Celleforandringer og biopsi

Ballettien

Glad i forumet
Mailykke 2018
Jeg fikk i juli beskjed om at jeg hadde hpv 16 og lette celleforandringer og ville derfor bli sendt videre til rutinemessig kolposkopi og biopsi av livmorhalsen for å bekrefte dette.
Jeg gikk helt i kjelleren, da jeg har helseangst og tenkte med en gang det verste med kreft og alt som er.. I tillegg stresser det meg veldig da jeg ikke tør å prøve mer før jeg har fått svar på biopsien, i tilfelle… Tankene går jo rundt det også, fordi jeg er 39 år og føler ikke jeg har all tid på min side til å få andremann som er så sårt ønsket :crybaby2

På mandag skal jeg inn til biopsien, og jeg gruer meg så fryktelig.. Jeg har fått beskjed om at jeg får bedøvelse hvis jeg ønsker, men er helt ærlig redd for den også.. at det skal gjøre vondt.. Etter 4 spontanaborter og en dramatisk exu har jeg helt noia for vondter der nede..

Er det noen andre som har gjort dette og vil dele litt opplevelser? Hva kan jeg forvente?

:Heartred

Jeg hadde alvorlige forandringer da jeg tok min aller første celleprøve (og første vaginalundersøkelse). Biopsien var aller første gang jeg var hos en gyn! Gikk veldig fint, fikk ikke engang med meg at jeg fikk bedøvelsen, og hørte bare et knepp og så blod da tangen kom ut igjen da selve biopsien ble tatt :joyful: Var såvidt noen dråper blod etterpå.
Håper det går like bra for deg, og at det ikke er noe alvorlig!

Jeg fikk i juli beskjed om at jeg hadde hpv 16 og lette celleforandringer og ville derfor bli sendt videre til rutinemessig kolposkopi og biopsi av livmorhalsen for å bekrefte dette.
Jeg gikk helt i kjelleren, da jeg har helseangst og tenkte med en gang det verste med kreft og alt som er.. I tillegg stresser det meg veldig da jeg ikke tør å prøve mer før jeg har fått svar på biopsien, i tilfelle… Tankene går jo rundt det også, fordi jeg er 39 år og føler ikke jeg har all tid på min side til å få andremann som er så sårt ønsket :crybaby2

På mandag skal jeg inn til biopsien, og jeg gruer meg så fryktelig.. Jeg har fått beskjed om at jeg får bedøvelse hvis jeg ønsker, men er helt ærlig redd for den også.. at det skal gjøre vondt.. Etter 4 spontanaborter og en dramatisk exu har jeg helt noia for vondter der nede..

Er det noen andre som har gjort dette og vil dele litt opplevelser? Hva kan jeg forvente?

:Heartred
Skjønner så godt at du vegrer deg for mer greier der nede. Har tatt flere biopsier og har hatt konisering. Man blir lei. Jeg hadde grove celleforandringer, derfor jeg måtte koniseres.
De er jo veldig rolige og greie de som tar biopsien, det tar ikke noe lang tid. Jeg fikk bedøvelse, den merket jeg ikke noe til. Si gjerne ifra om at du er nervøs, så vil jeg tro det går bedre for deg:Heartred Det gjorde jeg.

Jeg har også gjort dette. Tatt biopsi to ganger og konisert en gang.
Bedøvelsen innvendig kjente jeg ikke, utenom litt «sildring» i det bedøvelsen ble satt. Synes nesten at spekel er vondere :smiley-ashamed004
Det gikk så fint, jeg ga beskjed om at jeg var litt redd, men kjente ingenting :Heartred kan legge til at jeg har vaginisme og vestibulitt i tillegg, og derfor var ekstra nervøs

Har tatt biopsier og er konisert pga grove celleforandringer. Jeg gruet meg også skikkelig, men kjente ingen av delene. Kjente også veldig lite til bedøvelsen. Enig med hun over at spekel er vondere. :hilarious:
Det går så fint!:Heartpink

Tusen takk for at dere svarer så fint, det roer meg ned en del :Heartred

Tror dere jeg må vente på svaret før jeg prøver å bli gravid? Føler tiden løper fra meg :dead:

Tusen takk for at dere svarer så fint, det roer meg ned en del :Heartred

Tror dere jeg må vente på svaret før jeg prøver å bli gravid? Føler tiden løper fra meg :dead:
Spør gynekologen :Heartred De vet gangen i det, det kan jo være det går helt fint å prøve selv om du venter på svar.

Back
Topp