Celledelingen stopper

Amalie22

Flørter med forumet
Jeg har hatt tre uttak. Får ut få egg. Eggene blir befruktet, utvikler seg litt, før det stopper opp.

Når det har skjedd hver gang, lurer jeg på om det er noe håp / mulighet (realistisk sett). Noen som har ligende erfaring eller har noe kompetanse på dette? Hva har dere gjort? Gitt opp? Prøvd noe annet? Gått for eggdonasjon? De av dere som har fortsatt - har det stoppet opp de neste gangene også eller er det noen som har lyktes?

Jeg har hatt tre uttak. Får ut få egg. Eggene blir befruktet, utvikler seg litt, før det stopper opp.

Når det har skjedd hver gang, lurer jeg på om det er noe håp / mulighet (realistisk sett). Noen som har ligende erfaring eller har noe kompetanse på dette? Hva har dere gjort? Gitt opp? Prøvd noe annet? Gått for eggdonasjon? De av dere som har fortsatt - har det stoppet opp de neste gangene også eller er det noen som har lyktes?
Har du fått noe svar fra legene eller embryologene på hvorfor de tror dette skjer?

Har de utviklet seg normalt hele veien fra start?

Vi måtte ha ICSI da ivf ikke funket (normal prøve fra mannen, mistenker harde skall på eggene), men på to uttak har eggene utviklet seg sakte fra dag 1. Få/ingen normalt befruktet på dag 1, utviklet seg sakte og stoppet opp før dag 5. Innsett av tredagers resulterte i tidlig SA.

Jeg brukte sommeren til å gå på masse tilskudd (q10, melatonin, omega 3, magnesium etc), pluss at vi byttet medisiner. På siste uttak fikk vi 14 normalt befruktet dag 1 og endte opp med 7 på frys + graviditet.

Etter to avbrutte forsøk og en tidlig spontanabort hadde jeg nesten gitt opp, men så kom mirakel-syklusen min.

Har du fått noe svar fra legene eller embryologene på hvorfor de tror dette skjer?
Nei, ikke noe ordentlig svar. Det må legges til at jeg er 41 og mannen min har nedsatt sædkvalitet. Så det er nok svaret, men skulle gjerne visst mer/hatt mer konkret info flr vi tar en beslutning på veien videre.

Vi måtte ha ICSI da ivf ikke funket (normal prøve fra mannen, mistenker harde skall på eggene), men på to uttak har eggene utviklet seg sakte fra dag 1. Få/ingen normalt befruktet på dag 1, utviklet seg sakte og stoppet opp før dag 5. Innsett av tredagers resulterte i tidlig SA.

Jeg brukte sommeren til å gå på masse tilskudd (q10, melatonin, omega 3, magnesium etc), pluss at vi byttet medisiner. På siste uttak fikk vi 14 normalt befruktet dag 1 og endte opp med 7 på frys + graviditet.

Etter to avbrutte forsøk og en tidlig spontanabort hadde jeg nesten gitt opp, men så kom mirakel-syklusen min.
Så flott! Hvilken medisin byttet du fra /til?

Har hatt ICSI vi også. Utviklet seg sakte fra dag 1 eller 2 forstod jeg det som. Og stoppet senere helt opp.

Så flott! Hvilken medisin byttet du fra /til?

Har hatt ICSI vi også. Utviklet seg sakte fra dag 1 eller 2 forstod jeg det som. Og stoppet senere helt opp.
Har PCOS uten at jeg vet om det har noen betydning. Gikk på metformin og myo-inositol fast gjennom alle forsøkene, så tror ikke de har hatt noe å si.

Jeg prøvde Rekovelle (avbrutt, ingen befruktning), Fostimon (avbrutt, sein befruktning og alle falt fra før dag 5) og Pergoveris (satt inn tredagers embryo, spontanabort og ingen på frys).

Etter 3 mnd pause (sommerferie) med masse fokus på god søvn, kosttilskudd og aktivitet ble jeg satt på Menopur. 11 dager med stimulering på 225 IE.

Vi fikk ut mange egg, totalt 19 stk. 16 av dem var modne og 14 egg var normalt delt dag 1. Altså en helt sinnsyk forbedring fra alle tidligere runder. Jeg ble ikke overstimulert og fikk dermed satt inn et tredagers embryo. Nå er embryoet blitt til en relativt stor mage i uke 33 :Heartred:Heartred

Legen og embryologen trodde nesten ikke sine egne ord da de så på papirene, overlegen skrev ned alle tilskuddene jeg hadde gått på i tilfelle det kunne hjelpe andre! Håper det ordner seg for deg, men skjønner at det føles håpløst. Jeg holdt på å gi opp selv, men sykehuset mente vi enda hadde ting igjen å prøve. Og her sitter jeg, en mnd unna permisjon og forhåpentligvis blir jeg endelig mamma om to mnd :Heartpink

Var det du selv som tok initiativ til all kosttilskuddet eller klinikken? :happy:

Var det du selv som tok initiativ til all kosttilskuddet eller klinikken? :happy:
Det gjorde jeg selv - men dobbeltsjekka med klinikken om noe av det jeg ville ta kunne gjøre noe skade. Klinikken var ærlig og sa at det var varierende forskning på disse kosttilskuddene, men hvis jeg følte at jeg gjorde noe så var der verdt forsøket. Jeg trengte bare at noe vippet i min retning heller enn andre veien. For alt jeg vet så var det kun medisinen som utgjorde forskjellen, men noe må ha skjedd på cellenivå her. Jeg velger å tro at tre måneder med kosttilskudd og masse aktivitet hjalp på :happy:

Menopur/Meriofert er en mer naturlig medisin enn Pergoveris som er kjemisk fremstilt. Det kan ha hatt betydning for deg, @Kinelill - men jeg har trua på en kombinasjon!

@Amalie22 Jeg ville snakket med embryologen å fått en bedre forklaring på hva som skjer med eggene. Er det kun delingen eller er det fragmentering også? Fragmentering kommer ofte av oksidativt stress og det kan hjelpe med tilskudd (anti-oksidanter) og ikke minst kosthold/trening. Jeg gikk fra å ha mye fragmentering, også i blastoene mine til å ikke ha noen ting. Det ble likevel ikke baby da, men krysser fingrene for neste runde :Heartred

Back
Topp