Celle forandring. Noen fler?

tyren86

Forelsket i forumet
Var å tok tidelig ul og celleprøver for to uker siden ca. I dag fikk jeg brev om at det var celleforandring og at jeg må på kontroll etter fødsel. Veldig skremmende. Noen fler som har opplevd dette?

Jepp, jeg må følges opp i svangerskapet. Har allerede vært på en kontroll på sykehuset og tatt ny celleprøve. Neste kontroll er midt i svangerskapet og må ta ny celleprøve da også. For å forsikre at det ikke blir kreft! Synes det er rart de ikke følger deg opp...?!

synes jeg også. blir bekymret jeg.mfikk brev i dag. Skummelt

Uff, lite hyggelig beskjed å få :( er det første gangen du har tatt celleprøve? Jeg tok sist svangerskap (nesten 3 år siden prøven ble tatt) så sa derfor at jeg ikke trengte å ta på ny dette svangerskapet... Men hvor ofte bør/skal man ta egentlig?

Jeg har tatt det mange ganger. Hvert år

Uff, lite hyggelig beskjed å få :( er det første gangen du har tatt celleprøve? Jeg tok sist svangerskap (nesten 3 år siden prøven ble tatt) så sa derfor at jeg ikke trengte å ta på ny dette svangerskapet... Men hvor ofte bør/skal man ta egentlig?

Oi, det er jo helt feil!! En skal ta annethvert år, og hvertfall etter en har fått barn! Ikke for å skremme deg eller noen andre, men det kan jo skje en forandring på 3 år og du burde ha tatt en celleprøve nå. Jeg hadde lette celleforandringer før dette svangerskapet, de vil følge meg opp nå fordi gravidhormoner gjør at slike ting kan vokse seg større!

Er under 25, men de fant unormale celler som da tok 4 mnd før jeg ble sjekket igjen på sykehuset. Da var jeg i uke 9 og skulle egentlig ha blitt konisert, men det skal gjøres når lille er kommet ut.

Jeg har tatt det mange ganger. Hvert år
Såpass ja.. kanskje det ikke er så mye de kan gjøre nå mens du er gravid, og at du derfor må vente til etter ungen er født? Jeg ville snakket ordentlig med fastlegen min om dette og kanskje også jordmor slik at du ikke går å bekymrer deg for dette hele svangerskapet. Detter jo ikke sikkert det er så farlig som du tror?

Oi, det er jo helt feil!! En skal ta annethvert år, og hvertfall etter en har fått barn! Ikke for å skremme deg eller noen andre, men det kan jo skje en forandring på 3 år og du burde ha tatt en celleprøve nå. Jeg hadde lette celleforandringer før dette svangerskapet, de vil følge meg opp nå fordi gravidhormoner gjør at slike ting kan vokse seg større!
Da skal jeg ta opp dette med gyn når jeg skal på ny ul om en uke. Det er vel gyn som tar celleprøve, eller?

Det er hvert tredje år man får innkallelse, jeg fikk velge selv om jeg ville ta nå 2,5 år siden sist, eller på etterkontroll etter fødselen, valgte å vente.

Synes også det er rart at du ikke blir fulgt opp under svangerskapet tyren86, min gynekolog sa nemlig at det var vanlig med kontroller ned til hver 6 uke hvis man hadde celleforandringer under svangerskapet, men er sikkert litt ulik praksis ut fra hvilke celleforandringer man finner? (og som jeg skrev over: jeg tok ikke celleprøve en gang)

Jeg har aldri hatt celleforandringer selv, men hos de aller fleste jeg kjenner som har hatt det har det vært helt uskyldig.

Det er hvert tredje år man får innkallelse, jeg fikk velge selv om jeg ville ta nå 2,5 år siden sist, eller på etterkontroll etter fødselen, valgte å vente.

Etter en har fylt 25 år får en innkallelse hvert 2. eller 3.år, men om en har hatt kjønnssykdommer (feks kjønnsvorter) eller fått barn skal en ta annethvert år. Aldri hørt noe annet enn det..? Uansett så bør en ta celleprøve før et svangerskap eller i svangerskapet dersom det er 3 år siden sist!!!

Etter en har fylt 25 år får en innkallelse hvert 2. eller 3.år, men om en har hatt kjønnssykdommer (feks kjønnsvorter) eller fått barn skal en ta annethvert år. Aldri hørt noe annet enn det..? Uansett så bør en ta celleprøve før et svangerskap eller i svangerskapet dersom det er 3 år siden sist!!!

Min gynjekolog er veldig klar over at jeg har fått barn i mellomtiden, sit jeg tok celleprøve var på etterkontrollen etter førstemann (sen etterkontroll), var på etterkontroll hos henne også etter andremann, men tok ikke celleprøve da og jeg fikk selv velge å utsette den til litt over 3 år nå. men kan være forskjellig praksis.

Jeg hadde også celleforandringer ved svangerskap i sist svangerskap altså i 2008, fikk da beskjed om å ta ny celleprøve etter fødsel.

Det gjorde jeg ikke og har ikke tatt ny før i dette svangerskapet, så nå er jeg spent på resultatene....

Fikk brev i posten i høst om at det nå var 3 år siden sist celleprøve, og at jeg skulle bestille time til fastlege for ny. Hun sa at jeg kunne vente med den til et halvt år etter fødselen så lenge jeg ikke hadde hatt celleforandringer før... men burde jeg ikke ta den når den skal? Hmm.. Skal til jm på kontroll i uke 16. Får høre om hun vet noe om sånt.

Hmm, ser det er litt ulik praksis. Det beste er jo selvsagt om legen ikke er bekymret, det er jo et bra tegn. Men bare for å ta meg som eksempel så tok jeg cellerprøve som var helt fin for to år siden. Tok en nå før jeg ble gravid og den viste lette celleforandringer. Gynekologen som jeg var hos på kontroll ga uttrykk for at dette kan bli til kreft i et svangerskap pga hormonene. Så jo - det går an å utvikle kreft på under 3 år!

Celleforandringer er veldig vanlig så du trenger ikke bli redd.. jeg har hatt grad 3 to ganger å fått operert ut de delene av livmorhalsen som var berørt, operasjonen er helt smertefull å kun under lokalbedøvelsebå tar omtrendt 5 minutter ingenting å frykte :) dersom du vil ha mer spesifikk info kan du sende meg en pm :) :) varm klem

Hmm, ser det er litt ulik praksis. Det beste er jo selvsagt om legen ikke er bekymret, det er jo et bra tegn. Men bare for å ta meg som eksempel så tok jeg cellerprøve som var helt fin for to år siden. Tok en nå før jeg ble gravid og den viste lette celleforandringer. Gynekologen som jeg var hos på kontroll ga uttrykk for at dette kan bli til kreft i et svangerskap pga hormonene. Så jo - det går an å utvikle kreft på under 3 år!

det jeg er litt redd for. Siden det er så mye hormoner i svangerskapet

Celleforandringer er veldig vanlig så du trenger ikke bli redd.. jeg har hatt grad 3 to ganger å fått operert ut de delene av livmorhalsen som var berørt, operasjonen er helt smertefull å kun under lokalbedøvelsebå tar omtrendt 5 minutter ingenting å frykte :) dersom du vil ha mer spesifikk info kan du sende meg en pm :) :) varm klem

oj to ganger. Jeg kan ikke så mye om dette , ble bare veldig skremt :)

Back
Topp