Celleprøve #sjekkdeg *

Blir godt fulgt opp her, siden jeg var i forstadiene til livmorharskreft og ble operert for nesten 2 år siden. Prøvene siden har vært fine, til tross for at jeg visstnok har en type hpv-virus som gjorde at gynekologen fryktet jeg ville få nye celleforandringer. Tok siste prøve for noen få mnd siden, og skal ta en ny etter å ha født, og er den også fin blir det et par-tre år til neste gang. :)

Alt for lenge siden nå, må få somlet meg til å Gjøre det. Har hatt livmorhalskreft på mamma og pappa sin side så burde hvert flinkere..

Må rote meg til å bestille en time. Det er for all del ikke over tre år siden sist altså, men legen sa at her har de for vane å sjekke det på etterkontroll, men da hadde jeg med meg babyen så hun ba meg bestille en time en dag jeg hadde barnevakt (akkurat den dagen var mannen opptatt nemlig)

Merkelig greie, for der jeg bodde før skulle jeg ha sjekk på etterkontroll pga tre år da jeg var gravid, og da måtte jeg ha den etter tolv uker for før den tid kunne de ikke ha den pga fare fo forurenset prøve (De sa åtte uker først så jeg hadde etterkontroll etter åtte uker og celleprøve etter tolv)

Men her tar de av alle på etterkontroll 6-8 uker etter fødsel??

Vel, ungen er 8 mnd så jeg skulle fått tatt det. Vurderer å få satt inn en spiral også, men gjør fastlegen slikt eller må jeg til gyn da?

Må rote meg til å bestille en time. Det er for all del ikke over tre år siden sist altså, men legen sa at her har de for vane å sjekke det på etterkontroll, men da hadde jeg med meg babyen så hun ba meg bestille en time en dag jeg hadde barnevakt (akkurat den dagen var mannen opptatt nemlig)

Merkelig greie, for der jeg bodde før skulle jeg ha sjekk på etterkontroll pga tre år da jeg var gravid, og da måtte jeg ha den etter tolv uker for før den tid kunne de ikke ha den pga fare fo forurenset prøve (De sa åtte uker først så jeg hadde etterkontroll etter åtte uker og celleprøve etter tolv)

Men her tar de av alle på etterkontroll 6-8 uker etter fødsel??

Vel, ungen er 8 mnd så jeg skulle fått tatt det. Vurderer å få satt inn en spiral også, men gjør fastlegen slikt eller må jeg til gyn da?
Spiral kan settes inn av gyn og fastlege hvis han/hun har fått opplæring. Uansett er det fastlegen som i så fall henviser til gyn for innsett av spiral, og da tas det celleprøve i samme slengen :)

1 år til neste gang :)

Det er kleint, men såååå viktig å gjøre!

Sånne undersøkelser sitter sååå langt inne for min del. Totalskrekk etter en ubehagelig opplevelse fra mitt første svangerskap :( 19 år og legen ble overasket over at jeg var lenger på vei enn han trodde, inviterte inn hele det lokale legekontoret (inkl lab-damene) for å "titte", aldri mer om noen får titte der nede for å si det sånn :(

Sånne undersøkelser sitter sååå langt inne for min del. Totalskrekk etter en ubehagelig opplevelse fra mitt første svangerskap :( 19 år og legen ble overasket over at jeg var lenger på vei enn han trodde, inviterte inn hele det lokale legekontoret (inkl lab-damene) for å "titte", aldri mer om noen får titte der nede for å si det sånn :(
Hmm.. Men hva med fastlegen din? Jordmor? Noen du har tillit til? :)

Spiral kan settes inn av gyn og fastlege hvis han/hun har fått opplæring. Uansett er det fastlegen som i så fall henviser til gyn for innsett av spiral, og da tas det celleprøve i samme slengen :)

Så da bestiller jeg en tme hos fastlegen hvor hun enten tar celleprøve og setter inn sprial eller bare sitter pent på kontoret henne og henvises til gyn som gjør begge deler?

Også føles det litt sært om jeg skal til gyn for det. Hos gyn som jeg var hos og fikk piller for å få å få el for å få babyen min. Så skal han sette inn noe så jeg ikke får flere?

(Altså, vi har etter mye om og men fått tre barn. Og vi har ikke tenkt å få flere enn det. Alderen begynner å sette grenser for hva som er lurt, og de skal følges opp og plass og økonomi og det hele. Det er bare likevel noe rart om samme mann skal sette inn sprialen...)

Sjekket sist da jeg var rundt 20. Så.. snart 4 år siden. Men tror de tar ny prøve når jeg drar til gyn om noen uker :)

Back
Topp