Bæremeis

Sjokolade

Gift med forumet
Julikulene 2020
Fins jo 1000 forskjellige ting å bære babyen i.

Hvilke bæremeiser har dere god erfaring med? Trenger ikke nødvendigvis å være fra spedbarnsstadiet.
Jeg elsker selv å gå på topptur og ønsker å ta med gutten i magen så tidlig som mulig med meg på tur. Men kan være greit med bæremeis hvis man skal i andre ting også, ikke bare friluftsliv:)

Ser ikke for meg noe... ønsker å finne noe bra liksom.
 
Anbefaler å prøve sjæl og ikke se på hva andre syns er gode å bruke. Vi kjøpte en bergans tror jeg det var, fordi "alle" hadde den og likte den. Men den satt ikke så godt på meg av diverse grunner. Prøvde sikkert 10 stk når vi skulle kjøpe ny igjen, og det tok tid før vi fant en både jeg og mannen likte :p
Samme greia med bæresele/sjal om du skal ha det. Kan seff se på anbefalinger og sånn, men til syvende og sist er det kroppen til bæreren som avgjør hvor gode de er. Og babyen så klart :p
 
Anbefaler å prøve sjæl og ikke se på hva andre syns er gode å bruke. Vi kjøpte en bergans tror jeg det var, fordi "alle" hadde den og likte den. Men den satt ikke så godt på meg av diverse grunner. Prøvde sikkert 10 stk når vi skulle kjøpe ny igjen, og det tok tid før vi fant en både jeg og mannen likte :p
Samme greia med bæresele/sjal om du skal ha det. Kan seff se på anbefalinger og sånn, men til syvende og sist er det kroppen til bæreren som avgjør hvor gode de er. Og babyen så klart :p
Er nok mye sant der ja. Har du brukt sjal på topptur? Funker det for deg? Er jo sp vanvittig mye å velge i:bag:
 
Sniker, men meld deg inn i norsk bæregruppe på FB, der er det mange folk som kan hjelpe deg! Sjal og annet bæretøy er så mye mer behagelig enn bæremeis, kan brukes fra de er nyfødte og de kan sove i den, det skal de ikke gjøre i bæremeis så jeg ville nok absolutt sett på sjal/sele lenge før bæremeis!
 
Er nok mye sant der ja. Har du brukt sjal på topptur? Funker det for deg? Er jo sp vanvittig mye å velge i:bag:

Jeg har aldri vært på topptur engang :hilarious::hilarious: Bor på toppen av en lang bakke, det får holde for min del :hilarious::hilarious:
Men nei, for meg hadde ikke det funka med sjal over lang tid tror jeg. Men kunne helt sikkert brukt bæreselen vi brukte til storesøster, en ergobaby adapt. Den funka superbra for oss!
Det med sjal var mer sånn om du tenkte bruke det ellers liksom :p Bæremeis er jo ikke aktuelt før ungen er MYE større. Får ikke brukt det i år liksom :p
 
Bæremeis kan brukes fra ungen sitter selv med støtte :) så det er nok ikke aktuelt før neste år :)
Her har jeg brukt ergobaby adapt på første siden hun var nyfødt, den går opp til 17kg så den brukes leeenge! Har også kjøpt billig ergobaby omni 360 av noen venner, men den må man ha nyfødtinnlegg oppi å det virket ikke behagelig for den lille synes jeg. Synes også sittestillingen er bedre i ergobaby adapten så vi har nesten ikke brukt omni 360.
Jeg har også ett elastisk sjal (brukte på sykehuset sist), men her ble jeg aldri helt komfortabel med at jeg hadde knyttet godt nok (det er jo bare en treningssak da). Så denne gangen har vi kjøpt inn ergobaby embrace, da den er like god og myk som et elastisk sjal, men festes som en bæresele :) ellers har vi en Bergans lilletind bæremeis. Den passer godt til meg; men ikke så godt til han (2 meter), så tror vi skulle gjort litt mer research der før vi kjøpte. Bergans Lilletind står for eksempel drit dårlig selv, og lagringsplassen er ganske dårlig. nå er ikke budsjett på babyutstyr et problem for oss, så vi prøver og feiler litt underveis. Men dersom vi bare skulle kjøpt 1 ting om igjen nå hadde det blitt en ergobaby adapt, da den har fungert supert helt fra nyfødt og fungerer enda (hun er 2 år nå). Bæremeis ville jeg ha lest en del mer på - men i hvertfall hatt en som står stødig av seg selv, med god solskjerm til barnet og god lagringsplass til litt større ting oppi :)
 
Bæremeis kan brukes fra ungen sitter selv med støtte :) så det er nok ikke aktuelt før neste år :)
Her har jeg brukt ergobaby adapt på første siden hun var nyfødt, den går opp til 17kg så den brukes leeenge! Har også kjøpt billig ergobaby omni 360 av noen venner, men den må man ha nyfødtinnlegg oppi å det virket ikke behagelig for den lille synes jeg. Synes også sittestillingen er bedre i ergobaby adapten så vi har nesten ikke brukt omni 360.
Jeg har også ett elastisk sjal (brukte på sykehuset sist), men her ble jeg aldri helt komfortabel med at jeg hadde knyttet godt nok (det er jo bare en treningssak da). Så denne gangen har vi kjøpt inn ergobaby embrace, da den er like god og myk som et elastisk sjal, men festes som en bæresele :) ellers har vi en Bergans lilletind bæremeis. Den passer godt til meg; men ikke så godt til han (2 meter), så tror vi skulle gjort litt mer research der før vi kjøpte. Bergans Lilletind står for eksempel drit dårlig selv, og lagringsplassen er ganske dårlig. nå er ikke budsjett på babyutstyr et problem for oss, så vi prøver og feiler litt underveis. Men dersom vi bare skulle kjøpt 1 ting om igjen nå hadde det blitt en ergobaby adapt, da den har fungert supert helt fra nyfødt og fungerer enda (hun er 2 år nå). Bæremeis ville jeg ha lest en del mer på - men i hvertfall hatt en som står stødig av seg selv, med god solskjerm til barnet og god lagringsplass til litt større ting oppi :)
Er ikke sjal jeg er ute etter i utgangspunktet:) fill en sånn bære-greie (aner ikke hva det er) hos venninna mi for å ha på magen. Den fungerer fra ungen er nyfødt. Men ville absolutt ikke brukt den på noe topptur nei. Har nå ingen toppturplaner heeelt enda heller:)
Bæremeisene selges på vanlig sportsbutikk da?
 
Er ikke sjal jeg er ute etter i utgangspunktet:) fill en sånn bære-greie (aner ikke hva det er) hos venninna mi for å ha på magen. Den fungerer fra ungen er nyfødt. Men ville absolutt ikke brukt den på noe topptur nei. Har nå ingen toppturplaner heeelt enda heller:)
Bæremeisene selges på vanlig sportsbutikk da?
Har brukt bæresele (ergobaby adapt) på maaaange toppturer :) har på solhatt og klær etter været så har det fungert supert fra vesla var ganske liten altså :) bæremeisen tok vi vel i bruk når hun var 9 måneder ish, men er fortsatt mer behagelig å bære i ergobaby adapt på ryggen :)
Bæremeis selges hos sportsbutikker ja :)
 
Uten tvil bæremeisen fra Osprey! Koster litt, men absolutt mulig å finne brukt!
Her skal vi har den, har etter jeg prøvde ospreysekker bare det og de sitter utrolig godt på ryggen. Å få mye av tyngden ned og ikke på skuldrene er fantastisk!
 
Fins jo 1000 forskjellige ting å bære babyen i.

Hvilke bæremeiser har dere god erfaring med? Trenger ikke nødvendigvis å være fra spedbarnsstadiet.
Jeg elsker selv å gå på topptur og ønsker å ta med gutten i magen så tidlig som mulig med meg på tur. Men kan være greit med bæremeis hvis man skal i andre ting også, ikke bare friluftsliv:)

Ser ikke for meg noe... ønsker å finne noe bra liksom.

Sniker

Den beste bæremeisen på markedet sies å være den som er av merket Osprey. Om du kjøper den dyreste som har mer lagringsplass eller en billigere, påvirker ikke Bærekomforten.
MEN, det er et stort men, og det er at det ikke er så veldig komfortabelt for en liten å sitte i bæremeis på lang tur, og det kreves mye mer pauser for barnet. Om den sovner, vil hodet henge og den vil ikke sove godt.
Har for øvrig hatt osprey selv, og det var greit nok å bære, men tuuungt med et barn over 10 kg. Ungen henger litt mer utpå kroppen og det er på sett og vis tyngre å bære enn en tung ryggsekk på tur, fordi vekta ikke kommer helt tett på ryggen din.

Etter å ha prøvd mye forskjellig på turer, vil jeg rett og slett fraråde bæremeis og heller bruke bæresele.
Da får du babyen tett inntil og det kjennes ut som du "har på deg" ungen, heller enn at den henger bakpå kroppen. En annen stor forskjell er hvor lenge en baby kan sitte i meis, uten å bli veldig sliten. Der går man ut i fra: så lenge den kan sitte selv uten støtte. I bæresele: så lenge dere vil og babyen er tilfreds. Den vil også sove godt i sele når du har tatt den på riktig som er en fordel på topptur. Men et alternativ på lenge turer er å ta pause når barnet har sovnet og lage en soveplass på underlag med sovepose. Dette er jo avhengig av hva slags barn man har da, min kn flyttes etter han har sovnet - andre barn må fortsette å bæres for ikke å våkne.

Vi har en toddler sele nå til vårt barn på 2,5 år for lenger turer, og det går helt fint for meg som er å bære lillegutt på 16 kg i denne. Til og med bestemor som ikke er kjempesprek klarer å være barnet litt i sele. I bæremeis ville hvertfall bestemor ikke kunnet bære.
En annen fordel med sele er at den tar lite plass i bilen eller i en sekk, når man er der at barnet går litt av turen selv.

En bæresele kan du bruke på ryggen fra babyen er 6 mnd. Ligger mange videoer på YouTube for hvordan du får babyen over på rygg, men det er ikke veldig vanskelig å få til. Er man 2 går det helt fint :) turer i ulendt terreng liker jeg å vente med til man kan bære på rygg, mtp på fall osv. Ikke så heldig med baby på magen, men man kan jo gå mange fine og lange turer med babyen på magen i lettere skogsterreng :)

En bæresele skal passe kroppen din, så en som sitter godt på meg sitter kanskje ikke like bra på deg, litt smak og behag.
Hvis du vil ha en sele som passer fra babyen er under 4 mnd, vil jeg sterkt anbefale en hvor du ikke behøver et ekstra nyfødtinnlegg, det blir fort klumpete, men heller stille inn selen til å passe stort og lite barn. Noen seler kan du bære babyen forovervendt fra 6 mnd, men det er med fare for ryggskader hos den som bærer og gir ikke samme avlastning til babyen. Så ryggbæring er bedre :)

Bæreglede sin nettbutikk/fysisk butikk har fint utvalg. Styr bare unna babybjörn og Stokke, som kanskje lager minst ergonomiske seler.
Seler jeg har likt best har feks vært fra Tula. En sele i standard størrelse kan vare fra nyfødt og til ca 88cm og 14 kg, sånn ca. Fra rundt 90 cm og 16 kg er sele i størrelse toddler passe, men da er barna ofte fra 2,5 år til 3 år før de når denne størrelsen. Min gutt på nå 2,5 år får ikke plass i bæremeisen lenger, heller forsåvidt.

Til vær og vind på toppen kan man ha et bæreomslag utenpå selen. Det selges egne til dette formålet, eller jeg har sett flere bruke regntrekket til en sekk for å feste utenpå. Det finnes også vindjakke til bæring med åpning på mage eller rygg til babyens hode, da deler du og babyen kroppsvarme hele turen.

Mye info her nå, men for å oppsummere bæremeis er da Osprey den som gir flest muligheter for innstillinger til baby og bærer, og det kjøpes i sportsforretning. En bæresele gir bedre komfort for baby og bærer gjennom en lang tur og selges i barnebutikk/på nettet eller du kan kjøpe brukt på finn eller på kjøp og salg bæretøy på FB. Viktigste forskjellen er at midjebeltet skal sitte der midjen din er smalest og ikke nede på hoftene som på en sekk, da fordeles vekta jevnt over hele kroppen til den som bærer.

https://bereglede.no/produktkategori/baereseler-og-baeresjal/baereseler/baby-baereseler/

Her er det mange gode seler og alle kan brukes på rygg (utenom ergobaby embrace som er en nyfødtsele).
Min favoritt så langt er tula sine seler, men jeg har jo heller ikke prøvd alle som finnes :p
Vi har nå tula toddler til barnet, og både den og babyselen passet godt til mannen og til meg. Han er 2 meter og tynn, jeg er 160 og kanskje ikke feit, men ingen strek heller :hilarious:

Lykke til uansett hva dere velger. Bæring er kjempekoselig og praktisk, både på tur i skogen og hjemme når du skal lage middag mens han på 8 mnd gjerne vil opp og se alt du gjør:D ❤️
 
Last edited:
Fins jo 1000 forskjellige ting å bære babyen i.

Hvilke bæremeiser har dere god erfaring med? Trenger ikke nødvendigvis å være fra spedbarnsstadiet.
Jeg elsker selv å gå på topptur og ønsker å ta med gutten i magen så tidlig som mulig med meg på tur. Men kan være greit med bæremeis hvis man skal i andre ting også, ikke bare friluftsliv:)

Ser ikke for meg noe... ønsker å finne noe bra liksom.
Vi fikk bergans kids trekking bæremeis i barselgave, den har god plass, står stødig og kan brukes lenge, men jeg synes den er litt for stor og tung :p
 
Fins jo 1000 forskjellige ting å bære babyen i.

Hvilke bæremeiser har dere god erfaring med? Trenger ikke nødvendigvis å være fra spedbarnsstadiet.
Jeg elsker selv å gå på topptur og ønsker å ta med gutten i magen så tidlig som mulig med meg på tur. Men kan være greit med bæremeis hvis man skal i andre ting også, ikke bare friluftsliv:)

Ser ikke for meg noe... ønsker å finne noe bra liksom.
Som flere skriver. Dra selv å teste ulike sorter. Jeg har enda ikke funnet den optimale da de fleste blir for lang i ryggen slik at jeg får smerter i bekkenet når jeg bærer med ungen oppi (har så langt prøvd 4 stk) ...
 
Er ikke sjal jeg er ute etter i utgangspunktet:) fill en sånn bære-greie (aner ikke hva det er) hos venninna mi for å ha på magen. Den fungerer fra ungen er nyfødt. Men ville absolutt ikke brukt den på noe topptur nei. Har nå ingen toppturplaner heeelt enda heller:)
Bæremeisene selges på vanlig sportsbutikk da?


Er det bæresele du egentlig mener? Bæremeis, da tenker jeg topptur osv når babyen blir litt større. Bæresele er f.eks sånn babybjørn har. Husker vi prøvde å bruke den når vi skulle støvsuge:cool: fikk det aldri til:hilarious:
 
Er det bæresele du egentlig mener? Bæremeis, da tenker jeg topptur osv når babyen blir litt større. Bæresele er f.eks sånn babybjørn har. Husker vi prøvde å bruke den når vi skulle støvsuge:cool: fikk det aldri til:hilarious:
Ja det er toppturer denne er tenkt brukt på ja:) men blir neppe noen i år med lillegutt. Topptur-året starter for min del rundt mars så da må jeg ha noe klart:) enda leeenge til det da.
 
hadde droppet bæremeis og heller gått for en skikkelig bæresele eller sjal! tyngdepunktet blir veldig feil med meis- samt at ungen ikke kan sove i den trekker myye ned.
sjekk ut norsk bæregruppe på fb:)
 
Uten tvil bæremeisen fra Osprey! Koster litt, men absolutt mulig å finne brukt!
Her skal vi har den, har etter jeg prøvde ospreysekker bare det og de sitter utrolig godt på ryggen. Å få mye av tyngden ned og ikke på skuldrene er fantastisk!
Signerer denne!:)
 
Har dere gjort dere opp noen erfaringer med Osprey nå da? Vurderer å kjøpe bæremeis selv.
 
Back
Topp