cøliaki

PrincessMom

Flørter med forumet
Mange her som har cøliaki?

Jeg mistenker sterkt at jeg har det. Så nå har jeg nettopp bestilt time hos legen.. Kommer til å begynne å hylgrine hvis det stemmer at jeg har det. Jeg er utrolig glad i mat og veldig glad i å lage mat og å bake. Jeg elsker Musli, pizza, øl,pasta, boller, osv. kan ikke forestille meg et liv uten det rett og slett [:(]

Dere som har cøliaki, hvordan går det for dere å leve med dette? Er det utrolig tungvindt i hverdagen? Har dere noen bra produkter eller oppskrifter å anbefale meg?

Jeg har ikke time hos legen før om halvannen uke, så tenkte å prøve å prøve å holde meg unna gluten og hvete frem til da for å se om slappheten, oppblåstheten og mageknipene går over da. Så trenger mange tips til hva jeg kan spise.

Hvis symptomene er slapphet, oppblåsthet og mageknip så kan det også være melkeintoleranse..

Håper det ikke er noen av delene!

Lykke til.[:)]

Har du prøvd å google det? Ligger ute en mengde nettsteder med info og tips ift kosthold og oppskrifter.

Og det finnes jo en del glutenfrie produkter, til og med glutenfritt mel - vil tro det ikke blir så ille. Og det er vel verdt det, om du får en bedre hverdag uten magetrøbbel?

Lykke til! og god bedring [:)]

ORIGINAL: fairy

Hvis symptomene er slapphet, oppblåsthet og mageknip så kan det også være melkeintoleranse..

Tusen takk [:)]

Symptomene kommer selvom jeg holder meg unna melk [:(]

ORIGINAL: Ihne

ORIGINAL: PrincessMom

ORIGINAL: fairy

Tusen takk [:)]

Symptomene kommer selvom jeg holder meg unna melk [:(]

Holder du deg unna ALT med melk? for det er melk i det utroligste[8|]
Det gjelder jo også ost.

Pleier å bli veldig dårlig etter frokost. Til frokost spiser jeg noen rundstykker, de innholder ikke melk. Jeg har jo ofte ost på da, men får symptomer hvis jeg f.eks har skinke på istedenfor [&:]

ORIGINAL: mammantilenengel

ORIGINAL: nijntje

her har både jeg og gutten det. jeg har kuttet ut tacolefsene  og lasagneplatene,og spagettien og ris. fordi dette var noe som gjorde meg kjempe dårlig.men heldigvis så finnes det  gode alternativ i glutenfrivarer. så det går bra. lite tips er . kjøp havrebrød (der finnes glutenfrie på rema). de er bedre enn noe glutenfrie brød man kjøper i butikk. de bruker å være frossne og oppskåret og smaker dritt.  jeg avstår ikke hundreprosent fra alt med gluten. noe klarer jeg ikke å holde meg unna. så får jeg bare bruke litt ekstra tid på do etter ett slikt måltid. [8D] gutten derimot får utseltt over hele kroppen om han spiser noe han ikke tåler. så han er hundreprosent glutenfri
er ikke det litt dumt for tarmtottene dine? at du spiser jevnlig gluten?

gubben har det og spiser null

det brødet på rema må jeg spørre han om han har prøvd. takk for tips..[:)]

jeg har  nok ikke tarmtotter,har alltid spist gluten mat. var i år jeg  fikk vite at jeg har cøliaki. har aldri tenkt på det selv.

har du ikke tarmtotter?[8|]

har ei datter på 8 med cøliaki..
ei omstilling tel å bynne med, men går seg veldig fort til.
glutenfri bakst oppfører og smaker litt annerledes, men forskjellen e' ikke SÅ stor.
Skal sjøl utredes for cøliaki. det meste kan bakes uten gluten :)

ORIGINAL: 3xS

her har både jeg og gutten det. jeg har kuttet ut tacolefsene  og lasagneplatene,og spagettien og ris. fordi dette var noe som gjorde meg kjempe dårlig.men heldigvis så finnes det  gode alternativ i glutenfrivarer. så det går bra. lite tips er . kjøp havrebrød (der finnes glutenfrie på rema). de er bedre enn noe glutenfrie brød man kjøper i butikk. de bruker å være frossne og oppskåret og smaker dritt.  jeg avstår ikke hundreprosent fra alt med gluten. noe klarer jeg ikke å holde meg unna. så får jeg bare bruke litt ekstra tid på do etter ett slikt måltid. [8D] gutten derimot får utseltt over hele kroppen om han spiser noe han ikke tåler. så han er hundreprosent glutenfri

jeg har  nok ikke tarmtotter,har alltid spist gluten mat. var i år jeg  fikk vite at jeg har cøliaki. har aldri tenkt på det selv.

Ved cøliaki så utslettes tarmtottene ved inntak av gluten.
Tarmtottene er de som tar opp hovedmengden av næringen i maten. uten tarmtotter nyttegjør man seg ikke av maten.
Men..kun kort tid etter man starter med glutenfri kost begynner tarmtottene og fungere som før.

ORIGINAL: tindra

ORIGINAL: 3xS

Ved cøliaki så utslettes tarmtottene ved inntak av gluten.
Tarmtottene er de som tar opp hovedmengden av næringen i maten. uten tarmtotter nyttegjør man seg ikke av maten.
Men..kun kort tid etter man starter med glutenfri kost begynner tarmtottene og fungere som før.
ikke sant.. er jo regelrett litt dumt å ikke spiser glutenfritt om man har cøliaci, fordi det går utover næringen du faktsik får i deg av det du spiser..
[&:]

Ja. det e' idiotisk jort!!!

Jeg har levd uten melk og gluten i snart 6 mnd og det er kjempe deilig!!! har jukset litt på melk,(ost) men prøver å la være.

Jeg synes ikke erstatningsproduktene er så gode så jeg pleier for det meste spise okse kjøtt, kylling, tunfisk, laks, ris, egg, poteter, bønner, alle slags grønnsaker, olje og litt majones. Nøtter og mandler + frukt. Glutenfri musli og soyamelk. Hender jeg baker glutenfrie rundstykker og har gjerne et glutenfritt brød i frysern.
Tar også en del kosttilskudd fordi jeg ble fryktelig slapp i begynnelsen.

Har fått kjempe fin hud og kroppen endrer seg. konsistensen på fettet på kroppen har endret seg...rart men spennende.
tennene blir hvitere. Bedre form. fin farge i ansiktet, bedre hukommelse og større fokus på det man driver med.
++ masse

Har hørt at folk som er litt deprimerte, tungsindige eller sliter psykisk bør slutte med melk og gluten.

ORIGINAL: Årolilja

Jeg har levd uten melk og gluten i snart 6 mnd og det er kjempe deilig!!! har jukset litt på melk,(ost) men prøver å la være.

Jeg synes ikke erstatningsproduktene er så gode så jeg pleier for det meste spise okse kjøtt, kylling, tunfisk, laks, ris, egg, poteter, bønner, alle slags grønnsaker, olje og litt majones. Nøtter og mandler + frukt. Glutenfri musli og soyamelk. Hender jeg baker glutenfrie rundstykker og har gjerne et glutenfritt brød i frysern.
Tar også en del kosttilskudd fordi jeg ble fryktelig slapp i begynnelsen.

Har fått kjempe fin hud og kroppen endrer seg. konsistensen på fettet på kroppen har endret seg...rart men spennende.
tennene blir hvitere. Bedre form. fin farge i ansiktet, bedre hukommelse og større fokus på det man driver med.
++ masse

Har hørt at folk som er litt deprimerte, tungsindige eller sliter psykisk bør slutte med melk og gluten.

Akkurat hva jeg trengte å høre nå. Tuuusen takk! You made my day [:)]

Ikke spis noe som helst gluten om du har cøliaki...

Kjenner ei som var ung og ga faen, hun har livet hengende i en tråd nå. Alle tarmtottene er ødelagte, så hun sliter veeeldig ja.

ORIGINAL: _Snepsi_

Må bare legge til at Corona (øl) er glutenfri[8D]. Men dyr da..

Ja det er sant [;)] Så blir nok mye Corona fremover gitt [:)]

Det er nok en liten omstilling kan jeg tenke meg - om du har det - men etter å ha hatt et barn som skulle spise bl.a glutenfritt for en periode er erfaringene mine at det går godt an om man bare setter seg litt inn i det[:)]

Det finnes bl.a glutenfri pasta - litt annerledes i konsistensen, men det finnes, og dersom du bor i nærheten av en butikk med stort utvalg mat pleier det ofte være gode alternativ til annen mat også.[:)]

Har forresten fått god hjelp fra kokebok på CD-rom der man krysser ut hva man ikke skal ha i oppskriftene og vips kommer det opp "skreddersydde" oppskrifter. Den er å få kjøpt på www.minmat.no

om du skal teste for cøliaki må du IKKE slutte å spise gluten!!!!! Da får de ikke testet deg!!

ORIGINAL: nothernstar

om du skal teste for cøliaki må du IKKE slutte å spise gluten!!!!! Da får de ikke testet deg!!

Skulle akkurat til å skrive det!!![;)]

Du har cøliaki og gluten intoleranse da. Trenger ikke være cøliaki. Håper du får svar hos legen[;)]

ORIGINAL: *Schmoopy*

Ikke spis noe som helst gluten om du har cøliaki...

Kjenner ei som var ung og ga faen, hun har livet hengende i en tråd nå. Alle tarmtottene er ødelagte, så hun sliter veeeldig ja.

Jeg var på et foredrag med en professor fra riksen, som går for å være han som har mest peil på cøliaki (husker selvfølgelig ikke navnet..[8D]) Han sa at man faktisk kan dø av cøliaki[&:]. Dvs. hvis man har det og ikke lever glutenfritt.. Så mine døtre, som har cøliaki, får 100% glutenfri mat. Min svigerfar og bror har også cøliaki. De var litt som en av innleggene her, og slurvet litt med glutenet. Men etter at jeg fortalte om dette foredraget, har jeg klart å omvende dem[:)] jeg skjønner at det er vanskelig, og iallefall hvis en ikke får noen merkbare plager. Men det er livsfarlig i lengden, tarmtottene bygges jo ikke opp igjen, og kroppen tar ikke til seg næring[:(] Det finnes masse produkter på markedet som er glutenfritt, og med litt tilvenning og velvilje , smaker det faktisk veldig godt. [:)]
Tar gjerne imot pm for spørsmål, oppskrifter eller tips!![:)]
Lykke til!!![:)]

ORIGINAL: PrincessMom

Mange her som har cøliaki?

Jeg mistenker sterkt at jeg har det. Så nå har jeg nettopp bestilt time hos legen.. Kommer til å begynne å hylgrine hvis det stemmer at jeg har det. Jeg er utrolig glad i mat og veldig glad i å lage mat og å bake. Jeg elsker Musli, pizza, øl,pasta, boller, osv. kan ikke forestille meg et liv uten det rett og slett [:(]

Dere som har cøliaki, hvordan går det for dere å leve med dette? Er det utrolig tungvindt i hverdagen? Har dere noen bra produkter eller oppskrifter å anbefale meg?

Jeg har ikke time hos legen før om halvannen uke, så tenkte å prøve å prøve å holde meg unna gluten og hvete frem til da for å se om slappheten, oppblåstheten og mageknipene går over da. Så trenger mange tips til hva jeg kan spise.

alt dette kan du spise/drikke selvom du har cøliaki[:)]

Back
Topp