Celleforandring = kreft???

O`Hara

Første møte med forumet
Jeg har mottatt brev fra gynekologen min, som tok celleprøver av limorhalsen min. Den gang var jeg akkurat blitt befruktet tydeligvis, noe hverken jeg eller legen visste.
I går kom det brev fra han, der han skrev att det var registrert celleforandringer i livmorhalsen/tappen.
Jeg ble livredd, og har knapt sovet i natt.
Noen som har erfaring med celleforandringer "der nede" under ett svangerskap?
Jeg er redd kanskje de må operere for noe pga det, må jeg da muligens ta valget mellom å avbryte svangerskapet,
eller opereres??

Håper noen har vært borti det samme.

Hilsen livredd

Ja jeg hadde celleforandringer, som ikke var kreft.
De var inne og tok prøver 2 ganger i løpet av 3 mnd, og det var stabilt.

Det ble oppdaget i 3 eller 4 mnd på meg. Og siste prøve tok de i 6 mnd i svangerskapet.

Forandringene gikk tilbake etter fødselen.

Masse lykke til.

Det er veldig vanlig med celleforandringer i underlivet (livmorhals/tapp).. Det betyr IKKE at du har kreft, men noen celler er funnet som KAN være forstadie til kreft.. Avhengig av hvilket stadie de er i velger man noen ganger å fjerne de for å forhindre at de utvikler seg videre.. Når man er gravid er det større sjanse for et falsk positivt resultat..
Med andre ord, stress ned, snakk med legen din og legg en plan videre..

Jeg har hatt celleforandringer flere ganger, uten at det har betydd noe. Jeg har bare måttet inn til litt hyppigere celleprøver enn vanlig. Sist gang jeg hadde celleforandring var i begynnelsen av forrige svangerskap. Når jeg testet igjen ved 6-ukers kontrollen så var de gått tilbake.

Ikke tenk på det. Gå til ny kontroll ved endt svangerskap, og dersom det fortsatt er forandring, så må du i verste fall koniseres. Ikke noe farlig! [:)]

Jeg hadde celleforandring på livmorhalsen, og tok både prøvene og koniseringen mens jeg var gravid (visste ikek at jeg var gravid da).
Det gikk helt fint. Tok abort etter noen uker, av diverse årsaker, men hadde muligens gått bra uansett.
er nå i mitt andre svangerskap siden koniseringen og har ikke merket noe til det. Har i tillegg tatt flere kontrollprøver, men alle har vært fine.

Eg hadde celleforandringer før, under og etter svangerskapet. Var inne til konisering for fire uker siden, og det gjekk kjempe fint. Har ikke fått svar på prøven fra den delen av livmorhalsen de tok, men det sies jo at det tar år før det utvikles til kreft så da er eg optimist og tenker bare positivt [:)]

Dette er veldig vanlig, jeg har hatt det mange ganger! Det finns ulike stadier og de fleste er helt ufarlige:) Sov godt, det er ikke noe å være redd for![:D]

ORIGINAL: Pearl

Det er veldig vanlig med celleforandringer i underlivet (livmorhals/tapp).. Det betyr IKKE at du har kreft, men noen celler er funnet som KAN være forstadie til kreft.. Avhengig av hvilket stadie de er i velger man noen ganger å fjerne de for å forhindre at de utvikler seg videre.. Når man er gravid er det større sjanse for et falsk positivt resultat..

sign.

Også må jeg si at jeg blir helt matt av disse legene som sender ut sånne brev uten noen forklaring til folk. Skjønner de ikke at folk blir redde, eller?!

ORIGINAL: FancyPants

sign.

Også må jeg si at jeg blir helt matt av disse legene som sender ut sånne brev uten noen forklaring til folk. Skjønner de ikke at folk blir redde, eller?!

Noen i min omgangskrets hadde fått et sånt brev uten noen forklaring og hun gikk rundt i flere uker og trodde at hun hadde kreft. Spiste ikke, sov ikke... Heldigvis merka jeg at noe var galt og dro det utav henne, det var helt sykt å se forandringen etter at jeg fortalte at celleforandringer ikke er kreft, endelig kunne hun spise igjen. Helt sykt at legene ikke forklarer bedre.

For celleforandringer ER IKKE KREFT! Det kan bli det om mange år hvis man ikke passer på, men det er nettopp derfor det holdes øye med eller fjernes. Man har også ulike stadier, og grove celleforandringer er også bare forandringer, ikke kreft.

Jeg har også hatt celleforandring.

Heldigvis var gyn´n min flink til å skrive det litt tydeligere i brevet jeg fikk.

Det finner 3 typer celleforandringer

type 1: Helt normalt men er greit med en sjekk hver 6 mnd
Type 2: bør holdes mer under oppsyn og eventuelt gjøres noe med
type 3: Er kreft.

Hun skrev også ettertrykkelig neders at jeg hadde type 1 og at det IKKE var kreft.

Hei.
Jeg har hatt celleforandring grad 3.
Måtte rett inn å ta en konisering.
Da fjernet dem litt fra livmorhals og livmortapp.
Måtte først ta en celleprøve hos legen, så var jeg inne på sykehuset og tok biopsiprøver.
Legen min ringte meg.... Og jeg fikk brev i posten etterpå..

Dette var før jeg fikk sønnen min, og han ble født i uke 33+5.
Hadde premature rier i uke 26 og måtte ligge masse på sykehus.
Utenom dette, har det ikke hatt noe å si for meg [:)]
Nå må jeg inn å sjekke meg hver 6 mnd.

Trodde jeg hadde celleforandringer igjen for 1 år tilbake, men det var visst betennelse..
Så er mye som kan spille inn [;)]

ORIGINAL: FancyPants

sign.

Æ fekk også ett sånn brev da æ gikk på vgs, og va heilt ødelagt fram t e æ fekk ringt å snakka me lægen!Hu i skranken beklaga på det sterkeste og ment brevet va skreve utrolig dårlig...
Æ har hatt celleforandringa i mange mange år no, men ikke nå kreft[;)]

Har hatt det siden jeg var 14år...Er nå 22.. Har hatt både stadie en, to, og tre.
Er ikke kreft nei[;)]

Tusen takk for såå mange svar, smilet er på plass igjen nå [:)]
Var dårlig beskrevet brev ja, har fått snakket med legen nå.
Må bare inn og ta nye prøver for å holde øye med det...

Har vært så mye i dette svangerskapet! Har hatt tre gallesteins anfall siden eg ble gravid, så nå
vet vi nå ihvertfall att eg har det og.
Så kom dette brevet i går.... i tilegg kommer sjefen min sikkert til å sette seg under pulten og skrike når jeg
forteller om min ventende tilstand, for det er hennes største skrekk :-/

Men er nå gla og fornøyd likevel tenker eg [8D]

Back
Topp