c-vitamin

ZombiElla

Elsker forumet
Er det noen som vet om det er farlig å ta høye doser c-vitamin??
Er nemlig blitt veldig forkjølt, og håper på å bli fort frisk..

Nope.. det som blir til overs skilles ut med urinen! men, det beste er å kjøpe kapsler med 1g c-vit. Bruker du brusetabl er det "flyktige c.vit!.. mye forsvinner...
Kan hende du blir dårlig i magen, da er det på tide å stoppe ;)

åååååå..at jeg ikke har tenkt på det...[>:]
Jeg som alltid stopper forkjølelse med brusetabletter på 1g fra Sverige.
Og nå sitter jeg her forkjøla og kvalm... blææ

Fant dette:

Anbefalt daglig inntak av C-vitamin

voksne 60 milligram
gravide 70 milligram
ammende 90 milligram
barn (økende etter alder) 30-50 milligram.
Generelt kan man tåle opp til 4 gram C-vitamin per døgn. Spiser du 200 milligram C-vitamin, opptas kun ca. 4/5 av dette. Spiser du større mengder, nedsettes opptaket ytterligere.

Røykere har nesten dobbelt så stort behov for C-vitamin, som ikke-røykere, grunnet nedsatt opptak.

Overdosering skjer kun sjelden, da kroppen utskiller overskudd av C-vitamin gjennom urinen.

Ved inntak av over 2 gram C-vitamin daglig, kan kvalme, diaré oppstå og det er risiko for nyresten. Det er dessuten sett tilfeller av blærebetennelse.

Hvis man plutselig stopper inntak av store doser C-vitamin etter at man har holdt på med det over lengere tid, kan det gi symptomer på C-vitamin mangel.
Det er en utbredt oppfatning at store mengder C-vitamin hjelper mot forkjølelse. Noen tar helt opp til 1-2 gram pr. dag. Man har imidlertid ikke kunnet dokumentere slik effekt
man tar som regle c-vitamin for å forebygge en forkjølelse. Det hjelper lite når man allerede er forkjøla tror jeg.

Det stod også at det ikke var anbefalt for gravide å ta mer enn 100 mg c-vitaminer siden man plutselig kan få symptomer på c-vitaminmangel.
Men det kan også føre til fosterskader om man har c-vitamin mangle.
Jeg ville tatt c-vitamin mer måte altså ikke for mye og heller ikke for lite.

Jeg har aldri hatt problem med inntak av 2g tidligere på en dag. Og gravide skal visst ha mer enn vanlige voksne, så da går det sikkert bra. Er bare for sent for min del nå gitt.

er mange meninger rundt dette også.. som alt annet.. Men, c-vit er jo en slik vitamin som skiller seg ut når det er blitt for mye i kroppen.. så ser ikke faren ved ihvertfall 2g.
Jeg hadde putta i meg[8D] På butikken får du kjøpt nypeestrakt, liten glasskrukke. Den er fin å bruke som te om man kjenner forkjølelsen kommer! en god t.skje i en kopp :) Smaker godt også[:)]

Back
Topp