Celle forandring. Noen fler?

Jeg hadde celleforandringer etter en infeksjon i midten av tjueårene. Legen sa det var vanlig og ikke alvorlig, men det må sjekkes opp etter en tid pga det også kan være tidlig tegn på kreft f.eks. Men som regel er det helt uskyldig og retter seg opp selv. Mine prøver var helt normale ett halvt år etterpå. Men jeg ble også livredd da jeg fikk det brevet fra legen

Veldig skummelt. skal til min fastlege 7 februar tenkte å ta det opp med han da å høre hva han sier. Tuuuuusen takk for svar alle sammen :)

oj to ganger. Jeg kan ikke så mye om dette , ble bare veldig skremt :)

Haha leser mitt innlegg nå å ser jeg har skrevet operasjonen er helt smertefull... haha der skulle stå smerteløs, altså d gjør ikke vondt ;)

Jeg tar hvert 2 år. Legen sier hvert 3, men syntes det er best. Tatt etter hver fødsel og kommer til å gjøre det denne gangen også:) Studerte i Dk og da tok jeg hvert år.

Tok du celleprøven nå i graviditeten? Jeg fikk beskjed om at det var for risky og at de helst ikke ville pelle "oppi der" om det ikke var nødvendig..

Jeg hadde celleforandringer på en prøve jeg tok for mange år tilbake, den neste prøven jeg da tok hadde det normalisert seg igjen. Godt at sånt blir fulgt opp, men jeg ville ikke blitt bekymret ;)

Tok du celleprøven nå i graviditeten? Jeg fikk beskjed om at det var for risky og at de helst ikke ville pelle "oppi der" om det ikke var nødvendig..

Jeg hadde celleforandringer på en prøve jeg tok for mange år tilbake, den neste prøven jeg da tok hadde det normalisert seg igjen. Godt at sånt blir fulgt opp, men jeg ville ikke blitt bekymret ;)
Den beskjeden har jeg også fått av legen, så derfor jeg alltid har tatt prøven etter graviditeten.

Oj hos meg sa de at det var normalt og ikke farlig med å ta celle prøve

Ja, i dag fikk jeg også telefon om lette celleforandringer. Skal ta ny prøve om 6 mnd, så det blir nok etter fødsel for min del.

Jeg ser det er litt ulik praksis angående hvor ofte man skal kontrolleres, men jeg tenker at det kanskje kan ha med celleforandringens art å gjøre? Det er jo rimelig stor forskjell på hver 6 uke og hver 6. mnd, regner med at det ikke er så stor forskjell retningslinjene på de ulike sykehusene.....

Jeg trodde også at det var risky å ta celleprøve under et svangerskap, men både fastlegen min og gynekologen på sykehuset har sagt at det ikke er farlig. De holder seg langt fra selve åpningen og livmorhalstappen. Celleprøve blir også tatt med en pinne som har veldig myke "hår" på enden, så det er ikke en spiss som mange tror. Jeg har tatt en prøve nå i svangerskapet og må ta hvertfall 1 til!

Jeg har også tatt en prøve nå i dette svangerskapet, fikk brev fra legen om at hun henviser meg til gynekolog for å ta vevsprøve da prøven ga utslag på celleforandringer. Måtte visst inn ganske kjappt og sto det, men kan ha noe med at jeg ignorerte en prøve for 4 år siden som ga utslag. Sjekket aldri opp i det etter fødsel.

Men jeg har også hørt at det er ganske vanlig med celleforandringer, tar det foreløpig med ro.

Back
Topp