Byttet navn uten å gifte seg.

Capri-Sonne

Glad i forumet
Igår fikk jeg en inpuls til å bytte etternavn til det samme som min samboer og datter ( og selvfølgelig nestemann vil hete)

I ettertid har jeg tenkt at kanskje det skjedde litt fort og andre vil sikkert reagere stort på det. Men gjort er gjort,

Hva er deres mening ang å bytte navn uten å gifte seg?
 
Jeg tenker at om du bytter etternavn når du gifter deg, eller før har vel egentlig ikke så mye å si... Untatt at noen kan bli forvirret og tro at dere har giftet dere....

Jeg selv ønsker ikke å bytte etternavn, skal gifte meg neste sommer. Fordi jeg har et spesielt etternavn og føler at mye av min individualitet blir borte om jeg 'bare' blir kona til mannen min. Men slike tanker er jo forskjellige for oss alle....
 
Her så vurderes det å slå sammen etternavnene våre til et nytt enkelt etternavn og tanken er at nurket i magen skal få dette når h*n blir født - og tenker da også og bytte på storebror.
Tanken er/var jo at vi skulle bytte til samme når vi gifter oss, men regner ikke med at det skjer iløpet av de neste årene - så jeg sitter i grunn å lurer på det samme?

Vi forlovet oss tidligere denne måneden, så har jo forsåvidt en ring. ;)
Har lyst på samme etternavn som barna mine, men føler at man muligens mister litt, skal man kalle det, en av hovedattraksjonene når man gifter seg liksom.. (?)

Dessuten er mannen litt stresset, for bytte av etternavn for hans del kommer ikke til å bli godt mottatt i hans familie. De er veldig tradisjonelle, så han vil jo på den siden utsette det lengst mulig.

Poenget mitt.. Jeg aner ikke jeg om det blir rett og bytte før man gifter seg! :P
 
Jeg syntes det virker koselig å ha samme navn, hele familien. Ift. Aqvalie (som ser på det som en av hovedatratsjonene) syntes jeg det å skifte navn bare er en formalitet, og litt halv-stress. Grunnen til stresset mitt er vel mest å finne ut av hvilke navn som skal med, i hvilken rekkefølge. Jeg mener mitt (ene) etternavn er en del av min identitet, og kjæresten kunne ikke vært mer likegyldig til hva han heter. Så kan nok få han til å ta mitt navn, men sa føler jeg han mister litt av sin identitet.

Med andre ord, tror ikke jeg ville reagert spesielt sterkt om en av mine venner skiftet navn, for å "forene" familien i samme navn, selv om de ikke var gift. Men så er jeg kanskje ikke frk. tradisjonell heller da..
 
Da jeg var mindre byttet moren min og jeg etternavn til min stefars etternavn for å være mer en familie.

Mistet den biologiske papppaen min da jeg var lita og stefaren min har vært som en far for meg. Dette var mitt ønske da jeg ble mobbet fordi vi ikke hadde samme etternavn i 'familien vår'.

Så jeg syns det er helt rett å kunne bytte etternavn selvom man ikke er gift, noe min mor og stefar ikke er.
 
Jeg tenker at om du bytter etternavn når du gifter deg, eller før har vel egentlig ikke så mye å si... Untatt at noen kan bli forvirret og tro at dere har giftet dere....

Jeg selv ønsker ikke å bytte etternavn, skal gifte meg neste sommer. Fordi jeg har et spesielt etternavn og føler at mye av min individualitet blir borte om jeg 'bare' blir kona til mannen min. Men slike tanker er jo forskjellige for oss alle....

Har like tanker som deg jeg. Men mitt er mer pga bedrifter.. Pappa er kjent her i området og ikke alle vet at han har dattera si, meg. Så om jeg bytter føler jeg det blir enda værre. Skal jo fortsette i han sine fotspor etter hvert og synes da det er bedre at mitt navn blir hovedetternavn. Bror min har allerede overtatt noen bedrifter men han har jo navnet sitt uansett for alltid.. Sambo er ikke enig med meg om at jeg skal beholde det, men tror ikke helt han ser hva jeg ser i forhold til tiden fremover:p
 
Syns jeg er helt ok. En vennine gjorde faktisk det, fikk ende spm om de hadde giftet seg, men hun ønsket bare at alle het det samme.

Selv kommer jeg ikke til å bytte etternavn, vi er kun 10-12 stk i landet med dette etternavnet så beholder det tenker jeg :)
 
Har like tanker som deg jeg. Men mitt er mer pga bedrifter.. Pappa er kjent her i området og ikke alle vet at han har dattera si, meg. Så om jeg bytter føler jeg det blir enda værre. Skal jo fortsette i han sine fotspor etter hvert og synes da det er bedre at mitt navn blir hovedetternavn. Bror min har allerede overtatt noen bedrifter men han har jo navnet sitt uansett for alltid.. Sambo er ikke enig med meg om at jeg skal beholde det, men tror ikke helt han ser hva jeg ser i forhold til tiden fremover:p
Jeg skjønner deg godt, spesielt når navnet betyr noe i forhold til tilknytning til en arv og opphav.
En av grunnene til at navnebytte er uaktuelt for meg er at jeg har et lett gjenkjennelig navn, og i industrien der jeg jobber, er det klart veldig greit at folk kjenner meg igjen. Vi jobber over landegrenser, og man treffer ofte på de samme menneskene gjennom flere år. Hvis navnet blir borte så ville jeg blitt helt anonym.
Mannfolka våre skjønner ikke (eller VIL ikke skjønne) de tinga der. Men det får bare være deres problem !!
 
Om du har lyst til det, ser jeg ingenting i veien for å bytte navn. Ingen andre som har noe med det. :)
Selv kommer både jeg og min kjære til å beholde våre navn når vi gifter oss (en eller annen gang). Vi er begge "godt voksne" og har vår identitet knyttet til våre navn, både personlig og profesjonelt. Barna får ett etternavn fra hver av oss (vi har to hver), med mitt bakerst.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Virker som det begynner å bli mer vanlig i hvertfall, sikkert fordi mange ikke gifter seg slik det var før. Min personlige mening er at det er litt teit, synes det hører til de som er gift. Men man gjør som man selv vil :)
 
Vi skulle gifte oss i 2015 så tenkte at vi skulle bare vente, men så kommer det et nytt familiemedlem i 2015 så da valgte vi å prioritere det åsså ta igjen giftemål litt seinere.
Så ring forlovet er jo vi og skal gifte oss etterhvert. Men har følt meg litt "uttafor" siden de heter noe annet enn meg :P
Det er ihvertfall gjort :) Takk for dere deler meninger, greit å vite ka andre tenker om det =)
 
Nå er det jo mange som velger å ha forskjellige etternavn selv om de er gift, og jeg syns ikke det er noe annerledes om man velger å ha samme etternavn uten at man er gift. Det må være opp til hver enkelt å finne ut hva man selv vil :-)
Her har vi vært gift i over 8 år, og vi har fortsatt ikke samme etternavn. Her er det jeg og ungene som har samme etternavn mens min mann er litt "utenfor". Grunnen til det er at han ikke er norsk. Vi jobber med å få til norsk statsborger til han og da kommer han til å ta mitt etternavn. Vi ble fort enige om at det er det beste ettersom vi skal bo i Norge :-)
 
Jeg skjønner deg godt, spesielt når navnet betyr noe i forhold til tilknytning til en arv og opphav.
En av grunnene til at navnebytte er uaktuelt for meg er at jeg har et lett gjenkjennelig navn, og i industrien der jeg jobber, er det klart veldig greit at folk kjenner meg igjen. Vi jobber over landegrenser, og man treffer ofte på de samme menneskene gjennom flere år. Hvis navnet blir borte så ville jeg blitt helt anonym.
Mannfolka våre skjønner ikke (eller VIL ikke skjønne) de tinga der. Men det får bare være deres problem !!
Nei det forstår jeg godt! Har selv et etternavn som er ganske uvanlig, og kommer ikke til å bytte bort det med det første, heller tilegne meg han sitt etternavn og :)
 
Syns ikkje ej e rart i det heile tatt. Samboerskap i dag e jo det samme som å være gift;) eneste som utfir forskjell når du er gift er alle rettighetene i forhold til sykdom død ute et hav av papirarbeid spør du meg;)
 
Jeg skjønner deg godt, spesielt når navnet betyr noe i forhold til tilknytning til en arv og opphav.
En av grunnene til at navnebytte er uaktuelt for meg er at jeg har et lett gjenkjennelig navn, og i industrien der jeg jobber, er det klart veldig greit at folk kjenner meg igjen. Vi jobber over landegrenser, og man treffer ofte på de samme menneskene gjennom flere år. Hvis navnet blir borte så ville jeg blitt helt anonym.
Mannfolka våre skjønner ikke (eller VIL ikke skjønne) de tinga der. Men det får bare være deres problem !!

Haha sant det! Jeg kan ikke gi det i fra meg men skal helelr ikke tvinge han til å ta mitt!:)
 
Jeg visst ikke at det var lov jeg da :O
Ikke jeg heller

Som hovedregel kan du velge fritt blant frie etternavn. På Statistisk sentralbyrås navnesøk kan du sjekke hvor mange som har samme etternavn.

Beskyttede etternavn
Et etternavn regnes som beskyttet dersom200 eller færre personer i Norge heter det. For at du skal kunne ta et beskyttet etternavn, må alle som allerede heter det, samtykke.

Du kan også ta et beskyttet etternavn dersom du har en tilknytning til navnet, for eksempel ved slektskap, ekteskap, adopsjon, steforeldreforhold eller fosterforeldreforhold. Saksbehandler tar kontakt med deg hvis det er behov for dokumentasjon.


Er du over 18 år, kan du i utgangspunket ikke ta, endre eller fjerne fornavn eller etternavn mer en én gang hvert tiende år. Likevel finnes det unntak.

Om du har tatt, endret eller fjernet et navn, kan du likevel innen 10 år...

  • ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.
  • ta et etternavn som du har hatt tidligere.
  • ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.
  • endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.
  • ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.
 
Jeg byttet da jeg giftet meg. Hadde for så vidt et spesielt etternavn og trodde det ville bli rart. Beholdt midt gamle etternavn som mellomnavn. Nå glemmer jeg allerede å si mellomnavnet enda jeg bare har vært gift i 1,5 år. Syns nesten navnet er blitt litt for langt. Men veldig koselig at alle har samme etternavn :)

Det jeg syns er litt rart er at jeg har fått reaksjoner på at barna mine bare har to navn, et etternavn og et fornavn. Det tydeligvis så vanlig med flere navn at man tar det som en selvfølge at alle har det o_O
 
Back
Topp