Carl I Hagen....

Det er jeg forsåvidt enig i, men sønnen min har ikke lært seg morsmålet ennå, han klarer ikke å snakke,, han kan kun noen ord ( pappa, mamma, bror , tante) og nå hat vi tatt han til åpen barnehage to ganger i uka, ja da har han lært seg tre norske ord ( hoppe, drikke, kom) og da har vi gått der i cla tre uker! Han lærer fort andre språk, tru meg! Og jeg vil jo at han skal lærer begge språket, men viktigst med morsmålet for han har besteforeldre som ikke snakker norsk.. Jeg syns det er greit å sende barn til barnehagen, men det burde en og hver bestemme dette! Utanlandsk politikk står veldig sterkt ute i dagslivet nå, de burde ikke fokusere seg på alt negative. Alt er ikke galt det utenlandske gjør!
Jeg mener vi også har mye å lære av alle kulturer på godt og vondt. men intregering er viktig, veldig viktig for samfunnet. Og samfunnet er jo oss mennesker med alle ulike kulturer, det vi skal møtes på å ha felles er jo kommunikasjon altså språket. Får du inn 2 elever i en 1 klasse på 30 som ikke kan norsk, så er det ikke bare de 2 elevene som blir hengende etter, det vil ha påvirkning for hele klassen. Flerspråklige barn lærer ofte litt senere å snakke rent, men derimot blir de utrolig dyktige på språk og på å lære flere språk senere.
Jeg mener ikke at alle barn må begynne i bhg som 3 åringer, men de barna som ikke snakker norsk bør ha et år i bhg før skolen. Det synes jeg bør være obligatorisk for barnas del, i bhg har de flere ansatte og bedre muligheter til å følge opp enn på skolen. Jeg leste engang en historie skrevet av et barn som begynte på en skole uten å kunne språket, dette var et eldre barn. Men kan du tenke deg hvor forferdelig det er å sitte i et rom fullt av fremmede barn og fremmed voksen uten å forstå noe som helst om hva som blir sagt eller hva som forventes av deg.. Og hvordan oppfatter de andre barna dette barnet?
Jeg er veldig for at foreldrene skal kunne ta de valg for sine barn som er riktig, men akkurat dette mener jeg ikke er riktig at foreldre skal få velge fordi det påvirker så mange. Jeg er også veldig for alternativer, altså mulighet for norskundervisning, språk klubb ol. Men målet må være at alle som begynner i første klasse kan utrykke seg til en viss grad på norsk.
 
Back
Topp