Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Uff, lite hyggelig beskjed å få er det første gangen du har tatt celleprøve? Jeg tok sist svangerskap (nesten 3 år siden prøven ble tatt) så sa derfor at jeg ikke trengte å ta på ny dette svangerskapet... Men hvor ofte bør/skal man ta egentlig?
Såpass ja.. kanskje det ikke er så mye de kan gjøre nå mens du er gravid, og at du derfor må vente til etter ungen er født? Jeg ville snakket ordentlig med fastlegen min om dette og kanskje også jordmor slik at du ikke går å bekymrer deg for dette hele svangerskapet. Detter jo ikke sikkert det er så farlig som du tror?Jeg har tatt det mange ganger. Hvert år
Da skal jeg ta opp dette med gyn når jeg skal på ny ul om en uke. Det er vel gyn som tar celleprøve, eller?Oi, det er jo helt feil!! En skal ta annethvert år, og hvertfall etter en har fått barn! Ikke for å skremme deg eller noen andre, men det kan jo skje en forandring på 3 år og du burde ha tatt en celleprøve nå. Jeg hadde lette celleforandringer før dette svangerskapet, de vil følge meg opp nå fordi gravidhormoner gjør at slike ting kan vokse seg større!
Oi, det er jo helt feil!! En skal ta annethvert år, og hvertfall etter en har fått barn! Ikke for å skremme deg eller noen andre, men det kan jo skje en forandring på 3 år og du burde ha tatt en celleprøve nå. Jeg hadde lette celleforandringer før dette svangerskapet, de vil følge meg opp nå fordi gravidhormoner gjør at slike ting kan vokse seg større!
Det er hvert tredje år man får innkallelse, jeg fikk velge selv om jeg ville ta nå 2,5 år siden sist, eller på etterkontroll etter fødselen, valgte å vente.
Etter en har fylt 25 år får en innkallelse hvert 2. eller 3.år, men om en har hatt kjønnssykdommer (feks kjønnsvorter) eller fått barn skal en ta annethvert år. Aldri hørt noe annet enn det..? Uansett så bør en ta celleprøve før et svangerskap eller i svangerskapet dersom det er 3 år siden sist!!!
Hmm, ser det er litt ulik praksis. Det beste er jo selvsagt om legen ikke er bekymret, det er jo et bra tegn. Men bare for å ta meg som eksempel så tok jeg cellerprøve som var helt fin for to år siden. Tok en nå før jeg ble gravid og den viste lette celleforandringer. Gynekologen som jeg var hos på kontroll ga uttrykk for at dette kan bli til kreft i et svangerskap pga hormonene. Så jo - det går an å utvikle kreft på under 3 år!
Celleforandringer er veldig vanlig så du trenger ikke bli redd.. jeg har hatt grad 3 to ganger å fått operert ut de delene av livmorhalsen som var berørt, operasjonen er helt smertefull å kun under lokalbedøvelsebå tar omtrendt 5 minutter ingenting å frykte dersom du vil ha mer spesifikk info kan du sende meg en pm varm klem