, så det er godt mulig det var derfor jeg ble anbefalt å vente.

Har tatt. Det er ingen risiko med det for babyen, men forsto det slik at en del leger ikke vil ta det pga mor lettere kan blø etter prøven i svangerskapet, og at det skaper unødvendig frykt.

Jeg får ta å diskutere det med legen. Jeg har fått påvist hpv for en del år siden og har fått svake celleendiringer, så jeg skulle ta sånn oppfølging nå. Får høre om det er meningen jeg Skal vente til september da.

Jeg har tatt det to ganger og aldri vært noe problem. Gynekologispesialisten min har aldri sagt det ikke skulle være noe problem. Og han behandler kreftpasienter + gravide fra hele fylket. Men kanskje det er forskjell fra sykehus til sykehus?

Jeg har. Ble oppdaget alvorlig grad celleforandringer, så ble konisert noen mnd etter fødsel :nailbiting:

Jeg tok i uke 12 og igjen 6 uker etter fødsel. Samme forrige svangerskap og. Er vanlig med det i Tyskland der jeg bor.

Jeg tok i uke 19 i ene svangerskapet. Skulle ikke være noe problem det.

Fikk beskjed om å vente til etter fødsel dersom det ikke var mistanke om noe :)

Jeg får ta å diskutere det med legen. Jeg har fått påvist hpv for en del år siden og har fått svake celleendiringer, så jeg skulle ta sånn oppfølging nå. Får høre om det er meningen jeg Skal vente til september da.

Siden du har påvist forandringer så er nok det årsaken til at de vil ta det.
Jeg fikk påvist forandringer før svangerskapet, tok prøver hver 3 mnd gjennom svangerskapet som var fine frem til siste prøven. Biopsien ble tatt 10 uker etter fødsel og konisert 4 uker etter det igjen.

Siden man kan blø lettere er nok det årsaken til at mange leger venter, men gynekologene jeg var hos sørget for å stoppe så mye blødning som mulig før jeg gikk derifra.

Ble anbefalt å vente til etter fødsel , mener 7 uker etter fordi hormoner i kroppen kan gi rare utslag og fordi det kunne være risiko . jeg tok da etter fødsel , hadde celleforandring og skulle tilbake igjen , men da var jeg gravid på ny så måtte vente . Så ble det inn på nytt . Hadde grad 3 så ble en liten operasjon . Hvert friskmeldt etter det . Men fikk arrvev på livmor tappen , noe som gjorde at det ikke åpna seg normalt på fødsel nr tre . Tok et døgn med smerter .

Back
Topp