Cavalier King Charles Spaniel?? :) Erfaringer?

Jeg har aldri eid, men noen fjerne slektninger har kennel hvor de driver med oppdrett av denne rasen. Så hver sommer har i barndommen har jeg vært med slike hunder. Som 10 åring gikk jeg med 7-8 hunder samtidig i bånd.
Jeg elsker rasen, og syns de er utrolig vakre. Og passer godt med barn etter egen erfaring :)

en venninde hadde en slik.    matvrak.   stjal det meste han fikk tak i.  og fikk ofte ørebetennelser.
det er det jeg husker  hehe
men han var kosete og snill

jeg fikk en cavalier når jeg var 9 og pappa har en nå :) bare gode tanker om rasen :) bortsett fra at de røyter mye. det gjorde iallefall vår :P

Det eneste jeg har hørt og så vidt lest er at det er en del sykdommer på rasen?
Correct me if i'm wrong :P

Kristine79:

Nesj, har jo egentlig ingen erfaring med rasen selv, annet enn at jeg har møtt noen som har slike hunder, og synes jo de er helt fantastiske. :)
Vi er selv oppvokst med engelsk settere og labrador, og har bare gode ting å si om dem altså, men vi driver ikke med jakt eller annen aktiv trening, og vil derfor se oss etter en annen type hund.
Vi er intr. i en familiehund som funker fint med barn, som er aktiv, liker turer i skog og mark, og gjerne er ei helg på hytta :)
Hvordan er de i forhold til oppdragelse, sykdommer, gemytt, levetid osv osv??

Jeg har hatt en sånn hund. Det er faktisk snakket om at den rasen skal bli forbudt i Norge fordi de er så avlet frem og får mye sykdommer. Vår hund var syk hele livet og måtte til slutt ta den når den var full av kreft 7 år gammel.
De er heeelt nydlige og rolige hunder, men tenk deg godt om og pass godt på.

Jeg har en 8 år gammel hann Cavalier, Emil, Han er snill som dagen er lang. Aldri vært borti en mer tolmodig hund. Kan gjøre hva vi vil me han, han klager aldri. Var veldig spent på hvordan han kom til å takle at det kom et nytt familie medlem i hus men det har gått såååå fint. Otilie prikker og "plager" (vi gir henne selvfølgelig ikke lov til det) og han sier aldri et ord. Går bare å legger seg en annen plass når han er lei.
Han bråker en del ute på tur når vi treffer andre hunder. Det er ganske slitsomt.

De røyter MYE så vi går å klipper han med jevne mellomrom. Ellers så stemmer det at de har en del sykdommer og plager. De aller fleste får bilyd på hjerte men den kan de like gjerne dø med som av. I nyere tid er det dukket opp en ny sykdom som kalles SM. ( http://www.syringomyelia.no/ )

Anbefaler deg å lese litt på http://www.cavalierklubben.no/ og snakk med flere oppdrettere.

vi har hatt tre stykker. Det er en hund jeg ALDRI skal ha igjen!

De er avlet istykker... bare sykdommer med de. Nyrer,hjerter,knær.hofter,øyer og ører for å nevne noe...

Nei, jeg ville gått for noe som ikke var poppis rase... Velger man det, kan man ta seg faen på at halvparten av alle bikkjene i kullet er "feilvare"... og da snakker jeg ikke om småskavanker.. men alvorlige feil som tilsier avlivning.  Selvom man velger fra seriøs oppdretter. Enten velge seg en anna rase, eller la'vær.. Men det er nå min mening. :)

Vi har for øvrig en av de tre nå... den er for liten iforhold til rasen, den har øye problemer, øreproblemer og noe tull med beina. Den er to år og kjøpt fra "seriøs" forhandler til full pris.

De andre vi hadde hadde patella luxasjon, hd, øye og øre trøbbel, nyresvikt og hjertefeil. Avlivet før fylte åtte år. Dessuten ble de agressive pga smerter.

MEN, hadde de vært litt mer sparsomlig og fornuftig avlet på, så hadde rasen vært tipp-topp :)

Må si meg enig med fler over her.

Ville aldri hatt denne rasen, grunnet masse sykdommer.

OK, nei da må vi vel heller se etter en annen rase.. :( Synd med så mye overavling altså.. 
Er jo ikke bare CKCS som er avlet ihjel..

Meld deg inn i cavalierforumet, så får du litt mer nyansert bilde av rasen ;) Min er forøvrig helt frisk, snart 8 år gammel.

Kan sende deg link om du er interessert.

Moren min driver oppdrett av denne rasen, og jeg har ikke et vondt ord å si om Cavalieren. Jeg har selv hatt flere, og jeg synes dette er en utrolig herlig hunderase!

Som med alle andre populære raser, har det når blitt mange seriøse og useriøse oppdrettere på denne rasen, noe som jo gjerne vil resultere i at noen linjer er spesielt utsatte for sykdommer, men dette gjelder absolutt IKKE alle!
Moren min har drevet med cavalier i maaange år, og det er svært sjelden hun har hatt hunder som har vært syke.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp ang. rasen, og kontakte en seriøs oppdretter, som har satt seg godt inn i sykdomsbildet og linjer på rasen. 
Etter å ha lest det du lister opp som ønsker for en hund, vil jeg påstå at Cavalieren må være den perfekte hunderase for deg og din familie!

Lykke til!

vi har cavalier, og heldigvis har den vært frisk. ale hundene fra oppdretteren ila 10 år har vært frisk, klart det har vært småting, men det er det i alle hunderaser.
verdens roligste, sprekeste, barnevennlige hund.

Back
Topp