Celleprøve Gravid

Mamma M(i)ra

Millie00
Snøfnuggene 2018
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Hei. Har enda ikke tatt celleprøve. Er 26 år og gått fra svangerskap til svangerskap så har ikke rukket å ta det mellom.

For noen uker siden så hadde jeg mye kynnere og dro til føden for sjekk i uke 32.
Alt så bra ut, men fikk beskjed om å roe ned.
Men lege ville sjekke livmorhalsen. Den virket upåvirket heldigvis. Men jeg hadde et sår på skjedeveggen som hun hang seg opp i. Jeg fikk derfor kur mot infeksjon og ville ha meg til sjekk om 2 uker. Hørte at hun kommenterte noe med livmorstappen min, men sa ingenting direkte til meg.

Nå skal jeg på sjekk på fredag og har fått beskjed om at det vil bli tatt celleprøve også? Jeg trodde ikke det helst ville unngå det? Jeg er uke 34+6 på fredag.
Min konklusjon er at om de ikke var redde for at det kunne være noe kreft eller celleforandringer så hadde de vell ikke pressa fram ta prøve nå og heller latt meg vente til etter fødsel som er om mindre enn 6 uker. Kjenner jeg er livredd.
Jeg har ikke hatt noen blødninger til nå, men det vil jeg nok få etter celleprøve, og da vil jeg være enda mer redd.

Noen andre som har tatt celleprøve så sent i svangerskapet? Hvorfor? Når? Og hva ble resultatet?

Jeg kjenner at all den gleden som jeg hadde begynt å få de siste ukene før baby kom er borte.. Hva om prøven er positiv og anbefaler meg å fjerne livmor etter fødsel og at den fine baby tiden blir ødelagt av cellegift eller sorg.
Jeg bare skjønner ikke hvorfor de skal presse på meg celleprøve nå.

Måtte bare få det ut.

Var ikke like seint i svangerskapet som hos deg, men det gikk helt fint. Ingen blødning eller ubehag :-) Lykke til!

Fikk beskjed så lenge det ikke er i første trimester så er det greit, men ja like greit å vente for man får ikke gjort noe med engang uansett. Jeg ba om å vente til 6 uker etter fødsel på sjekken der, men nå hadde ikke jeg noe som deg bare at det var en stund siden mente legen. Du bestemmer jo selv, din kropp og si i fra hvis du ikke vil nå, men komme tilbake etter fødsel.

Slik jeg har forstått det er det er ikke så veldig uvanlig å ha celleendringer. Mange av disse går over av seg selv og er ikke farlig. Noen ganger må de operere litt. Det kan ta mange år før ubehandlede celleendringer blir til kreft. Sjansen for at du har kreft er nok veldig liten.

En gang jeg tok celleprøve mente legen hun så noe som kanskje kunne være celleendringer og henviste meg til en spesialist. Men alt var i orden.

Det er nok ikke noe godt å ta celleprøve i ukene etter fødsel heller. Veldig kjip timing. Jeg forstår godt at du er bekymret, men mest sannsynlig er det ikke noe farlig. Når de tar celleprøve stryker de vel bare en slags q-tips oppå huden der inne. Der er ikke et så veldig stort inngrep. Lykke til!

Jeg var på TUL på Volvat, der tok lege også celleprøve (selv om det var ganske tidlig i svangerskapet). Det er vanlig at de bruker en mer skånsom «pinne» på gravide. :happy:

Tusen takk for svar, jenter. Tenker bare å dele min bekymring med legen og høre hva han sier. Tusen takk for svar :)

Back
Topp